Inlägg från: Tiikeri |Visa alla inlägg
  • Tiikeri

Flashback - nejtack!

Jag fattar inte att det ska vara så förbannat svårt för människor att behandla varandra med respekt. Fattar inte hur ett forum kan acceptera att folk mobbar varandra sådär. Har ingen erfarenhet av den där hemsidan, kanske det är känt för att man får uttrycka sig grovt? Men jag fattar inte att man som ansvarig för en sida tycker att det är okej att låta sånna inlägg vara kvar.

Jag fattar å andra sidan varför TS här väljer att skriva av sig. Klart man blir förannad, skulle jag bli om jag var hon. Ser man mellan fingrarna så är man delaktig och accepterar det som händer, men flaggar man om vad som försigår så får de ansvaria för sidan antingen stå för de, om de inte ändrar sig förståss. Bara bra om eventuella nya medlemar får en bild om vad det är för sida.

• Tiikeri
    Hugful80 skrev 2010-10-19 12:12:29 följande:
    Jaha! Men vänta nu! Så själva problemet är egentligen att någon annan har lägre moral än vad du har och du anser att DIN moral ska gälla som norm?

Ahaaaa! Du vill alltså kväva, enligt dig, obekväma uttryckningar?
    En fråga. Tycker DU att det är okej att skriva som de gjorde på fb?

Såhär står det på fb:
    "Flashback Forum ställer krav på både kvalitet och läsvärde. Trådar som saknar detta kommer att raderas eller låsas. Forumet ska inte heller användas för att starta eller bedriva trakasserier av icke offentliga personer."

Hon är inte offentlig vad jag vet. Och de vänder sina trakasserier mot henne. De talar inte bara illa om tjockisar (vilket är okej enligt fb), utan de är rena trakasserier mot henne som person. De argumenterar inte ens, det bara kastar skit. Och är det ot att säga ifrån mot trakasserierna (ursäkta men vart tog yttrandefriheten vägen). Hur mycket ot är det inte då när folk bara skriver hat mot henne. Komentarer som inte ens säger något vettigt "Du är fet" - liksom, jaha? "Håll käften" - Okej? Jag kallar inte de kvalite!
  • Tiikeri

Folk diskuterar vad som händer på stan,dagis eller vad som helst här på familjeliv, varför är det så konstigt att man diskuterar ett annat forum? Vart ska man annars göra det, fungerar det att starta en sådan tråd på fb, har svårt att tro det, kan nog inte klaga på en sida på den sidan. I så fall är det ju lättare att få mobba en tjockis än att få diskutera om detta var rätt eller fel.

• Tiikeri

Ja, men hon säger ju det själv att hon är tjock. Det är det tråden handlar om. Så jag förstår inte läsvärdet i en sådan komentar. Ungefär som att jag skulle gå in i ett hett forum där det skrivs hej vilt med komentaren "Det är folk som skriver här" - Jaha?. Kallar inte just den komentaren för trakasserier. Tänkte väl snarare på de lite grövre komentarerna, t.ex. att det var någon som hoppades att hon inte skulle banta så hon dör i förtid.

Nu håller ni säkert inte med, men jag tycker sådant är ot. Ja hon är tjok, hon säger det själv. Men det var inte det hon ville få fram.

Inlägget jag syftade på som jag tyckte var ot:
    "
    Håll käften. Du är fet och försöker vara stolt över det?
    Du orkar inte gå ned i vikt och försöker intala folk att det är okej att vara fet.

PS. "Fetto", extremt, däremot, individuellt, etc, etc.

PPS. Din tråd kommer bli slängd i papperskorgen.

PPPS. Du är fet.
    DS.
    "
    Känns som att han går ifrån ämnet. Men strunt samma, nämne det bara för att få upp ögonen för att våran TS blev anklagad för att vara ot, men är de så kännsliga för ot så känns det som att han var ot också.

• Tiikeri
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2010-10-19 14:01:25 följande:
    "Yttrandefrihet" på elektroniska anslagstavlor (som det kallas i lagen) är begränsad till vad ägaren eller av ägaren utsedda personer (= moderatorer) bestämmer att den ska innefatta. De bedömde uppenbarligen inlägget som ot i enlighet med sina regler.

