• Suneboll

Gått tillbaka från attt vara helt blöjfri!!

Training pants :0) Man slipper en massa olycker i kläderna men det blir blött ändå för henne, det känns ju precis som hon kissat på sig.
    Vi har training pants på dagis när dottern varit inne i en sån "dålig" period.....hon är oxå drygt 2 år.

Det verkar vara nått som stör henne...vår dotter blir sån tex när hon håller på att bli sjuk/är förkyld......sen blir hon torr igen :0)

• Suneboll

fast training pants är ju ingen blöja....de är ju i tyg o ser ut som en trosa, bara lite tjockare.
    Nä de ska inte gå omkring med den utan man byter ju direkt till en ny.
    Det finns från Imse el Bright Bots och en massa andra som jag ej provat.

• Suneboll
    vittra skrev 2010-10-27 17:49:17 följande:
    Vår tjej har varit utan blöja nu i snart 2 år, men hon kan fortfarande få perioder då hon helt glömmer sig, och min tanke är att det rör sig om utvecklingsfaser. Dottern har alltid varit känslig för utvecklingsperioder och det påverkar allt för henne, både sömn, aptit, mående, hon blir gnällig, skrikig och klängig än idag, och det påverkar också hennes blåsa och har alltid gjort. Det verkar ibland som att hon inte märker att hon är kissnödig, då kommer det nästan alltid några droppar i trosorna innan hon hunnit sätta sig på toaletten. I dessa faser får vi också räkna med att byta sängkläder åtminstone någon gång... det är rätt jobbigt, men helt ärligt skulle det aldrig falla mig in att dra på henne blöja eller trainingpants bara för att hon är känslig vid utvecklingssprång!
    Fast när man inte har några ombyten kvar efter halva veckan o overallen o termobyxorna är nerkissade så är det inte kul :0(
    Då har man inte så mkt val, tyvärr.
    Vår 2 åriga dotter var heltorr hos sin dagmamma i 6 månader, vi fick 1 ombyte med hem på hela den tiden.....dagmamman hade full koll hela tiden o var precis där barnen var o lekte o rutinkissade o så....men på dagis som dottern går på nu så är de ute på en stor gård o ingen hör om hon säger ischa i ena änden av gården o personalen är i andra änden....då kissar de ju såklart på sig :0( Det är inte kul nu när det är kallt. Vi skickar oftast med training pants, ibland skickar vi med tyg- el upandgo-blöja, känns inte alls kul att hon ska ha det igen men efter fler veckor med berg av tvätt och inget att ta på henne nu när det är kallt, man kan ju inte ha 3-4 overaller, så får det bli så. De blir ju bättre o bättre på att hålla sig, en 2 åring är ju fortfarande ganska liten. Att sedan slippa blöja innomhus är en självklarhet för där är det ju nära till toa o inga ytterkläder. 
  • Suneboll

För oss handlar det inte om några droppar, utan det är allt el inget som kommer och det blir BLÖTT!!!!!!

• Suneboll
    vittra skrev 2010-10-28 08:56:17 följande:
    Jag förstår dilemmat, det är ju det där med dagis... det är givetvis omöjligt för barn att vara torra om ingen ens hör dem när de säger att de är kissnödiga

Kan de inte vara lyhörda inför barnen så har ni ju inget val, men jag skulle byta bort dagiset om jag var du. Finns inte dagmamman kvar som ni hade?
    Byta bort dagiset, nä det är en total omöjlighet ;0) Här i Malmö kan man vara glad om man får nått dagis alls inom rimligt avstånd...vi har 30 min gångväg dit :för en vuxen :0( Köerna till dagis där vi bor är mellan 3-5 år långa :0(
    Hade självklart behållt dagmamman, men hon gick i pension.
    Dagiset e toppen o de bryr sig verkligen...de kissar henne innan de går ut o så och de har henne alltid  utan blöja inomhus, de tycker att det är bra...det är jag som inte vill ha tvätt :0((((((( Så de är väldigt tillmötesgående och lyhörda o tycker att hon är duktig för att var så liten, men klart att de inte hör henne om hon är o leker nån annanstans därute...är ju inte riktigt deras fel att vår unge inte vill sitta i sandlådan som de andra ;0)
    Hon klarar inte heller riktigt av att hålla sig så länge alltid att man kan vänta, men det kommer ju att bli bättre med tiden.
  • Suneboll
    Helveticas skrev 2010-10-28 15:10:15 följande:
    Vårt dagis är väldigt lyhört men det är ju ändå så att de är många barn på få pedagoger. Hur duktiga de än är så är det ju svårt att höra allt. Mig gör det inget om det blir mycket tvätt med hem men man vill ju inte att hon ska frysa nu när det börjar bli kallt. Det är ju mer eller mindre ett utedagis vilket gör att de är ute så långa stunder. Jag har sagt åt dem att de måste gå in med dottern med ca 1½ timmes mellanrum och kissa, då klarar hon det.
    Nu har hon haft blöja ute i ca 2 veckor men jag ska försöka ta bort den igen på dagis och att hon helt enkelt inte ska ha någon. Visst kan hon kissa på sig ibland men jag tror hon blir förvirrad när hon har blöja ibland och ibland inte...
    Låter ju som en bra strategi att det är någon som får se till att hon kissas fast de är ute :0)

Jag tror oxå de blir förvirrade avblöjan...därför vi kört med trainingpants o så kallar vi dem för underbyxor.

Svar på tråden Gått tillbaka från attt vara helt blöjfri!!