Inlägg från: Frans mamma |Visa alla inlägg
  • Frans mamma

Barnpassning?

Vid vilken ålder lämnade ni bort erat barn över natten för första gången?

Vi får psykologhandledning en gång i månaden eftersom vi jobbar som jour- och familjehem. Hon menade att man inte skall lämna bort ett barn före ett års ålder och därefter gäller tumregeln 1 år - en natt, 2 år - två nätter etc.

Jag tycker nog att de flesta i min bekantskapskrets har lämnat barnen både tidigare och under längre tid och tänkte därför att jag skulle kolla vad ni anser och hur era barn har reagerat.

Vi lämnar inte ens vår son hos ngn i en kvart, men det är lite speciellt då han har hunnit med två stora separationer i sitt liv och därför är extra sårbar för detta. Att lämna honom över en natt är otänkbart under en lång tid framöver och jag oroar mig ändå inför den där första gången. Samtidigt känner man ju att det inte hade varit helt fel att maken och jag skulle få möjlighet att bara rå om varandra i några timmar

• Svar på tråden Barnpassning?
  • Frans mamma

Jag gissade att detta säkert är ett ämne som varit uppe många gånger, men jag har precis börjat att aktivera mig på den här sidan och hade ångan uppe... Borde kanske ha använt sökmotorn först men fingrarna började att skriva innan tanken...

• Frans mamma

Jag håller helt med att man måste göra det som känns bäst för en själv och att man inte kan lyssna på ALLT som skrivs och sägs... Att alla barn är individer och olika är förvisso också sant. Däremot kan jag nog tycka att det låter lite tokigt att helt förkasta vetenskaplig forskning. Trots allt är man inte allvetande bara för att man fått barn och om man tar reda på hur bakgrunden till forskningsresultaten ser ut och lyssnar på argumenten till de råd som ges, kan man ju faktiskt få aha upplevelser och känna att just detta vill jag ta till mig för att det känns rätt i maggropen.