Ingiz skrev 2010-10-19 12:00:24 följande:
Jag arbetar själv som pedagog och jag skickar alltid vikarieinstruktioner till vår sekreterare när jag är sjuk. Jag är ju ändå uppe för att sjukanmäla mig och då kann jag passa på att slänga ihop några
vik.intruktioner. Jag ser det som att jag ser till att eleverna slipper lida för att jag är sjuk och att verksamheten kan flyta på relativt smärtfritt. Är jag inlagd på sjukhus eller så sjuk att jag inte kan vara uppe så kan man ju inte skicka instruktioner - men det är ju inte ofta det är så.
De behöver ju inte vara jätteutförliga bara att någon kan genomföra dem utan alltförstora problem.
Sedan kan jag tycka att det var dumt att vikarien ringde dig när du redan meddelat sekr. och rektorer att du lämnat lösa instruktioner till kollegor och sagt att du inte ville bli störd. I värsta fall får man väl hitta på något helt annat som vik. och skriva till dig vad man gjort så du får knyta ihop det hela på något sätt när du kommer tillbaka.
Sedan kan jag ju tycka att om dina chefer är orolig för att du tar mycket ansvar och inte kan varva ner så kan de låta bli att kontakta dig. Det kanske var så att vik. frågat kollegorna och de gett henne/honom ditt nr för de kände att de inte visste. Bara för att de gör på ett sätt när det ska komma en vik. betyder inte det att de är pigga på att du använder dig av samma sätt. Alla kanske har sagt att de inte vet vad du vill att vik. ska göra. Dubbelmoral - ja, men så funkar det tyvärr ofta.
Krya på dig!
Jag kan ju tillägga att vi oftast inte får någon vikarie, och då måste vi ändå ställa in lektioner eller lösa det med andra pedagoger som t.ex. tar större grupper.
Naturligtvis brukar jag kasta iväg ett mail till arbetslaget, precis som jag gjorde den här gången, men det handlar mer om sunt förnuft, och det kan väl ändå inte vara något so arbetsgivaren kan kräva, eller?
Tack!