• CrazyChristina

Fakta om PCO tack!

Har precis varit på efterkontroll på MVC och fick veta att jag har en del cystor på min ena äggstock och då funderade jag direkt på om de va PCO men frågade inte, han rekommenderade Cerazette och undrade om jag hade oregelbunden mens osv, och de har jag ju haft till och från inte så mkt så de stört mig en vecka sen eller tidig ibland. Har även haft svårt att få barn, jag har ett nu efter 3mf och ca 1 års försökande.

Men nu till saken jag har försökt hitta fakta om PCO men hittar bara om PCO-s och de är inget där som stämmer in på mig då de är mkt om kroppsbehåring och bukfetma, så jag vill ha lite fakta om vad PCO är och inte PCO-s då jag redan uteslutit de.

♥♥♥Erik 2010-06-09♥♥♥
  • Svar på tråden Fakta om PCO tack!
  • Ladycocos

Cystor på äggstockarna kan ha andra orsaker än PCO!! Inte helt ovanligt med vattenfyllda cystor som försvinner efter nån cykel eller så... Jag, med PCO, får också sådana vattencystor ibland

Om du verkligen vill ha svar så borde du göra en ny undersökning hos gyn! För PCO-äggstockar ser väldigt speciella ut, då sitter äggblåsorna som små pärlband längs ytterkanterna på äggstockarna.

Jag är fullständigt normalviktigt och har inga problem med behåringen.. Så det stämmer inte in på alla.. Jag har dessutom väldigt många "pärl-blåsor" och extremt oregelbunden mens. Vi talar om upp emot 90 dagars cykler.. Att mensen "bara" hoppar en vecka hit eller dit tyder inte direkt heller på PCO...

Att ha svårt att få barn kan ju bero på 1000 olika saker..

Så för att få svar måste du göra en ordentligt gynundersökning

• CrazyChristina
    Ladycocos skrev 2010-10-19 19:31:52 följande:
    Cystor på äggstockarna kan ha andra orsaker än PCO!! Inte helt ovanligt med vattenfyllda cystor som försvinner efter nån cykel eller så... Jag, med PCO, får också sådana vattencystor ibland

Om du verkligen vill ha svar så borde du göra en ny undersökning hos gyn! För PCO-äggstockar ser väldigt speciella ut, då sitter äggblåsorna som små pärlband längs ytterkanterna på äggstockarna.

Jag är fullständigt normalviktigt och har inga problem med behåringen.. Så det stämmer inte in på alla.. Jag har dessutom väldigt många "pärl-blåsor" och extremt oregelbunden mens. Vi talar om upp emot 90 dagars cykler.. Att mensen "bara" hoppar en vecka hit eller dit tyder inte direkt heller på PCO...

Att ha svårt att få barn kan ju bero på 1000 olika saker..

Så för att få svar måste du göra en ordentligt gynundersökning
    Han sa inte så mkt han mumlade något om multiple cyst bla bla något, och med mensen vet jag ju inte hade första mensen ca 1 månad efter FL sen nu har de gått 3 mån utan något bara haft mellanblödningar/brunaflytningar ibland..

mitt såg ut ungefär såhär BILD fast lite annorlunda..
    ♥♥♥Erik 2010-06-09♥♥♥
  • Pandamamma79
    Ladycocos: Precis en av 1000 olika orsaker.

En kompis till mig har PCOS och har inte ett enda symtom förutom oregelbunden mens.

• Cynara

Vet inte om detta är till nån hjälp men PCO är en typ av äggstockar med ett "pärlband" av äggblåsor och PCO-S är ett syndrom där man förutom "pärbanden" har ett eller flera av dessa symptom: för höga halter av testosteron, ökad kroppsbehåring, bukfettma, vuxenacne, eller oregelbunden mens. Det räcker dock att du utöver "pärlbanden har ett av de andra symtomen för att få diagnosen PCO-S (Polycystiskt ovarighetssyndrom).

