• JennyochMira

hur ofta äter era 3-månaders bebis ???

hur ofta äter er lilla bebis på dagena o nätterna? ammar ni eller ger ni ersättning? tycker att jag ger min son mat väldigt ofta!!!

ღ.?:*¨¨*:?.♥.?:*¨¨*:?. MIRA ღ.?:*¨¨*:?.♥.?:*¨¨*:?.
  • Svar på tråden hur ofta äter era 3-månaders bebis ???
  • Nygift2008

Vår dotter har alltid ätit efter ca 1,5 timmar på dagtid. Hon började klara sig längre, ca 2-2,5 timmar, men nu har hon inte gått upp i vikt som hon ska så jag måste försöka amma efter 1,5 timmar igen.

På natten brukade hon klara sig 3-4 timmar redan tidigt. Nuförtiden har hon kunnat klara sig 7-8 timmar på natten (från ca kl 19.30 till 3).

• JennyochMira

okej
    min son äter efter ca 1,5 -2 timme. och detta gäller även på natten vilket börjar bli jobbigt. han får ersättning....... vissa av er har barn som sover hela nätter. sover de knappt nåt på dagarna då?

ღ.?:*¨¨*:?.♥.?:*¨¨*:?. MIRA ღ.?:*¨¨*:?.♥.?:*¨¨*:?.
  • Garrley

Helammar - På dagen äter hon med ca tre timmars mellanrum, oftast typ 2½ timmar. Omkring klockan 18-19.00 lägger vi henne för kvällen och då äter hon med allt mellan tre till sex timmars mellanrum. Hon är fyra månader imorgon och har ätit så nästan från födseln.

• Jkpg Deluxe

Det var nog varannan timme från morgon till kväll. å sen ca 2-5timmars mellanrum genom natten...!

• Vera80
    JennyochMira skrev 2010-10-18 20:37:46 följande:
    okej
    min son äter efter ca 1,5 -2 timme. och detta gäller även på natten vilket börjar bli jobbigt. han får ersättning....... vissa av er har barn som sover hela nätter. sover de knappt nåt på dagarna då?
    På dagarna kan hon sova allt från 2-4 timmar.  Måste ha henne att sova på dagen annars blir hon så kinkig och svårsövd på kvällen, men enda sättet att få henne att sova en stund på dagen är att gå ut med barnvagnen så somnar hon då.
    Ger du din son tillräckligt med mat så han blir mätt? 1.5 timme mellan målen låter ju tätt.....
  • Lillapiamia

Min lilla Vilhelmina äter vid 07-08 på morgonen, sen vid 12-tiden, vid 15, vid 19 och sen vid 22 innan sängdags. Sover sen hela natten. Ibland äter hon bara vid 19-tiden på kvällen och sen är pigg och vaken och småäter lite fram till 22 då hon slocknar. Hon äter alltid runt 240 ml på kvällen, allt som allt mellan 19-22. Äter upp sig antar jag för att sova hela natten.

• Lillapiamia
    Lillapiamia skrev 2010-10-19 09:27:24 följande:
    Min lilla Vilhelmina äter vid 07-08 på morgonen, sen vid 12-tiden, vid 15, vid 19 och sen vid 22 innan sängdags. Sover sen hela natten. Ibland äter hon bara vid 19-tiden på kvällen och sen är pigg och vaken och småäter lite fram till 22 då hon slocknar. Hon äter alltid runt 240 ml på kvällen, allt som allt mellan 19-22. Äter upp sig antar jag för att sova hela natten.
    Ger ersättning bara glömde jag skriva och skruttan är 2 månader.
  • PHofie
    okej
    Förstår verkligen att det är jobbigt för dig. Min son är 15 veckor idag, drygt 3 månader. Han är i snitt var tredje timme dygnet runt och jag tycker det är jobbigt. Jag har helammat tills för 3 veckor sen, då började vi ge ersättning sista målet på kvällen och sen ett mål ersättning mitt på dagen. Nu funderar jag dock på att gå över helt till ersättning för jag tycker det är smidigt. Vet hur mycket han får i sig och så, dessutom kan jag ju få mer hjälp med matning. 
    Men hur mycket äter din son per gång han äter? För på förpackningen vi har (Babysemp 1) står det att barn i 2-4 månaders ålder som äter ersättning bör äta runt 5 mål/dag(eller dygn) och det måste ju li mycket mer för er om han äter sådär ofta? Äter han mindre varje gång och oftare? Min son är mellan 160-200 ml är han äter ersättning och klarar sig då kanske upp till 6 timmar på natten om minst 2,5 på dagen (oftast mellan 3 o 4 timmar). 
    Det går ju att försöker dra ut på målen. När han visar tecken på hunger kan du försöka dra ut på det tills det inte går längre. Eller ta några steg i taget. Först låta honom vänta 5-10 minuter och sen lite till och lite till o.s.v. Har hört flera som gjort så och det har fungerat för dom. Jag har oxå provat det lite och tycker det gått bra. Men självklart ska inte barnet lida! Det är verkligen inte det jag menar.
    Har du frågat på BVC? Vissa barn äter ju mer och vissa har oxå ett större matbehov och har mer aptit. Har det varit såhär ofta hela tiden? Han kan ha en tillväxtperiod nu vid 3 månader oxå...har du tänkt på det?

