Inlägg från: augustisten |Visa alla inlägg
  • augustisten

Ska jobbet ringa när man är hemma sjuk???

Jag jobbar på en liten arbetsplats och kan även behöva arbeta lite hemifrån - maila eller så - när jag är sjuk eller vabbar. Brukar sätta upp det på mitt flexkonto i så fall.

Det har även hänt att jag fått störa en person på ett företag vi sammarbetar med då han var sjuk. Det var bara han som kunde svara på mina frågor och vi hade en akut situation. Det var inga problem med honom, men kändes förstås dumt för mig.

Är jag så sjuk att jag inte kan hjälpa till är det ju en annan sak, men det har aldrig hänt mig hittills.

• augustisten
    Mad as snow skrev 2010-10-20 16:31:10 följande:
    För min del är det inte okej att jobbet ringer när jag är sjuk. Lika lite som det är okej att de ringer efter att jag har arbetat ett 36-timmarspass och ligger hemma och sover. Jag skiljer stenhårt på jobb och fritid, annars skulle jag gå sönder kan jag säga. Men det kanske också handlar om vad för slags jobb man har. 
    Fast jag tycker att det är stor skillnad mellan fritid och sjukdag.

Vi har ett fantastiskt förmånligt system där vi kan vara sjuka och ändå till stor del få betalt. Då tycker jag inte att det är konstigt att arbetsgivaren kan ringa på den tid som skulle varit arbetstid ifall man varit frisk. Är man för sjuk för att prata ska det förstås respekteras.
  • augustisten
    Mad as snow skrev 2010-10-20 16:44:46 följande:
    Jag är inte oumbärlig på min arbetsplats. Jag personligen hade inte heller velat vara det på mitt jobb. Min arbetsplats är såpass väl organiserad att samtliga i arbetsgruppen är insatta i vad de ska göra, vikarier som ordinarie. Skulle det mot förmodan ändå uppstå bryderier så löser vi det utan att ringa hem till den som är sjuk. Jag är väldigt nöjd med det upplägget, eftersom motsatsen är något jag tidigare har erfarit inte är särskilt bra för hälsan. 
    Själv är jag inte heller oersättlig, men har ofta personliga möten och annat inbokade som jag inte kan förvänta mig att andra kan ta hand om utan vidare.

Det beror nog väldigt mycket på vilken typ av jobb man har... det jag menade var att jag har samma inställning som du till min fritid. Har jag semester ska ingen ringa mig - då har jag planerat arbetet så att jag inte behöver störas. Är jag däremot sjuk (eller vabbar) är det helt okej för mig att vara behjälplig om det behövs och jag har möjlighet.
Svar på tråden Ska jobbet ringa när man är hemma sjuk???