Har du alltså "pärlbanden" och oregelbunden mens så tycker jag att du ska be din gyn igen om att kolla upp detta då man då inte helt kan utesluta PCO-S.

Men man kan ha PCO äggstockar men inte lida av PCO-S.

• Höstflickan83
    Cynara skrev 2010-10-21 20:59:54 följande:
    Vet inte om detta är till nån hjälp men PCO är en typ av äggstockar med ett "pärlband" av äggblåsor och PCO-S är ett syndrom där man förutom "pärbanden" har ett eller flera av dessa symptom: för höga halter av testosteron, ökad kroppsbehåring, bukfettma, vuxenacne, eller oregelbunden mens. Det räcker dock att du utöver "pärlbanden har ett av de andra symtomen för att få diagnosen PCO-S (Polycystiskt ovarighetssyndrom).

Har du alltså "pärlbanden" och oregelbunden mens så tycker jag att du ska be din gyn igen om att kolla upp detta då man då inte helt kan utesluta PCO-S.

Men man kan ha PCO äggstockar men inte lida av PCO-S.
    Det heter "Polycystiskt ovariesyndrom" - rättar inte för att vara elak, utan för att det ska vara lättare för andra som kanske vill googla om man har rätt stavning! :)
  • Höstflickan83
    Höstflickan83 skrev 2010-10-21 22:10:41 följande:
    Det heter "Polycystiskt ovariesyndrom" - rättar inte för att vara elak, utan för att det ska vara lättare för andra som kanske vill googla om man har rätt stavning! :)
    Poly - många
    cyst(a) - blåsa
    ovarie - äggstock

Cool 
  • LiselottePCOS

(Förlåt alla stavfel är lite trött) PCOS har vädligt många ansiket kan man säga.

Du kan alltid ringa och be läkaren vara tydligre och fråga honom henne om du har PCO eller PCOS. Bäsat att få ta blodprover när man vart utan   hormonbehandling i 3-6 månader och  göra vaginalt ultraljud . P-piller tar bor PCO/S syntom opch ger missvsiande hormonvärden.Bra att kolal upp att ämnesomsättingen är bra genom att ta  blorov på sköldkörtelhormon , det kan en läkare på en vårdcentral göra  proverna är TSH, T 3 och T4. Låg ämnesomsättning kan ge mensproblem och PCO lika äggstockar.

Det slaravas ofta  med begreppen PCO och PCOS läkare menar för det mesta PCOS men orkar inte utala S,. den diskussionen kommer ofta upp. Ni kan lysna på Jan Holtes föreläsaning så förstår ni vad jag menar med begrepps slarv. Föreläsningen om utebliven ägglossning, anouvulation

Har man bara ´PCO äggstckar så brukar man inte ha problem att blir gravid. PCO äggtockar är et äggstocksttyp som 50 % av alla kvinnor har PCOS har  7-15 %.
    2 av 3 symtom nedan då är det PCOS
    orgelbudnen eller utebliven mens ( mer än 42 dagar mellan mens och mer än 3-4 dgars variation i cykelns längd)
     påverkade hormonivåer , främst manliga
    pco-äggstockar

Kvinnanbehöver inte vara bukfet för att ha PCOS, mindre än hälfte av alka med  PCOS är överviktiga eller har fetma. faktyum är att många pCOSare som jag känner och ahr träffat är smala
    , tom underviktiga.

Många kvinnor som tränar på elitnivå har PCOS: Alla har inte generande hårväxt eller akne.

Cerazette är inte att rekomendera vid PCO och PCOS då är det bättre med p-piller med två hormoner i , Desolett , yasmin och yasminelle brukar vara vanligast,

Kvinna med PCO/PCOS kan   ha homonnivåer som ligger i det nomala men åt lägre eller högre hållet.
     ofta teosteron som är normalt men högt, SHBG (sex hormon binade protein ) som är nomalt men lågt.

Svar på tråden Fakta om PCO tack!