Inlägg från: MrsMommy |Visa alla inlägg
  • MrsMommy

Ska jobbet ringa när man är hemma sjuk???

Jag har åkt på en rejäl förkylning och har legat hemma sjuk sedan i lördags, hemma från jobbet måndag och och idag. Igår fick jag ett sms från vår sekreterare där hon bad om instruktioner för min eventuella vikarie. Jag blev irriterad och svarade i ett mail till henne och rektorerna (är pedagog) att jag är sjuk och de får lösa det. Jag fick svaret från en rektor att det ju är bättre för verksamheten om jag kan ge några instruktioner, men om jag inte fixar det för att jag är så sjuk så klarar de det nog. Jag hade också meddelat dem att jag hade lämnat lösa instruktioner till mina kollegor. Idag skulle det komma en vikarie. Plötsligt ringer min mobil, då är det vikarien som vill ha instruktioner. Jag svarade inte och ringde inte tillbaka.

Tycker ni att det är okej att man blir kontaktad när man är hemma sjuk för att ge vikarieinstruktioner????? Händer det på era arbetsplatser????

• Svar på tråden Ska jobbet ringa när man är hemma sjuk???
  • MrsMommy

För min del är det en principsak. Jag är alltid den som får ta hand om vikarierna som kommer när mina kollegor är sjuka (japp, även när det gällde att täcka upp för en utbränd kollega i 4-5 månader innan det kom en behörig vikarie) och jag har ju redan lämnat instruktioner. Varför kan de inte fråga mina kollegor som är på plats? Så är det ju alltid när någon annan är borta....

Till saken hör att min rektor är "orolig för mig", jag antar att det handlar om att jag tar för mycket ansvar och att det blir för stressigt. Hur ska jag någonsin kunna varva ner när jag inte ens får släppa jobbet när jag är hemma sjuk???? Dessutom fick jag igår ett sms om det klockan 8.00. Förväntas man vara vaken kl 8 när man ligger hemma sjuk? Jag trodde att vika var rekommenderat....

• MrsMommy
    BuoBä skrev 2010-10-19 11:49:17 följande:

När jag jobbade som lärarvikarie för några år sedan fick man alltid telefonnumret till den ordinarie läraren när man blev inringd. Det kändes ju lagom kul att ringa upp en sjuk person kl 7 på morgonen, men hur skulle man annars veta vad man skulle göra??

Nog för att rektor och kollegor finns på plats, men de vet väl inte exakt vad du hade planerat för just de här lektionerna?

Fast jag hade ju mailat mina instruktioner till hela mitt arbetslag, duger inte det? Och jag planerar inte alltid mina lektioner i förväg, jag lämnar fritt spelrum till vikarien att improvisera ihop en lektion. Enligt facket ska jag inte planera lektioner jag inte ska hålla....
  • MrsMommy
    elektra1 skrev 2010-10-19 11:54:52 följande:
    har ni ingen pärm på jobbet eller nåt där det står hur vikarien ska göra? Det brukar ju finnas. Eller att vikarien vet vad som ska göras. Vikarien lär ju ha varit där förut?
    Vi har en sådan men rutinen att lämna ut den har inte funkat ännu, men det ska vara på g. Det kan komma nya vikarier, men med enkla instruktioner ska de väl fixa det, eller?
  • MrsMommy
    studentbruttan29 skrev 2010-10-19 11:55:11 följande:
    Varför frågar du våra åsikter när du inte ville ha några??
    Jag är mest överraskad att alla tycker att man ska jobba trots att man är sjuk. Ingen lön = inget jobb, eller? Är alla så superlojala mot sina arbetsplatser?
  • MrsMommy
    Ingiz skrev 2010-10-19 12:00:24 följande:
    Jag arbetar själv som pedagog och jag skickar alltid vikarieinstruktioner till vår sekreterare när jag är sjuk. Jag är ju ändå uppe för att sjukanmäla mig och då kann jag passa på att slänga ihop några vik.intruktioner. Jag ser det som att jag ser till att eleverna slipper lida för att jag är sjuk och att verksamheten kan flyta på relativt smärtfritt. Är jag inlagd på sjukhus eller så sjuk att jag inte kan vara uppe så kan man ju inte skicka instruktioner - men det är ju inte ofta det är så.

De behöver ju inte vara jätteutförliga bara att någon kan genomföra dem utan alltförstora problem.

