Inlägg från: Mariohn |Visa alla inlägg
  • Mariohn

Flashback - nejtack!

Jag tycker iof inte att det är särskilt trevligt att önska livet ur någon men att inte uppmana till och stötta sjuklig fetma ser jag som sunt. Att väga 170 kg är inte bara osunt det är livsfarligt och att vara stolt över att man tar livet av sig är ganska idiotiskt. 

• Mariohn
    elektra1 skrev 2010-10-18 12:43:53 följande:
    Att skiva att man är vidrig bara för att man väger 170 kg. Det är sjukt.
    Det är samma som att skriva att folk som sitter i rullstol är vidriga..
    Fetma är en sjukdom som är otroligt "svårbotad för den som är drabbad.
    Jag tycker inte att man är vidrig för att man väger 170 kg. Men jag tycker att det är vansinnigt korkat att skryta om det istället för att göra någonting åt det. Det är trots allt en dödlig sjukdom man skryter om. 
  • Mariohn
    elektra1 skrev 2010-10-18 12:58:00 följande:
    Ja det är korkat. Jag är stolt över min kropp fast jag väger 130 kg, men skryter ju inte om det. Och OM jag fick välja så skulle jag så klart vägra lite mindre.
    Precis. Jag har också varit överviktig...och är nog fortfarande lite rund Men att skryta om att man väger 170 kg är lika sjukt som att skryta om andra missbruk. För jo. det lrävs ett missbruk för att man ska bli så stor. 
  • Mariohn
    PeeGee skrev 2010-10-18 13:00:19 följande:
    Och är bästa sättet att få dig att väga mindre att skuldbelägga dig för att du är stor? (Oavsett ordval?)
    Knappast. Men det är inte heller att hylla någon. Allt är inte svart eller vitt. Bästa sättet att bli kvitt ett sådant problem är att erkänna att man har det och försöka hitta en individuell lösning som passar. 
  • Mariohn
    PeeGee skrev 2010-10-18 13:09:54 följande:
    Så en fet människas hela människovärde vilar på kroppsvikten? Personen kan inte ha några andra goda egenskaper, får inte lov att ha stark självkänsla, har inget människovärde FÖRRÄN personen i fråga gått ner i vikt?
    Hur fan kan du utläsa det genom att jag skriver att kraftig fetma är sjukligt? Visa mig vart jag har skrivit någonting om människovärde??? 
  • Mariohn
    PeeGee skrev 2010-10-18 13:11:02 följande:

Enligt Marionyhm ska vi alltså aldrig uppskatta något som feta personer gör så länge de har fräckheten att vara feta? De kan ju få för sig att inte banta om de tror att de har ett människovärde? Och så kan vi ju inte ha det!

Sicket jävla trams. Visa mig vart jag skriver det?  jag skriver tvärtom att det INTE är rätt att önska livet ur eller kränka någon. Man behöver inte vara ett elakt as men man behöver inte heller hylla något som är skadligt. finns det inga mellanting i din värld? Kan man inte se det bra i en person bara för att denne är sjuk? Usch vilken vidrig människosyn. 
  • Mariohn
    PeeGee skrev 2010-10-18 13:21:37 följande:
    Jag gör ingen skillnad på Flashbackarna och såna som du. Ni gör exakt samma sak, men du känner dig präktig som "använder ett annat ordval". Det är ju du som har den människosynen - du har redan visat prov på den i den här tråden.

"Knappast. Men det är inte heller att hylla någon. Allt är inte svart eller vitt. Bästa sättet att bli kvitt ett sådant problem är att erkänna att man har det och försöka hitta en individuell lösning som passar. "

Man får alltså inte hylla någon som är fet, oavsett för vad. Det säger du själv i den första meningen. Dessutom förutsätter du att fetton är efterblivna eftersom de uppenbarligen inte har en aning om att de är feta förrän du "i  all välmening" påpekar det för dem (efter att nogsamt undvikit att "hylla" dem för något de gjort bra ifall de får för sig att de inte behöver banta, som ju trots allt verkar vara det viktigaste för dig, om de inte hatar sig själva.)