Det är inte en yttrandefrihetsfråga, lika lite som det är en yttrandefrihetsfråga att få säga vad man vill på familjeliv.
    De har säkert rätt att göra som de vill, ta bort de inlägg de vill och låta andra vara kvar. Det är deras sida, och jag misstänker starkt att jag inte kan luta mina åsikter på någon lag (inte för att jag skulle orka driva det vidre om det nu fanns någon lag jag kunde luta mig på). Det vi diskuterar nu är hurvida vi känner inför det. Jag känner att det är fel enligt mina värderingar och vad jag tycker, trots att det inte finns någon lag om det, så känner jag att de inte följer hur jag uppfatar deras regler.
  • Tiikeri
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2010-10-19 18:13:56 följande:
    Då är det fullständigt onödigt att börja prata om yttrandefrihet när det i själva verket handlar om att du inte gillar hur modereringen sköts, det är inte en fråga som berör yttrandefrihet.
    Meeeeeeeen.... Jävlas du med mig eller? Läser du ens det jag skriver? "Fullständigt onödigt att börja prata om yttrandefrihet"? Jag nämnde yttrandefrihet i en mening (läs inlägg 446). Menar alltså där att FB som är så väldans mycket för att man får skriva vad man vill, till och med antyda att man önskar livet ur någon annan (tycker jag är läskigt, men okej, jag behöver inte hålla till på den sidan)... Men har man en annan åsikt som TS här, då är det helt plötsligt inte okej att yttra sig på FB. Förstår du? De flaggar för att här får man säga vad man vill, men det gäller tydligen inte om man har TS:s åsikt. Läs FB regler så får du se.
  • Tiikeri
    Hugful80 skrev 2010-10-19 14:44:08 följande:
    Ja, jag tycker att det är helt okej att skriva som de gjorde eftersom de följer reglerna.
    Om jag tycker att det var elakt? Fullkomligt!

Uppenbarligen har du tolkat inläggen fel, eftersom ingen modererad bort dem. Eller ja, det har ju uppenbarligen skett en kraftig moderering av tråden, eller hur? De som står kvar uppfyller tydligen inte kriterierna för att bryta på Flashbacks regelverk.

Anser du annorlunda kan du starta en användare där (om du inte har någon) och börja rapportera inlägg.
    Jag vet inte vad jag ska säga. Vill du inte förstå, försöker du förvränga.. eller är det helt enkelt så att vi inte talar samma språk?

Om det var lag på att misshandla tjocka, är det helt okej att göra de då?

Jag bryr mig inte om ifall det är lagligt okej att göra så, jag blir förbannad på att människor skriver så för att jag tycker det är så fel (i hjärtat, inte i lagboken). Och efter att ha läst reglerna på FB så förstår jag inte hur de kunde låta vissa inlägg vara kvar, men ta bort inlägget från våran TS. Okej, ha en sida där folk får frakassera varandra, men vinkla inte, låt då alla åsikter få stå kvar, inte vissa.

Och...
    "Uppenbarligen har du tolkat inläggen fel, eftersom ingen modererad bort dem. Eller ja, det har ju uppenbarligen skett en kraftig moderering av tråden, eller hur? De som står kvar uppfyller tydligen inte kriterierna för att bryta på Flashbacks regelverk."
    Männskliga faktorn. Jag har inte det förtroendet för människor med auktoritet att jag förlitar mig på dem. Till och med dommare och poliser gör fel, klart att datafolket på FB kan göra fel. Men strunt samma. Kan mycket väl vara så att det här är väldigt genomtänkta människor som alla har sammlats och kommit fram till det här beslutet. Men det spelar ingen roll. För mig går det inte ihop. Jag har läst deras regler, jag har läst inläggen. Jag får inte ihop det. Jag tycker att det är fel fel fel. Spelar ingen roll vad lagar och regler, tillsammans med FB anställda säger. Jag tycker vad jag tycker.
  • Tiikeri

Ja, men dåså. Då kan ju den som orkar starta en ny tråd där då, någon med åsikter som ts. Jag är inte den som orkar.

Känns som att vi reder ut detta ändå, finns som inte så mycket mer att säga. Vi har olika åsikter helt enkelt. Men man får väl försöka respektera varandra ändå (fast kanske inte på FB, men utanför de så får vi respektera varandra :P). Jag håller mig borta från FB för att det inte är min stil. Jag och den sidan har inte samma tankesätt bevisligen. Kan inte säga att de gör fel enligt lag eftersom de följer lagen. Men de gör fel enligt mina värderingar, och vi tolkar dessutom text olika (pratar om deras egna regler). Men tycker ni att det är roligt så kör på! När jag blir världshärskare så kommer det inte vara tillåtet, då kommer vi bara sitta i en ring runt en lägeräld hela dagarna och grilla pinnbröd, berätta roliga historier och ha det trevligt och så. (Är ironisk när det gällde det där med världshärskare, behöver inte skicka psyk på mig)

Svar på tråden Flashback - nejtack!