Sedan kan jag tycka att det var dumt att vikarien ringde dig när du redan meddelat sekr. och rektorer att du lämnat lösa instruktioner till kollegor och sagt att du inte ville bli störd. I värsta fall får man väl hitta på något helt annat som vik. och skriva till dig vad man gjort så du får knyta ihop det hela på något sätt när du kommer tillbaka.

Sedan kan jag ju tycka att om dina chefer är orolig för att du tar mycket ansvar och inte kan varva ner så kan de låta bli att kontakta dig. Det kanske var så att vik. frågat kollegorna och de gett henne/honom ditt nr för de kände att de inte visste. Bara för att de gör på ett sätt när det ska komma en vik. betyder inte det att de är pigga på att du använder dig av samma sätt. Alla kanske har sagt att de inte vet vad du vill att vik. ska göra. Dubbelmoral - ja, men så funkar det tyvärr ofta.

Krya på dig!
    Jag kan ju tillägga att vi oftast inte får någon vikarie, och då måste vi ändå ställa in lektioner eller lösa det med andra pedagoger som t.ex. tar större grupper.
    Naturligtvis brukar jag kasta iväg ett mail till arbetslaget, precis som jag gjorde den här gången, men det handlar mer om sunt förnuft, och det kan väl ändå inte vara något so arbetsgivaren kan kräva, eller?

Tack!
  • MrsMommy
    M C skrev 2010-10-19 12:04:15 följande:
    Jag brukar få lite lösa instruktioner när jag sjukvikar för lärare. Lite stort bara vad som ska går igenom. De brukar mejla varandra och sen berättar närvarande lärare för mig.
    Precis så som jag hade gjort! Ändå ringer de!
  • MrsMommy
    lillabebben skrev 2010-10-19 12:03:43 följande:
    Oj, är jag sjuk så innebär det en massa jobb med instruktioner till vikarier och ibland även kontakt med en del elever. Undervisningen måste ju fortsätta även om jag inte är där och det är ju omöjligt för en vikarie att veta vad h*n ska göra på mina lektioner. Tycker det är helt ok, annars blir det ändå en massa merjobb för mig när jag kommer tillbaka och eleverna måste ta igen det de missat. Är gymnasielärare men det bör väl vara så även för de som jobbar med yngre barn?
    MÅSTE det verkligen det? Överlever inte eleverna en lektion med mindre meningsfullt innehåll? Kanske är annorlunda på gymnasiet, men jag är helt övertygad om att mina elevers chanser att nå målen i grundskolan inte påverkas av en lektion utan vikarieinstruktioner...
  • MrsMommy
    Madeleine 86 skrev 2010-10-19 12:03:52 följande:
    Problemet är ju att som lärare har man ju ofta någon form av framförhållning. Det är sällan lektioner är fristående utan de olika momenten hänger ihop med varandra. Om en vikarie bara ska gå in och "improvisera" utan att veta vad klassen arbetar med och var du har för mål med närmaste tiden så blir det bara tidsuppfyllnad. Jag är själv utbildad lärare vilket innebär att jag har kunskap att utifrån kursplanerna lägga upp undervisning mot målen. Men de målen är långsiktiga och inget som jag kan lägga upp enskilda vikariatpass utifrån. Därför behövs det nästan alltid någon form av uppdatering när man som vikarie går in. Hur utförliga direktiv som behövs beror ju helt enkelt på hur långt i förväg vikarien blir inringd. Ofta blir man inringd med 30 minuters framförhållning vilket gör det svårt att planera något alls. Då kan det vara bra med tydligare direktiv. Finns det någon timme till förberedelse räcker det med en kort brief på vad som gjorts sist och ungefär vad du vill att de ska ha med sig från lektionen så kan vikarien själv planera tillvägagångssättet.

Huruvida det är din skyldighet eller inte beror väl i dagsläget på vad man har förinställning till jobbet. Ser man jobbet som separata arbetsuppgifter som görs i utbyte mot pengar är din reaktion inte särskilt konstigt. Problemet är väl att lärare ofta förutsätts intressera sig för och engagera sig i eleverna kunskapsutveckling. Själv anser jag att om man nu ska bli lämnad helt i fred när man är lite hängig så borde vi kunna skära ner väsentligt på sjuklön. Då får man väl klara sig utan lön också.
    Visst har jag en långsiktig planering utifrån målen i mitt huvud, men jag detaljplanerar sällan tidigare än samma dag som jag ska ha lektionen. (Jag vet inte hur det ser ut på andra skolor, men min planeringstid är minimal!) Vi brukar ofta lösa vikarielektioner med att eleverna får ha "arbetspass" där de får jobba vidare med saker de gör i valfritt ämne, t.ex. kan de alltid jobba vidare med matten. Är det alltid fel?
  • MrsMommy

Flera poängterar att det bara handlar om några få minuter, men i praktiken för det att jag går och tänker på jobbet i stället för att låta min kropp vila så att jag kan bli frisk. Jag är otroligt engagerad i mitt jobb, det är det som är problemet, men någon gång ibland ska väl även jag få vara människa och vara hemma, eller?