Oj, va långt det blev. =P LYCKA TILL!  
  • lillabebben

Första barnet åt var tredje timme dygnet runt. Ammade dock oftare ibland på nätterna för det var ända sättet att få henne att somna.... Helammade de första 5 månaderna.

Min andra tjej är nu 3 månader och har de senaste veckorna börjat äta oftare, drygt varannan timme. På natten sover hon mellan 20-07 (kan ligga vaken några timmar på natten dock) och då äter hon väl 2-3 gånger, ibland bara en gång. Helammar.

• Nygift2008
    okej
    Vår dotter var väldigt liten när hon föddes, bara 2700g. Hon har alltid ätit ofta och snabbt. Jag tror att hennes mage behöver äta ofta och lite. Hon har haft kaskadspyor rätt ofta så hennes mage var nog inte mogen (nu bara småspyr hon hela tiden).

Helammar än så länge, förresten.

Vår dotter sover ca 30-40 min fyra gånger om dagen. Hon är oerhört svårsövd, det bästa sättet är att gå ut och gå med babybjörn (gillar inte vagnen).
  • Konvaljen

Min son blir tre månader nästa vecka och han helammas. Äter ungefär var tredje timme dygnet runt, kan ibland vara glesare på natten. Han är ingen "snuttig" bebis utan verkar bara vilja ha bröstet när han är hungrig.

• Lillapiamia
    okej
    Jodå, hon sover bra på dagarna också, somnar av sig själv efter lite lek i babysittern eller babygymmet, eller i vagnen under promenix. Brukar sova typ 3 timmar två gånger på dagen.
  • Dima79

Vår son, 3 månader kan äta så här på en dag:

10.00 vaknar och äter, är vaken fram till

12.00 äter  och somnar, sover till

14.00 vaknar och äter, är vaken till

16.00 äter och är vaken till

18.00 äter och somnar, sover till

20.00 vaknar och äter, är vaken till

22.00 då han äter igen och somnar sen för kvällen

05.00 äter och somnar medans jag byter på han, sover sen till mellan 10-12

Han äter ofta men lite, totalmängden på ett dygn ligger på runt 1000ml men som sagt, de är utspritt på många mål.. Han äter ersättning!

• Yasemiin

min son är 2 mån föddes 1 månad för tidigt , han  äter 120-150ml varj 3:e och ibland varannan timme .. på natten kan det gå 4 timmar ... tycker med att han äter för mycket

• Samsmamma
    okej
    min kille sov ganska bra på nätterna, åtminstone ett pass på 4-6 timmar. På dagarna sov han ofta men lite, men det blev väl en 4 timmar sammanlagt om jag inte minns fel...
  • With a devilish smile

Min lille äter var 4-5 timma oftast , ibland kan det gå fler timmar om han sover långpassen .
    Sen så äter han inte under natten överhuvudtaget utan somnar runt 19-20 & sover minst 12 timmar.

Ängla 081028 & Kelian 100704 <3
Svar på tråden hur ofta äter era 3-månaders bebis ???