• supersemlan

Kärut - vad betyder det?

Vad skulle du säga att "kärut" betyder?
    Var i Sverige bor du, och använder du och folk omkring dig detta uttryck?  

Jag har förstås ett hum om hur man använder det, men är intresserad av nyanserna i definitionen, och hur spritt uttrycket är.  

• Svar på tråden Kärut - vad betyder det?
  • Halkatla

Oj, det är ett jäkla bra ord, men svårt att beskriva på ett rättvisande sätt. Man är lite stolt, och kanske rentav lätt skrytsam. Oftast tror jag att vi använder det i sammanhang av typen "Nu ska du inte vara så kärut - vi måste se om din lösning lyckas först".

Att vara kärut kan vara ett grundläggande personlighetsdrag, men oftast är det något som uppträder när personen ifråga fått rätt i sak, lyckats med något eller har annan tillfällig anledning att vara lite kaxig.

• Zäta

Jag har aldrig hört talas om det ordet...

• Leija

Kärut, här betyder det enligt vad jag kan tolka det som, att man är skrytsam och kanske tror sig vara lite bättre.
    Men det kan även vara att man är stolt över något, tex om man vunnit en fotbollsmatch, då blir man ju lite kärut :o)
    Bor i jämtland.

• Halkatla

Rötter i Jämtland och Västerbotten, ska väl tilläggas.

• Zäta

från Göteborg.... men jag har verkligen aldrig hört något säga det

• Eima

Kaxig skulle jag säga..
    Inte ett ord som folk omkring mig använder dagligen direkt. Hörde det först för några år sedan, och tror det används mer inåt landet här uppe. Bor i Västerbotten.

• Miss Skellington

Jag är från Värmland, har bott i Uppsala, Skåne/Blekinge och Göteborg och bor nu i Halland. Har aldrig hört det ordet förut. Hur uttalar man det?

• Halkatla
    Miss Skellington skrev 2010-10-18 13:08:50 följande:
    Jag är från Värmland, har bott i Uppsala, Skåne/Blekinge och Göteborg och bor nu i Halland. Har aldrig hört det ordet förut. Hur uttalar man det?
    Exakt som det stavas, med hårt K. Betoning på första stavelsen.
  • Miss Skellington
    Halkatla skrev 2010-10-18 13:11:01 följande:
    Exakt som det stavas, med hårt K. Betoning på första stavelsen.
    Aha. Inte som "kär" då, som jag trodde.
  • antioxidant

manlig och/eller kaxig
    "se kârut du va idag da! "
    en karl -> kâr -> kârut
    värmland (nôrr, åvamä sunne...)

• supersemlan

Roligt att några har svarat! "Skrytsam" och "mallig" har jag hört folk säga förut, men ingen har sagt "manlig" även om det verkar som om det framför allt är män eller pojkar som tillskrivs "kärut". 

Har också fått intrycket att det är mest norrut och inåt landet det förekommer, i både Norr- och Västerbotten, Jämtland och Värmland. Andra dialektala varianter som jag tror är ungefär samma är "käri" och "karit".

Fler svar?  

• Halkatla
    supersemlan skrev 2010-10-18 20:24:26 följande:
    Roligt att några har svarat! "Skrytsam" och "mallig" har jag hört folk säga förut, men ingen har sagt "manlig" även om det verkar som om det framför allt är män eller pojkar som tillskrivs "kärut". 

Har också fått intrycket att det är mest norrut och inåt landet det förekommer, i både Norr- och Västerbotten, Jämtland och Värmland. Andra dialektala varianter som jag tror är ungefär samma är "käri" och "karit".

Fler svar?  
    Jag håller inte med om att 'kärut' skulle vara ett epitet som främst tillskrivs män. Däremot ligger det ju rent etymologiskt en manlig aspekt i ordet. Kvinnor som omtalas som 'kärut'  ses ju som lite manhaftiga. Kaxiga på ett okvinnligt sätt, om man ska se till de gamla könsstereotyperna.
  • supersemlan
    Halkatla skrev 2010-10-19 08:15:53 följande:
    Jag håller inte med om att 'kärut' skulle vara ett epitet som främst tillskrivs män. Däremot ligger det ju rent etymologiskt en manlig aspekt i ordet. Kvinnor som omtalas som 'kärut'  ses ju som lite manhaftiga. Kaxiga på ett okvinnligt sätt, om man ska se till de gamla könsstereotyperna.
    OK, då är antioxidants definition här ovan på pricken alltså, mer eller mindre.
  • Anova

Kräit säger vi i Ångermanland.. Tror att uttalet kanske mer härstammar från södra ångermanland? (både min farfar och mormor från Ådalen säger samma sak). Det betyder mallig. Använde senast ordet igår då jag pratade om min pappas nya jacka.. "Han såg så kärit ut i sin nya jacka".

• Ove B
    supersemlan skrev 2010-10-18 20:24:26 följande:

Fler svar?  
    Jag kommer från storumantrakten och har ordet i dialekten. Det finns ett annat ord hev, som betyder att man är stolt över något man klarat bra. Detta utan att direkt skryta. Om man är kärut över samma sak, framhäver man si själv mera. Då närmar sig betydelsen mallig eller kaxig. Gå gärna in på Pauträsks hemsida på www.storumanbyar.se
    Där har jag en omfattande ordlista med dialektord.

ove.bengtsson@comhem.se

• Åsa

Aldrig hört eller sett. Bor i Gbg, insyn i sydsvenska dialekter.

Svar på tråden Kärut - vad betyder det?