• MrsMommy
    Ingiz skrev 2010-10-19 12:12:50 följande:
    Såg att d faktiskt mailat arbetslaget och då tycker jag det blir en helt annan situation.

Vet faktiskt inte vad arbetsgivaren kan kräva vad det gäller detta. Borde man eg. kolla med facket. Även om de säger att man inte ska planera lektioner man inte ska hålla så kan arbetsgivaren hävda att man borde ha planerat åtminstone måndagens lektioner på fredagen eftersom du inte vet att du ska bli sjuk altså borde du planerat måndagen för då ska du ju ändå jobba. Äh, det blev mest svammligt. Förstår du hur jag tänker? Men hör med facket.

När min man är hemma sjuk, han arbetar som avtalshandläggare på ett energibolag, så ringer Previa hem till dem och frågar om symptom mm. Previa är utbildade sjuksköterskor som ger små fiffiga tips på vad man kan göra tex. vila och näsdroppar ev halstabletter och dricka mycket vid förkylning. Dricka mycket och vila vid magsjuka/matförgiftning...etc.
    Det verkar vara mycket rrevligare samtal!

Jag förstår vad du menar, men min planering är ofta att kolla vad som kommer framåt i boken och utgå från det, det mesta jag gör finns i mitt huvud och inte nedskrivet. Ännu mer svammligt, kanske...
  • MrsMommy
    Purpurbräcka skrev 2010-10-19 12:14:01 följande:
    Det verkar som om det är din arbetssituation i allmänhet som är det stora problemet...
    Tyvärr har du nog rätt...
  • MrsMommy
    nettan 70 skrev 2010-10-19 12:16:30 följande:
    Och vad är din skylldighet som anställd?????
    Att utföra mina arbetsuppgifter på arbetsplatsen de dagar jag är i tjänst, eller? Skulle jag bli inkallad på ett möte under ett lov, t.ex., för jag övertid. Får jag lite vanlig lön om jag jobbar när jag är hemma sjuk?
  • MrsMommy
    Madeleine 86 skrev 2010-10-19 12:19:30 följande:
    Det är väl det vanligaste efter några år i yrket att man inte detaljplanerar så mycket men vikarien vet ju ingenting om klassen och har inga av dina förkunskaper att utgå ifrån. Vad innebär jobba vidare i matten? Typ traggla tal? Det är väl inte särskilt utvecklande. Är det kris så är det kris, då får väl vikarien göra vad som finns att tillgå men det bästa är ju om man inte snuvar eleverna på pedagogisk verksamhet.
    Men den biten tänker jag att mitt arbetslag kan ta, eller? Eftersom jag alltid brukar få ta den biten när någon annan är sjuk....
  • MrsMommy
    cloudberry79 skrev 2010-10-19 12:19:06 följande:
    Beror på hur sjuk jag är. Jag är också pedagog och ger lösa instruktioner till rektor/assistent när jag sjukanmäler mig, men är jag för sjuk för att vara på jobbet så är jag ju för sjuk för att sitta och detaljerat beskriva vad varenda elev ska göra. Den som får betalt för arbetet får faktiskt också utföra det, så jag har slutat göra uppsatser om vad varje lektion ska innehålla. Jag tycker också man har rätt att ställa krav att rektorn ringer ut någon som är så pass driftig att de kan göra någon form av planering. På en arbetsdag har jag oftast 3-4 timmar undervisning, övriga 3-4 timmar tycker jag att vikarien också kan göra planering/uppföljning.
    Tack! Precis så tänker jag! Annars kanske man inte ska jobba som vikarie... (Men så finns det ju knappt några vikarier där jag jobbar heller...)
  • MrsMommy
    Ellie86 skrev 2010-10-19 12:52:49 följande:
    MrsMommy skrev 2010-10-19 12:17:51 följande:
    Att utföra mina arbetsuppgifter på arbetsplatsen de dagar jag är i tjänst, eller? Skulle jag bli inkallad på ett möte under ett lov, t.ex., för jag övertid. Får jag lite vanlig lön om jag jobbar när jag är hemma sjuk?
    PRECIS!

