• Cia o krabaten

"Headhuntad"-nu intervju.... Hjälp!!

Hej

Jag har lyckats få det angenäma problemet att jag blivit "headhuntad" för ett jobb!
    Jag har redan ett fast jobb sedan 10år och trivs egentligen väldigt bra, men såklart finns det nackdelar på alla ställen.
    Nu har iaf en konkurrent hört av sig och jag ska på intervju på tisdag!
    Hjälp! Jag har knappt varit på intervju förr!
    Mitt nuvarande jobb fick jag under utbildningen (började extra under sommarloven) och sedan har jag blivit kvar.
    Sommarjobb under gymnasiet räknas inte riktigt som intervju.

Nu söker jag efter ALLA tips jag kan få!
    Förstår att jag har lite plus iom att jag redan har en fast anställning samt att det faktiskt är DE som har sökt upp mig och inte jag som sökt en tjänst.
    Iaf undrar jag hur en intervju går till och hur man ska förbereda sig!
    Jag har läst på bäst jag kan om den firman s.a.s. men vad mer?
    Sitter och förbereder tusen frågor, för jag vill ju veta om jag vill jobba där eftersom jag redan har ett bra jobb!

Har läst en del här på FL om att de ev frågar om ens bra resp dåliga sidor, är det så? Vad svarar man då?
    Vad ska man ha i löneanspråk? 
    På mitt nuvarande jobb har vi inte lönesamtal utan bara avtalsenligt löneförhöjning och det är ju inte mycket, så detta är ju en chans att öka på sin lön ordentligt! Men man vill ju inte begära för mycket heller.

Tacksam för alla tips och tankar!
    /Cia 

• Svar på tråden "Headhuntad"-nu intervju.... Hjälp!!
  • ladydi

Passa på och begär mer än du tänkt dig! Du har en bra sits.
    Ja, de frågar styrkor och svagheter. Backa upp med exempel på olika situationer då du är så som du beskriver.
    Tro på dig själv.
    Formulera varför du är intresserad av att jobba hos dem.
    Varför du är lämpad för tjänsten.

Ett stort lycka till! 

• Cia o krabaten
    ladydi skrev 2010-10-17 20:54:35 följande:
    Passa på och begär mer än du tänkt dig! Du har en bra sits.
    Ja, de frågar styrkor och svagheter. Backa upp med exempel på olika situationer då du är så som du beskriver.
    Tro på dig själv.
    Formulera varför du är intresserad av att jobba hos dem.
    Varför du är lämpad för tjänsten.

Ett stort lycka till! 
    Tack för konkreta tips!

Hur mycket mer än man kan tänka sig ska man begära?
    Jag menar, säg att jag har 22 000 nu, men för att byta jobb vill jag ha minst 25, vad ska jag begära då? 27? 
  • ladydi

Vad har du för typ av jobb,vilken utbildning?
    Om du vill kan du maila.

• Cia o krabaten

Jag har 3 års högskoleutbildning, jobbar privat (vill inte nämna bransch här), har 10 års erfarenhet, viss vidareutbildning (Finns inte mycket man kan få i min bransch)
    Lönen var fingerat exempel, menade mest hur mycket över man ska lägga sig. 1000 eller 5000?

Ska man sedan gå tillbaka till nuvarande jobbet och be om ett motbud?
    De kanske bara tycker att man är falsk som öht varit på intervju... 

• Gung Ho

Tänk på vad det är för 'fel' på din nuvarande arbetsplats. Det du kommer fram till är ju det främsta du måste ta reda på angående den nya. Det skall vara en dålig rekryterare som frågar om dina starka och svaga sidor, man får helt enkelt de inövade svar du verkar leta efter. Däremot är det ju alltid bra om man känner till vad man är bra på, och även områden där man kan utvecklas. Vad gäller lön så bör du ju bestämma dig för en nivå då du kan tänka dig byta jobb, och sedan begära något över detta så att du har ett förhandlingsutrymme. Troligtvis kommer det inte upp vid första intervjun i vilket fall.

• hilife

Hej
    Ang lön kan du känna dem på pulsen en aning.

Om de frågar om din nuvarande lön kan du nog vara ärlig men det finns lite att vinna på att vara lite lurig åxå. Säger du till dem att du har 22 nu lär de inte vara jättesugna på att betala dig 25-28 eller hur? Däremot kan du be dem lämna ett lönebud som du kan överväga. De kommer då lägga ett bud som är lågt rent taktiskt sett. Kanske hamnar det på budet på det du har idag, kanske lite mer men inte mycket. Eftersom de inte VET vad du har konkret kan du med lite pokerface då hävda att deras bud på 23 är på tok för dåligt men att du kan tänka dig 26500-29000. Du kommer då ALDRIG få 29 som du förstår men då lägger de sig kanske nedåt 26 och sen kan du fråga hur gärna de vill att du börjar arbeta i deras företag och att du kanske kan tänka dig 26500 som ingångslön med GARANTI,skriftligt, på 29 inom 2-3 år...
    Ja, det går att göra mycket, allt beroende på hur kaxig man är, vllka förutsättningar som ges osv. Jag vet inte för jag har aldrig varit i den angenäma sitsen att kunna förhandla på det viset.

Det är alltid bra att läsa på om företaget du ska till. Hemsida finns otftast.

I intervjusituationen är det bra att ha bra kroppspråk, vara snyggt klädd och se folk i ögonen, handfast handslag när man hälsar. Erbjuder de kaffe, tacka ja. Gillar du inte kaffe eller inte vill ha, be om ett glas vatten. Det lirkar upp känslan hos den som ska intervjua dig.

Lycka till!
    Mvh
    Hlife

• tjej87

Lägg dig minst 10% över det du egentligen vill ha för att överväga att byta jobb. Dvs vill du ha 30 så säg minst 33, kanske t.o.m 35. Min sambo blev headhuntad och han hade knappt en intervju för dom visste att dom så gärna ville ha honom. Man har bra förhandlingsläge när det r dom som frågar efter dig istället för att det är du som frågar dom om ett jobb.

• Cia o krabaten

Tack för flera bra tips! Ska absolut tänka på det ni skrivit.

• bubbelmaja

Tänk också över dina sämre sidor. Ifall de frågar efter om det finns något hos dig som du själv arbetar på att förbättra.

• Cia o krabaten

Nu har jag läst på och funderat lite mer, en ny fråga kom upp!
    Alla frågor jag tänkt på och vill fråga om, hur gör jag med dem?
    Jag menar, är det bra eller dåligt att ha med en lapp med massa frågor på?
    Kan ju visa på att man är seriös och tar det på allvar, men kanske lite knäppt att hålla på med papper och inte bara sitta och prata fullt koncentrerad på det? 

• tjej87

Jag tror nog att du kan ha en lapp men du behöver ju inte ta fram den direkt utan kanske mer ta fram den när dom frågar om du har några frågor och du känner att du inte kommer ihåg dom. Jag tycker att det visar att du är seriös eftersom du har funderat ordentligt och kommit på saker som du vill veta innan du tackar ja till ett jobb.

Svar på tråden "Headhuntad"-nu intervju.... Hjälp!!