• Anonym (Lurad)

Lurad vid bilköp!!!

För några dagar sen köpte jag en bil för 10900kr.

Killen säger att bilen går jättebra och att hans tjej har haft bilen och kört till skolan med i vintras men att hon nu jobbar borta och behöver inte den längre. När vi pratade pris så säger han att de köpte bilen för flera år sen för 25000kr.

Idag glömde jag lyset på på bilen i kanske 20 min och nu är batteriet helt dött, inget hände när jag vrider på nyckeln. Av nån anledning så kollade jag i handskfacket och hittar ett kvitto på bilen, han köpte den i slutet på sept för 10500kr.
    På kvittot har den förre ägaren skrivit att bilen säljs som repobjekt.

Känner mig grundlurad! Vad ska jag göra? Kräva tillbaka mina pengar? Anmäla? Vad? Har ingen aning om hur jag ska gå tillväga. Har ingen aning om vad det finns för andra dolda fel som han ljugit om. Bilen "skuttar" väldigt mycket också när den får för lite gas... vet ej vad det är för fel då.

HJÄLP!

• Svar på tråden Lurad vid bilköp!!!
  • Anonym (Surt sa räven...)

Du köpte alltså en bil utan att ha kollat upp ägaren, kvitton och besiktning? Och testkörde hur långt? (utan att märka att den skuttar?)
    Vid privatköp har man en ganska långt gående undersökningsplikt.

vissa människor förtjänar nog lite att bli lurade... 

• Ant85

Vad är det du ska anmäla? Att du inte tog reda på tillräckligt mycket information om bilen innan du köpte den?

Tyvärr känns det som att du gått på en nit och får leva med det. Som sagt, man har väl ganska mycket ansvar som köpare att kolla upp objektet innan?

• Anonym

Man ska aldrig lita helt på folk som säljer bilar privat. Vi kollade på en bil för två veckor sen. Maken hade ringt och kollat och den hade haft 10 ägare. Själv stod gubben och sa att han hade haft bilen sen den var helt ny (Maken sa ldrig att han kollat upp det)

Som de andra säger så kan du inte göra så mycket. Det är din plikt att kolla upp saker innan.

• Ant85
    Anonym skrev 2010-10-17 23:10:23 följande:

Man ska aldrig lita helt på folk som säljer bilar privat. Vi kollade på en bil för två veckor sen. Maken hade ringt och kollat och den hade haft 10 ägare. Själv stod gubben och sa att han hade haft bilen sen den var helt ny (Maken sa ldrig att han kollat upp det)

Som de andra säger så kan du inte göra så mycket. Det är din plikt att kolla upp saker innan.

Låter som en smart gubbe då det är ganska enkelt att söka på ett registreringsnummer på transportstyrelsen.se också. Eller även få information via sms om man behöver den på plats.
  • Anonym
    Ant85 skrev 2010-10-17 23:12:33 följande:
    Låter som en smart gubbe då det är ganska enkelt att söka på ett registreringsnummer på transportstyrelsen.se också. Eller även få information via sms om man behöver den på plats.
    Precis! Kan säga att vi inte köpte bilen. Om han ljuger om nåt som är så enkelt att kolla upp, vad ljuger han om mer då?
  • Anonym (Lurad)
    Anonym (Surt sa räven...) skrev 2010-10-17 23:02:44 följande:
    Du köpte alltså en bil utan att ha kollat upp ägaren, kvitton och besiktning? Och testkörde hur långt? (utan att märka att den skuttar?)
    Vid privatköp har man en ganska långt gående undersökningsplikt.

vissa människor förtjänar nog lite att bli lurade... 
    Hur skulle jag kollat upp ägaren? Bilen är besiktad tom Maj2011. Jag körde ut på motorvägen och körde en bit, den röck enbart lite när jag körde på 30 väg men tänkte att den var kall eller nåt. Men det var absokut inget i närheten av vad den skuttar nu.
  • Anna undrar

Om du betalt ca 10 000 för bilen så är det en ganska skruttig bil. Att batteriet dör efter 20 min med lyset på är verkligen inget konstigt då. Inte heller att bilen skuttar. Du har ju inte heller betalt mer än de som du köpte den av.
    Det var fult av dem att säga att de haft bilen länge, men har ju inget med bilens skick att göra. Klart bilen har skavanker, och det är en risk man tar med gamla bilar.
    Köp ett nytt batteri, bilen funkar ju? Bara köra på och strunta i vad de sa om att de haft den länge.

• jonna08

Googla på Konsumentverket bilköp, då hittar du nog svaren du behöver.
    Dessutom är de skrivna i en vänlig ton...

• Anonym (Lurad)
    jonna08 skrev 2010-10-17 23:22:00 följande:
    Googla på Konsumentverket bilköp, då hittar du nog svaren du behöver.
    Dessutom är de skrivna i en vänlig ton...
    Tack för ett vänligt svar. Har läst lite på den sidan.
    Anna undrar skrev 2010-10-17 23:19:56 följande:
    Om du betalt ca 10 000 för bilen så är det en ganska skruttig bil. Att batteriet dör efter 20 min med lyset på är verkligen inget konstigt då. Inte heller att bilen skuttar. Du har ju inte heller betalt mer än de som du köpte den av.
    Det var fult av dem att säga att de haft bilen länge, men har ju inget med bilens skick att göra. Klart bilen har skavanker, och det är en risk man tar med gamla bilar.
    Köp ett nytt batteri, bilen funkar ju? Bara köra på och strunta i vad de sa om att de haft den länge.
    Klart som fan att jag fattar att det är en skruttig bil... den är 16år gammal. Ska kolla vad jag kan göra åt batteriet imorgon och jag ska be exet att kolla över den då han är mekaniker. Tycker bara att det är sån kass stil. Batteriet är dåligt och det visste nog säljaren om, enligt konsumentverket så kan jag kräva säljaren på kostnaden av ett nytt batteri då han undanhöll det. 
  • Niiskuneiti

Men det är väl bara att du låter köpet gå tillbaks? Eller fungerar det inte så när man köpt den privat? Han undanhöll ju en massa fakta så du har ju helt klart blivit lurad! Jävligt trist!

Kolla upp om det går, om du har rätt till det och så gör du så.

Lycka till!

Svar på tråden Lurad vid bilköp!!!