• Anonym (Lurad)

Lurad vid bilköp!!!

För några dagar sen köpte jag en bil för 10900kr.

Killen säger att bilen går jättebra och att hans tjej har haft bilen och kört till skolan med i vintras men att hon nu jobbar borta och behöver inte den längre. När vi pratade pris så säger han att de köpte bilen för flera år sen för 25000kr.

Idag glömde jag lyset på på bilen i kanske 20 min och nu är batteriet helt dött, inget hände när jag vrider på nyckeln. Av nån anledning så kollade jag i handskfacket och hittar ett kvitto på bilen, han köpte den i slutet på sept för 10500kr.
    På kvittot har den förre ägaren skrivit att bilen säljs som repobjekt.

Känner mig grundlurad! Vad ska jag göra? Kräva tillbaka mina pengar? Anmäla? Vad? Har ingen aning om hur jag ska gå tillväga. Har ingen aning om vad det finns för andra dolda fel som han ljugit om. Bilen "skuttar" väldigt mycket också när den får för lite gas... vet ej vad det är för fel då.

HJÄLP!

• Svar på tråden Lurad vid bilköp!!!
  • Anonym (Surt sa räven...)
    Anonym (Lurad) skrev 2010-10-17 23:17:44 följande:
    Hur skulle jag kollat upp ägaren? Bilen är besiktad tom Maj2011. Jag körde ut på motorvägen och körde en bit, den röck enbart lite när jag körde på 30 väg men tänkte att den var kall eller nåt. Men det var absokut inget i närheten av vad den skuttar nu.
    Det kan ju vara en bra idé att kontrollera att säljaren faktiskt äger bilen i fråga och om bilen är skattad så man faktiskt får köra den (görs hos transportstyrelsen)
    Om man reagerar över att något känns fel men ändå köper bilen så håller jag fast vis att man inte kan komma och gnälla sen, ang batteriet så håller jag med ovanstående, batterier är förbrukningsvaraor och i en bil för 10.900 kr så kan man knappast förvänta sig ett nytt batteri om inte säljaren hävdat det.

• Anonym (Lurad)
    Anonym (Surt sa räven...) skrev 2010-10-17 23:38:23 följande:
    Det kan ju vara en bra idé att kontrollera att säljaren faktiskt äger bilen i fråga och om bilen är skattad så man faktiskt får köra den (görs hos transportstyrelsen)
    Om man reagerar över att något känns fel men ändå köper bilen så håller jag fast vis att man inte kan komma och gnälla sen, ang batteriet så håller jag med ovanstående, batterier är förbrukningsvaraor och i en bil för 10.900 kr så kan man knappast förvänta sig ett nytt batteri om inte säljaren hävdat det.

Jag kände inte att något var fel alls när jag köpte bilen faktiskt, det är de senaste två dagarna som det krånglat. Att bilen hoppade ytterst lite var inget problem då min förra bil gjorde samma sak(den var ännu äldre).

Jaja jag har iaf lärt mig en läxa nu, detta var ju mitt andra bilköp någonsin så jag lär så länge jag lever...
    Ska köpa ett nytt batteri imorgon och hoppas på att den går som den ska.

Blir bara lite orolig då ägaren innan han jag köpte bilen av skrivit att den säljs som ett repobjekt, killen jag köpte den av säger att den går bra och hittar på värsta historien om den. Bara hoppas att den inte ska braka ihop helt.
  • Anonym (Lurad)
    Niiskuneiti skrev 2010-10-17 23:33:16 följande:
    Men det är väl bara att du låter köpet gå tillbaks? Eller fungerar det inte så när man köpt den privat? Han undanhöll ju en massa fakta så du har ju helt klart blivit lurad! Jävligt trist!

Kolla upp om det går, om du har rätt till det och så gör du så.

Lycka till!
    Vet ej om det funkar. Hade helst lämnat tillbaka den.
  • jonna08
    Anonym (Lurad) skrev 2010-10-17 23:46:37 följande:
    Jag kände inte att något var fel alls när jag köpte bilen faktiskt, det är de senaste två dagarna som det krånglat. Att bilen hoppade ytterst lite var inget problem då min förra bil gjorde samma sak(den var ännu äldre).

