Inlägg från: Stinky |Visa alla inlägg
  • Stinky

Ska jobbet ringa när man är hemma sjuk???

MammaG skrev 2010-10-20 22:31:04 följande:
    Är det inte en självklarhet att man ger utförliga instruktioner till vikarier eller kollegor som ev får ta över ens uppgifter när man är sjuk? Ligger man inte för döden är jag rätt säker på att man klarar det.
    Det är mycket man klarar av. Frågan är var gränsen ska gå.
    Är man sjuk och har sjukanmält sig, är meningen att man ska få kurera sig utan att behöva jobbet i åtanke. Arbetsgivaren bör ha en handlingsplan vid sådana tillfällen. Vid akuta lägen kan det vara ok att ringa för att fråga den sjuka, men frågan är om det verkligen är akut när arbetsgivaren påstår att de kan fixa läget ändå? Knappast. Så nej, det är arbetsgivaren som brustit i det här fallet.
    Den farligaste av våra fördomar är tron att vi inte har några.
  • Stinky
    PSMalin skrev 2010-10-21 20:34:27 följande:
    Men att ge instruktioner till en vikarie via telefon eller mail tar kanske 10 minuter. Kan man inte kompa ut dem minutrarna en annan gång i så fall om man inte kan offra den tiden för eleverna.
    Varför ska man göra det när man är sjukskriven, menar du? Om DU känner att du vill göra det, är det väl helt upp till dig att göra det också. Din arbetsgivare uppskattar säkert ditt tänk. Drömmer Men det är inget som ska tillämpas systematiskt av arbetsgivaren. Det finns en anledning till att en sjukskrivning är just en sjukskrivning, och det är för att arbetstagaren ska kunna kurera sig från sjukdom utan att behöva ha sitt arbete i åtanke.
  • Stinky
    mamma till 2 frön skrev 2010-10-23 10:20:09 följande:
    Där skiljer vi oss . Står inte i mitt arbetsavtal att jag ska finnas tillgänglig 24 timmar om dygnet året runt (även om vissa föräldrar tror det) och jag skulle heller inte skriva på ett sådant inom något yrke. Jag värderar mitt privatliv och familj högt.
    BRA!
Svar på tråden Ska jobbet ringa när man är hemma sjuk???