Inlägg från: Ramborg |Visa alla inlägg
  • Ramborg

Ska jobbet ringa när man är hemma sjuk???

Håller med om slutsatsen att det beror på vilket jobb man har. På inget av mina jobb har det funnits vikarier, och ingen har koll på mina uppgifter, så det är bara till att ringa någon av kollegorna och be om hjälp med att ställa in mötet med x, kontakta kunden y och säga varför han inte får sitt dokument förrän jag är frisk, etc. Inget att be för. Så gjorde alla och det var normalt. Skulle man kräva att någon annan gjorde det när man bara var förkyld skulle man nog få glömma löneförhöjning nästa gång. Det skulle ses som ogint, illojalt och konstigt.

Och sen ta itu med högarna på skrivbordet när man är frisk igen. Samma som efter semestern för övrigt.

• Ramborg

Ni lärare är verkligen inte de enda som förväntas ställa upp 100%. Jag har ofta blivit uppringd av kunder både kvällar och helger och semestrar och det är såklart jobbigt men sånt man får tåla. Alla där jag jobbar måste uppge telefonnummer där man kan nås om det blir kris under semestern. Det är fullständigt normalt att man förväntas lösa sånt som vikarieinstrukrioner etc. Däremot självklart inte lägga flera timmars jobb när man är hemma sjuk. Men såpass mycket ansvarskänsla får man väl ha att man hellre lägger några minuter på att underlätta för kollegorna, hellre än att sitta och surfa... Känns lite ogint faktiskt, att kräva lön för 10-30 minuters "damage control".

• Ramborg

Klart jag kan välja att inte svara. Men jag vet att om kollegan ringer på semester eller sjukdagar är det för att hon behöver min hjälp och att det är akut. Sjysst att bara klicka bort henne då... Det är ju inte så att hon ringer av lathet eller elakhet. Såna kollegor har jag varit förskonad ifrån!

Svar på tråden Ska jobbet ringa när man är hemma sjuk???