Jaja jag har iaf lärt mig en läxa nu, detta var ju mitt andra bilköp någonsin så jag lär så länge jag lever...
    Ska köpa ett nytt batteri imorgon och hoppas på att den går som den ska.

Blir bara lite orolig då ägaren innan han jag köpte bilen av skrivit att den säljs som ett repobjekt, killen jag köpte den av säger att den går bra och hittar på värsta historien om den. Bara hoppas att den inte ska braka ihop helt.
    Du har ju inget att förlora på att vända dig till säljaren och berätta vilka rättigheter du har och vilka skyldigheter han faktiskt hade/har? Han har ju ljugit dig rätt upp i ansiktet och det får man, tack och lov, inte göra.

Och det med hoppandet....... kanske något läckage nånstans? Eller tankad med dåligt bränsle.
    Hoppas det ordnar sig, i alla fall.
  • Anna undrar
    Anonym (Lurad) skrev 2010-10-17 23:29:16 följande:
      Batteriet är dåligt och det visste nog säljaren om, enligt konsumentverket så kan jag kräva säljaren på kostnaden av ett nytt batteri då han undanhöll det. 
    Nja. Du kan inte kräva att en 16 år gammal bil ska kunna stå med lysena på 20 minuter. Tyvärr så tror jag du får betala det där batteriet själv. Men hoppas att allt löser sig för dig!
  • Micke I

Att köpa beg bil är nog nästan alltid att bli lurad (en ny också för den delen...). Man vet bara inte hur mycket. Om en säljare uppenbart döljer något kan man begära ersättning men det är ofta väldigt svårt när det inte är en bilhandlare. Mitt råd och tips är att ta med dig någon som är van vid bilar nästa gång. Motormännens Riksförbund har ett antal testcenter där man kan testa bilen inför ett köp också. http://www.motormannen.se/mm1/site/04_MTest/index.html . Det kostar naturligtvis en slant men kan spara många tusenlappar sedan. Går inte säljaren med på ett test ska man nog inte köpa.

• alce

att du hittade ett kvitto där bilen säljs som repobjekt behöver inte betyda att den är skrot...
    förmodligen har han köpt den av en handlare som vill försöka komma runt konsumentköpslagen...
    köp ett nytt batteri, be ditt ex kolla på bilen och ryckandet, förmodligen kan han avgöra om det är något allvarligt...

lycka till
    Alce

• ELHU

Jag skuklle ringt konsumentombudsmannen o hört vilka rättigheter man har som köpare.

Och jag tror att "öppet köp" gäller även vid privata affärer! Du bör ha rätt att återlämna.
    Om jag provkört osv s¨å skulle jag bli arg o besviken på att upptäcka sådana här saker.

Lite konstigt oxå, kan ju inte uppstå över en natt..

• ELHU
    ELHU skrev 2010-10-18 07:40:46 följande:
    Jag skuklle ringt konsumentombudsmannen o hört vilka rättigheter man har som köpare.

Och jag tror att "öppet köp" gäller även vid privata affärer! Du bör ha rätt att återlämna.
    Om jag provkört osv s¨å skulle jag bli arg o besviken på att upptäcka sådana här saker.

Lite konstigt oxå, kan ju inte uppstå över en natt..
    Skrev ni kvitto? Står det nåt om repobjekt på det?
  • Waldo

Jag förstår inte alls problemet.
    Känner du dig lurad för att du glömde lyset på och batteriet laddade ur - köp nytt batteri.
    Det är så det funkar med bilar, man får ständigt underhålla dem med reservdelar
    Även hyfsat nya bilar går sönder, behöver byta däck osv.

En bil är en förlustaffär hur man än vrider och vänder på det.
    Men ett nödvändigt ont för de flesta för att kunna ta sig till arbete och annat. 10 000 plus ett batteri, har du en körduglig bil då så är det helt ok

• Anonym (ladda)

Har du ingen vän med batteriladdare, så du inte behöver köpa nytt tänker jag.

• Anonym

Köper man privat så köper man den i befintligt skick, om inget annat sägs.

Svar på tråden Lurad vid bilköp!!!