Men det är ju supert: samtliga världens överviktiga väntar bara på att få höra från dig. Du kommer att bli Marionyhm, de fetas befriare! Tänk om det fanns fler som du som kan låta feta människor veta att de måste banta! (Lustigt nog verkar det finnas tretton på dussinet på FL)
    Hahaha som du vrider på allt. Självklart får man hylla någon som är fet. Det är fetman i sig man inte bör hylla eftersom den är livsfarlig. Givetvis förtjänar personen i sig precis lika mycket hyllningar för allt bra den gör som en människa som inte lider av fetma. Och jag talar inte om för folk vad jag tycker om deras vikt om de inte själva ber om det, Om en människa som väger 170 kg vill dela kostråd med mig kommer jag med glädje att utnyttja tillfället att peppa och bli peppad att leva sundare. Men jag har heller aldrig träffat en människa som väger 170 kg och som inte vet att det är skadligt för kroppen. 
  • Mariohn
    CloudBerry 1 skrev 2010-10-18 13:33:28 följande:
    Håller med Mariohnym!

n00b övertolkar och missförstår varje bokstav.
    Yes!
  • Mariohn
    PeeGee skrev 2010-10-18 13:34:23 följande:

Jag vrider inte. Det är dina egna ord, även om du försöker slingra dig ur det nu genom att göra 180 grader. Retroaktivt.

Problemet med Bekymmerstroll är att de inte håller sig på internet. "Jag tänker ju bara på din hälsa" är _exakt_ samma sak som "Fyfan vad fet du är". Att bekymmerstrollen själva inte har vett att fatta det gör dem ju bara mer patetiska än Flashbackarna.

Du får givetvis göra det som känns bäst för dig. Jag gör inte en 180. Jag förstår att det kunde tolkas så som du tolkar det. Jag förtydligade att jag inte menar att en fet människa aldrig kan hyllas. Självklart menar jag att det är själva fetman som inte bör hyllas. Det är allt jag har att säga och du får tro vad du vill. Jag har inget utbyte av att försöka övertyga dig om något som alla andra förstår när du bara vill provocera. 
  • Mariohn
    Pejgan skrev 2010-10-18 13:39:54 följande:
    Nej det är definitivt din tolkning.  Vet inte hur du läste för att få hennes inlägg till det men det var då definitivt inte genom att läsa det ordagrannt.
    Provokationen är så uppenbar att den singlar platt till marken måste jag få tycka
  • Mariohn
    PeeGee skrev 2010-10-18 13:51:00 följande:
    Det är inte en provokation. Det är vad som stod i ditt inlägg och det är min uppriktiga reaktion på din inställning.
    Och nu har jag förklarat vad jag menade och de flesta förstår. Är vi klara med varandra eller du har något du skulle vilja tillägga?
  • Mariohn
    PeeGee skrev 2010-10-18 13:54:11 följande:
    Så du hävdar att du inte går på feta människor med "jag tänker ju bara på din hälsa?" Du har aldrig gjort det i privatlivet och det har aldrig hänt på Familjeliv?
    Hahaha nej det gör jag verkligen inte. Varför skulle jag "gå på" främlingar som inte bett om min åsikt och berätta för dem hur de ska leva sina liv? Vem gör sådant? Frågar folk däremot om råd och tips så utbyter jag gärna sådana. 
  • Mariohn
    PeeGee skrev 2010-10-18 14:07:52 följande:
    Det är ju just ämnet: hur feta människor blir behandlade. På Flashback, på Familjeliv och i verkligheten. Nästan ingen har klarat av att i den här tråden visa sympati för tjejen i TS exempel utan att dessutom lägga till att hon naturligtvis måste gå ner i vikt.

Min poäng är just att vill man kasta sten när man sitter i glashuset FL så kanske man ska ta en titt på hur man själv behandlar överviktiga. Det är till och med möjligt att det är lättare att skaka av sig over-the-top-förolämpningar på den absurda nivå som förekommer på Flashback än vad det är att inte låta sin självkänsla bli fullständigt nernött av tvåtusen "jag tänker ju bara på din hälsa" om dagen. Båda varianterna kommer från samma ruttna hål i människosjälen, men de sistnämnda inbillar sig att de är de "goda".
    Det är fortfarande skillnad på att själv fråga om tips och råd och få dem och att få dem gnuggade i ansiktet utan att ha bett om dem. Det sistnämnda sysslar inte jag med trots dina vilda anklagelser. 
  • Mariohn
    PeeGee skrev 2010-10-18 14:12:07 följande:
    Så du skrev inte högre upp att exempeltjejen behövde ta tag i det och gå ner i vikt?
    Jag tycker att alla människor som väger närmre 200 kg borde få hjälp att förbättra sin hälsa. Men jag pekar inte ut någon individ och jag hjälper ingen som inte bett om det. Och för att återknyta till ämnet tycker jag att TS har fullkomligt rätt i att det är osmakligt och elakt att önska livet ur någon eller håna någon för att den är överviktig. Jag tycker inte att man har rätt att håna någon annan människa överhuvudtaget. Däremot förstår jag att folk ifrågasätter varför människor är stolta över att de lyckas upprätthålla en skadlig sjukdom. Om människan i fråga själv startar diskussionen. 
Svar på tråden Flashback - nejtack!