• Danne123

Bör våra organ automatisk doneras när vi dör?

Enligt ett pressmeddelande från Donationsrådet är det 750 svårt sjuka personer som är i behov av organ. Det är fler än någonsin. Trots att vi är väldigt positiva till organdonationer så är det få som tagit ett aktivt beslut att donera sina organ.

När det finns så många svårt sjuka, tycker ni då att det kan vara ok att alla organ doneras oavsett vad organgivaren tyckte när den levde? Vad väger tyngst, de svårt sjuka som kan överleva om de får nya organ eller den dödes tidigare åsikter?

Skulle det vara bättre att vi var tvungna att göra ett aktivt val för att inte få organen donerade istället för tvärtom som det är idag?

För er som inte registrerat er kan ni enkelt göra det nedan.

app.socialstyrelsen.se/donation/anmaldon.aspx

• Svar på tråden Bör våra organ automatisk doneras när vi dör?
  • Jazza

JA, det tycker jag. Istället för att man, som idag, skall registreras som donator, borde det vara norm att man skall donera och får istället registrera sig som ovillig till donation.

Ät gul snö, har du tur är det öl!
  • Psykologstudenten

Jag tycker nog att det självklara ska vara att man donerar, om någon anhörig invänder eller om den döde registrerat sig som icke-donator så låter man så klart bli.

• Bedhead

Japp, så borde det vara.

It´s better to have loved and lost than never to have seen Lost in Space/Kelly Bundy
  • Bonanza

Ja. Precis som att man förut automatiskt blev medlem i kyrkan borde man bli medlem i donationsregistret. Sen om man är väldigt religiös eller vad man nu kan ha för idiotisk anledning till att inte donera, då får man gå ur.

• KristenTjej84

Mina organ( som är användbara) kommer alla få doneras, och självklart så får dom göra det direkt efter min död, jag behöver inte mina mänskliga organ som hjärta och lever i evigheten där jag får en ny kropp:) av min Herre Jesus Kristus.

• IsDimma

Nja. Man borde kunna avsäga sig om man inte vill. Men tvärtom mot idag så borde man vara anmäld tills man säger nej.

• Skogsstjärna

Men det är faktiskt så idag att organen automatiskt doneras om man inte uppgett vad man vill. Dock blir det ju i praktiken så att det är de anhöriga som avgör. Men organen från en person som inte registrerat varken ja eller nej, och inte har några anhöriga kommer alltså att doneras.

• Danne123
    Skogsstjärna skrev 2010-10-18 20:30:18 följande:
    Men det är faktiskt så idag att organen automatiskt doneras om man inte uppgett vad man vill. Dock blir det ju i praktiken så att det är de anhöriga som avgör. Men organen från en person som inte registrerat varken ja eller nej, och inte har några anhöriga kommer alltså att doneras.
    Är det så alltså? 
  • Jakin

Absolut, fram med skalpellen bara!

Svar på tråden Bör våra organ automatisk doneras när vi dör?