Inlägg från: Jakin |Visa alla inlägg
  • Jakin

Om du ser någon stjäla

Jag skulle envarsgripit personen och sett till att personalen tillkallar polis.

• Jakin
    Onkel Panter skrev 2010-10-20 04:32:48 följande:
    Alltså, det beror på... Skulle jag se någon stjäla något "allvarligt" skulle jag nog säga till. Men om det var till exempel en liten unge på ICA som snor en chokladkaka skulle jag inte bry mig. Den fasen kommer man ur förr eller senare. Själv snattade jag som ett jävla troll när jag var yngre.
    Så det är inte bättre att det sätts stopp för det beteendet så fort som möjligt? Det var en riktigt lam ursäkt för ett dåligt beteende.
  • Jakin
    Onkel Panter skrev 2010-10-20 04:43:43 följande:
    Sätts stopp? Ursäkt? Nej, det var inte en ursäkt på något sätt, det var helt enkelt en redogörelse för min tankegång. 
    Och nej, jag "sätter inte stopp" för ett dåligt beteende genom att låta ungen bli påkommen en gång. Han kommer tillbaka ändå, gång på gång, tills han inser att det han gör är meningslöst och inte försvarbart.  
    Åker ungen fast första gången, är sannolikheten för medvetet återfall mycket, mycket mindre.
  • Jakin
    Onkel Panter skrev 2010-10-20 04:54:58 följande:
    Kanske har det att göra med min bisarra uppväxt, men jag ser nästan snatteri som en del av det tidiga livet, en fas man går igenom för att känna på spänning. Och för att vara ärlig så tycker jag inte per definition att det är "omoraliskt" om ett litet barn ruvar livsmedelsföretagen på en närmast mikroskopisk marginal av deras vinst. Jag blir nästan road när jag läser att det måste vara "fel" på ett barn som inte skäms otroligt och lovar att aaaaldrig göra så igen om det blir påkommet. Barn sysslar med fan så mycket värre saker som folk inte verkar ta på allvar, t.ex mobbning. 
    Mikroskopisk? Om alla barn hade snattat enligt din definition, så kan jag lova dig att det hade kostat oerhörda summor för företagen. Redan idag är svinnet i dagligvaruhandeln rejält stort, närmare bestämt ca 10 miljarder kronor.

http://www.privataaffarer.se/smaforetag/201002/svinn-for-nio-miljarder-i-svenska-butiker/index.xml
  • Jakin
    Onkel Panter skrev 2010-10-21 03:19:04 följande:
    Vanligtvis spyr jag på argumentet "tänk om alla hade gjort så", men får väl erkänna att det är berättigat i det här fallet. Sen är det inte så relevant att prata om snatteri och sen syfta till en artikel om organiserat och häleri.
    Nja, jag uttryckte mig jävligt klumpigt i natt, men jag vet ärligt talat inte hur jag skulle agera... kanske skulle rycka in i stundens hetta.
    De tio miljarderna innefattar även det som snattas. Som jag ser det är det så här; om man i tidig ålder lär sig att man kan snatta utan att det får konsekvenser, så är vägen till mer organiserad stöld och brottslighet inte långt borta. Just med barn är det ju viktigt att man sätter fasta gränser ganska tidigt, då man i unga år bygger upp sin grundläggande moral bland annat.
  • Jakin
    Onkel Panter skrev 2010-10-21 06:51:14 följande:
    Hah, där kom den! "I dag är det en chokladkaka, i morgon är det en bil"-argumentet. Tror du på fullaste allvar att en sån bagatell (för en individ är det det oavsett totaliteten) som snatteri orsakar grov brottslighet när man blir äldre? De flesta barn vet att det är fel, men de gör det ändå. Som jag sade tidigare: jag snattade som fan när jag var ung och blev tagen flera gånger. Slutade jag bara för det? Nej, inte förrän jag blev äldre och faktiskt förstod  varför det är fel. Jag tycker för den delen inte att det är hälsosamt att man lär sig att "Snatta ska man inte göra, för då kommer det vuxna och skäller!". Jag tycker väl trots allt att det inte får gå helt oanmärkt, men jag får påstå att det är trångsynt att påstå att det kommer leda till grövre brott. Barn som blir uppfostrade i en kärleksfull familj och känner sig förstådda kommer inte bli knarklangare som vuxna bara för att de har lyckats komma undan med snatteri.  
    Säkert har du rätt i en del, men ett barn som aldrig får lära sig att handlande får konsekvenser, den blir snart ett offer. Därför skall man inte "bara skälla" på en unge som snattat utan verkligen tala om för barnet så att det förstår, VARFÖR det är fel att stjäla, och vilka KONSEKVENSER det kan få. Glad
  • Jakin
    Onkel Panter skrev 2010-10-21 08:47:56 följande:
    Det tycker jag är ett mycket rimligt ställningstagande. Men om man tänker logistiskt kan det bli jobbigt att hänga efter ungen hem, såvida man inte vet vem det är. :P
    Men mycket hellre att barnet blir konfronterat av sina föräldrar än att det måste ha att göra med "överheten" vid så tidig ålder. Jag tror barn kan bygga fel bild av auktoritet annars. Det finns väl trots allt en anledning att massor med ungdomar (runt 13-17 år) går runt med ACAB-tröjor.  
    Ursäkta en okunnig, vad är en ACAB-tröja?
  • Jakin
    Ellieott skrev 2010-10-21 08:55:07 följande:
    Jag skulle säga till en vakt. (Om jag var säker på vad som hände. Jag är fortfarande lite traumatiserad sen en gubbe skällde ut mig när jag var liten (6 år) för han trodde att jag snattade, usch vad hemskt det var!)

Men om jag ser någon som uppenbarligen tar och går ut ur butken så skulle jag säga till!
    En annan åkte fast för att ha pallat äpplen av en rabiat gubbe, som var på väg att ge oss stryk, men tack vare viss påtryckning, så avstod han. {#emotions_dlg.djavulsk} Fan vad rädda vi var, och min fege kompis sprang hem, så att jag fick åka fast istället.
Svar på tråden Om du ser någon stjäla