Min skyldighet som anställd är att göra mitt jobb när jag ÄR PÅ JOBBET. INTE när jag är hemma. Å faktum kvarstår: Hon har ju inte lämnat sina kollegor i sticket! Hon har ju mejlat dom instruktioner!

Jag vet inte hur ni har på ditt jobb, men på mitt jobb har vi arbetsbeskrivning, där står INGET om att jag måste rycka in när jag är sjuk. Är jag sjuk så är jag sjuk. Å om jag orkar sitta här å skriva på FL eller inte har inget med mitt jobb att göra! Är man sjuk så är man liksom.
    Tack!

Misstänker att det finns gott om "duktiga flickor" här som gärna alltid vill göra sitt bästa och riskerar att bli sjukskrivna pga stress.... Jag vill inte hamna där, det är därför jag försöker sätta ner foten!

Det har nu framkommit att det inte alls är sekreteraren som lämnat ut mitt nummer, troligtvis är det någon i arbetslaget. Har tagit upp det där och det kommer att diskuteras vidare.
  • MrsMommy
    Ellie86 skrev 2010-10-19 13:33:55 följande:
    Ja! Det har ju jag glömt å säga! Krya på dig TS! :)
    Tack!
  • MrsMommy

Oj, vad många kommentarer. Jag har läst igenom allt och funderat. Jag tror att det hänger lite på hur oumbärlig man är/tycker att man är på arbetsplatsen. Visst har jag ansvaret för att eleverna får möjlighet att lära sig det de ska utifrån alla mål, men innebär det att jag har ansvar för varenda undervisningsminut? Varför ska man arbeta i arbetslag om det bara är individen som har ansvar för sina timmar? Alla har ju olika personligheter och olika saker att bidra med, om en vikarie vill hoppa in och undervisa något helt annat som de inte kan få av mig så är jag tacksam för det. Eller? Jag förstår att det finns vissa situationer då man akut måste ringa (t.ex. med skolbussen, stackare!), men jag tror att man med goda rutiner och ett väl samarbetande arbetslag kan se till att man slipper bli uppringd när man är hemma sjuk. Jag ska ta upp det här med mitt arbetslag och ledningen när jag kommer tillbaka.

Någon skrev att det beror på vad de betalar, vi har en högskoleutbildning på minst 9 terminer, hysteriskt mycket ansvar och en ingångslön på under 20.000:-. Inte värt att svara i telefon för... (Yes, jag är bitter över våra kassa löner!)

• MrsMommy
    mamma till 2 frön skrev 2010-10-20 17:34:31 följande:
    TS, jag är också lärare och upplever det som ett problem att vi ständigt ska ställa upp oavsett om vi är sjuka, tjänstlediga mm. Alla har rätt att vara sjuka och då "slippa" arbetsbörda (Vi vet ju båda att allt väntar på en när man kommer tillbaka) Vi har gjort ett lokalt avtal på min skola som säger att om man anser sig ha tid att förbereda inför frånvaro så gör man det men det är inget måste. Ta upp det till diskussion i arbetslaget till en början så slipper ni ju detta dilemma. Finns ju en hel del svar i tråden om att du skulle vara opedagogisk etc för att du inte planerar din vikaries arbetsuppgifter. Personligen upplever jag att de inte vet vad de pratar om när man resonerar på det viset, en arbetsplanering för en dag slänger man ju inte ihop hur som helst. Hos oss har vi ju ett arbetslag som vet vad vi arbetar med, det finns pedagogiska planeringar för ämnesområdena. Vi bör ju inte heller glömma att vikarien får betalt för att vara där... Stå på dig, du har rätt att vara sjuk och hänga här om du orkar, det har inget med arbetet att göra. Krya på dig!
    Du kan få vara med i mitt arbetslag om du vill! Om jag bränner ut mig kan jag ju knappast vara någon bra pedagog, då säger jag hellre stopp i tid och fortsätter jobba några år till, jag tror att eleverna mår bättre av att ha lugna lärare som får en chans att vila ut emellanåt. Jag tror inte att jag är en sämre pedagog för det. Men det där med arbetslag är väl ofta något som står på ett papper snarare än något som fungerar i praktiken. Jag kämpar för att det ska fungera i praktiken, det här är ett steg i den riktningen.
  • MrsMommy

En följdfråga till alla lärare: kommer det alltid en vikarie när ni är sjuka? Vi har fått in korttidsvikarie sammanlagt tre dagar den här terminen på ca 15 pedagoger med både sjukdom och vab....

Svar på tråden Ska jobbet ringa när man är hemma sjuk???