Hjälp en 18-åring med ekonomin innan det är försent!
Allt känns hopplöst tack vare ekonomin.
Jag är 18 år och bor hemma med min mamma. Min mamma är arbetslös och går på a-kassa och får typ 7000 kr plus bostadsbidrag. Detta ska då räcka till hyra på 5300 kr, mat, mobilabbonemang, internet (mobilet bredband), betalning till kronofogden och lite mer.. Alltså vi klarar oss inte. Jag har studiebidrag plus underhåll, ca 2300 kr i månad. På det ska jag kunna köpa kläder, smink, skolprylar och andra saker jag vill ha (köper inte smink, kläder och annat onödigt varje månad!!) jag försöker vara sparsam. Men problemet är att mamma har inte råd att betala det hon ska med sina pengar, så hon får ofta låna av mig, typ 1000 kr eller mer. Jag har sällan pengar kvar och måste därför ofta låna av min pojkvän rätt ofta för att kunna leva. Jag kan aldrig följa med mina kompisar ut och festa eller bar fika, för har aldrig råd. Tack vare detta sitter jag mest hemma och har inget liv. Ett stor problem för mig. I slutet på månaden har vi inte ens mat hemma, och inga pengar till det heller.. Jag tog ett sommarjobb i somras, fick typ 6000 kr på en månad. 2000 kr av dom fick jag, resten tog mamma för att betala räkningar.. Eftersom hon inte har pengar måste jag betala allt mitt själv, men hon tar mina pengar så jag har aldrig råd att köpa något..
Nu är jag skyldig min pojkvän 2000 kr och han har satt stopp där, han kan inte lägga ut mer pengar på mig, vilket jag absolut förstår. Han behöver sina pengar då han behöver köpa en säng, laga sin dator och köpa bil (han bor långt från skolan och är i behov av bil, hans säng har gått sönder så han behöver verkligen en säng). Han vill att jag betalar honom nu i veckan.. Jag har tagit ett extra jobb, men denna månad ger det mig knappt 1000 kr extra. Jag ska denna månad betala honom 2000 kr, betala mina studentsaker på 2000 kr (eftersom min mamma inte har råd att köpa eller hjälpa mig med det) och betala resten av delen av mitt körkort 2000 kr och skolfoton på 500 kr. Jag har 3000 kr i inkomst. Hur fan ska jag klara detta? Mamma är skyldig mig flera tusen kronor, men skulle hon betala dom till mig skulle vi bli vräkta för att vi inte hade råd att betala. Vi har ingen hemtelefon utan jag har abonnemang som fungerar som våran hemtelefon också, den kostanden brukar vi dela på eftersom jag smsar typ massa (har paketpris på 60 kr där det ingår 3000 sms så jag smsar alltså bara för 60 kr). Räkningen brukar ligga på 500 kr i månaden och det delar vi på. Men vi hade inte råd att betala detta förra månaden så den är avstängd och måste betalas för att komma igång..
Jag kan inte leva så här. Jag är 18 och det känns som att ekonomin drar ner mig till botten. Jag har redan vart hos inkasso för mamma inte betalat saker som stått i mitt namn, sånt hon lovat att hon ska.. Hjälp mig! Hur ska jag kunna betala allt denna månad? Hur ska jag klara mig alla andra månader? Mitt förhållande drabbas av det här också. Jag måste få hjälp