• ALEXA02

hemskt men värt att veta om dubai

Läste just dessa nyheter från Dubai och ville dela med mig till allmänheten så att de kan ta ställning till detta innan de bokar resa till just detta resmål.

Gravid kvinna nedslagen på Ikea i Dubai

FÖRENADE ARABEMIRATEN En gravid kvinna i åttonde månaden besökte restaurangen på Ikea i Dubai tillsammans med sin man. Där blev hon misshandlad och fick käken avslagen. Tre män ur den styrande klassen i Dubai står nu åtalade.

Den 33-åriga kvinnan och hennes 37-årige man, båda från Kanada, besökte Ikea och restaurangen i juni i år. De satte sig tillrätta vid ett bord för tolv och började äta sin mat då de tre männen dök upp och bad paret att lämna sina platser. En av männen påstod att hela bordet var reserverat för hans sällskap. Kvinnans man svarar då att de bara ska äta upp sin mat och sedan gå, trots att det fanns gott om lediga bord i restaurangen.

Samtidigt hade några restauranganställda dukat av ett bord intill men det vägrade de tre männen acceptera som alternativ. Den äldsta i sällskapet, en 52-åring, skrek ”När jag säger till er att flytta på er, då flyttar ni på er!” samtidigt som en annan man slog ner kvinnans make så han föll till golvet och förlorade medvetandet en kort stund. Två utomstående hindrade då en av männen från att slå den liggande 37-åringen i huvudet med en stol.

Kvinnan utsattes för flera slag och föll rakt på magen. I tumultet fick hon käken avslagen, fraktur på en fot och nageln på ena stortån avsliten. När kvinnan sedan undersöktes av läkare fick hon veta att det var moderkakans läge som räddat livet på hennes ofödda barn. Det tog läkaren 20 minuter att hitta barnets hjärtslag, 20 minuter som kvinnan beskriver som de värsta i sitt liv.

Rättegången

Den första rättegången hölls i augusti. Endast 52-åringen infann sig och förnekade alla anklagelser. I torsdags återupptogs rättegången och mannen vidhöll att han är oskyldig och hävdade att kvinnan ramlat och slagit sig.

Nästa man i sällskapet, en 43-åring, infann sig även han, dock en halvtimme för sent vilket han skyllde på att han inte kunnat hitta en parkeringsplats. Han erkände att han slagit kvinnans man, men hävdar att han blev provocerad. Enligt uppgift satt han sedan och hånlog under förhandlingarna.

Den tredje mannen infann sig inte heller denna gång. Enligt hans advokat hade han åkt utomlands för att arbeta, trots att hans pass ska behållas av polisen till rättegången är avklarad.

Över 100 vittnen finns till händelsen och film från en övervakningskamera, som domaren dock har vägrat att använda som bevis. Rättegången återupptas i november.

DN
    7Days

• Svar på tråden hemskt men värt att veta om dubai
  • Jezamine

Alla andra ställen där det sker överfall på då?

Jag är INTE avstängd
  • SaharaSara

Jättehemskt gjort av Dubai!!

• Pluttemor

Jag tycker inte att något av det som hänt är rätt....

MEN!

Jag tror att denna händelse hade kunnat utspela sig i vilket land som hellst!!! Eller är det bara för att det är ett arabiskt land som folk nu måste tänka efter?? Tror du inte att det här oxå hade kunnat hänt i USA eller något annat land?

Det jag försöker säga är att Dubai behöver nu inte vara ett dåligt land bara för en sådan händelse som hade kunnat utspela sig vart som..

Dessutom är rättegången inte uppklarad ännu!

Två har blivit tre! Jag tackar GUD varje dag!!!
  • Posh

Vad har detta med Dubai att göra? Sker sånt här enbart i Dubai? Enbart på Ikea? Enbart på Ikea i Dubai?

• AlexandraK

Ska jag leta upp andra länder där liknande saker händer? ska jag berätta om att det händer att gravida kvinnor blir misshandlade i Frankrike, Usa, Lettland? Ja - till och med Sverige. Så alla vet det innnan dom bokar resmål dit?

• anayia

ehhh va? vad har detta med min eventuella dubairesa att gora?

• Villimey

Förenade arabemiratet kan man ju ha kritik emot dikatur, sharialagar, miljöpolitik, kvinnornas och dem fattiga gästarbetarnas situation men att folk blir nedslagna händer ju överallt även i svenska småstäder och på landsbygden blir människor brutalt mördade.

Däremot kan man ju kritisera att domstolsväsendet., är det Sharia bedöms väl inte kvinnors och mäns vittnesmål lika?

Sen är det annan disskussion om man tycker att det är ok att resa till diktaturer, länder med stora klasskillnader, ja vart ska man resa egentligen och hur ska man resa?

• ALEXA02

Nu måste jag ifrågasätta er intelligens. Skojar ni eller är ni så dumma på riktigt??

Överfall på en gravid kvinna kan hända varsomhelst ja men i civiliserade länder skyddar inte rättsväsendet gärningmännen.

Över 100 vittnen finns till händelsen och film från en övervakningskamera, som domaren dock har vägrat att använda som bevis.

Boka ni er Dubai resa!

• 7 små apor
    ALEXA02 skrev 2010-10-19 00:08:06 följande:
    Nu måste jag ifrågasätta er intelligens. Skojar ni eller är ni så dumma på riktigt??

Överfall på en gravid kvinna kan hända varsomhelst ja men i civiliserade länder skyddar inte rättsväsendet gärningmännen.

Över 100 vittnen finns till händelsen och film från en övervakningskamera, som domaren dock har vägrat att använda som bevis.

Boka ni er Dubai resa!
    Har du läst någon av domslut från Sverige???
    Jag tvivlar på din intilligens eftersom du bygger hela anförandet på fördomar snarare än fakta...
  • Villimey

Nej Sharia och dikatatur är inte något som skapar en rättstat...Jag tror att du kunde kanske ha uttryckt det lite tydligare nu läste många det som att våldsbrott bara inträffar i Dubai...

Svar på tråden hemskt men värt att veta om dubai