• Bengta

Blev ni gravida på första försöket?

Planerar att skaffa barn och hade vårt första (misslyckade) försök precis. Kändes som att vi gjorde allt rätt, träffade ägglossningen och tyckte att jag hade molvärk ända från ÄL fram till mensen kom..

Trodde inte att det skulle kännas så jobbigt, men det kändes verkligen som ett misslyckande när mensen kom. 

Är det någon som lyckas på första försöket? Hur många månader tog det innan ni lyckades?

• Svar på tråden Blev ni gravida på första försöket?
  • Marelb

Tre barn. Alla blivit till på första. MEN kan tillägga att även vi har misslyckats. Mellan tvåan och trean, när vi försökte med en trea så tog det nästan ett år. Jag blev gravid, och fick missfall. Jag tror vi har haft en rusig TUR med de tre vi fått på första. Det är tusen saker som ska klaffa och att man över huvud taget kan bli gravid är ju ett under... Önskar er all LYCKA TILL! Men kom ihåg att det är normalt att försöka upp till ett år. Det är nog vi som snarare är "onormala"...

Edwin 2002 *** Vanja 2005 *** Livia 100718
  • blinkk

Min första gravidiitet tog 4 försök tror jag. Den slutade dock i missfall. Sedan tog det ytterligare ett halvår innan det tog sig på nytt. DÅ var det jobbigt att få mens varje gång. Kändes som ett misslyckande och påminde dessutom om missfallet.

• Muffe80

Ja första försöktet båda gångerna

• Parniara
    Rikard skrev 2010-10-20 08:44:06 följande:
    Missförstod först detta som att du hade sex med ett ex på bröllopsnatten, alltså en som var ett ex då och inte din nyblivne man.
    så läse jag med...Skrattande
  • Rikard

Räknade aldrig antalet försök, men de var många och sträckte sig över nästan två år. Först på vanligt sätt, sedan med hormonsprutor. Varje månad var det samma väntan på mensen och samma besvikelse när den kom.
    Slutligen blev det IVF och där fick vi till det på första försöket och blev föräldrar till två underbara barn på samma gång.
    Det positiva med att vi inte kan få barn på vanligt sätt är att vi under de senaste 12 åren har kunnat ha sex utan några som helst preventivmedel. Ganska skönt faktiskt. 

• Hannisen

Japå barn 1 o 3 gick på 1:à försöket :) barn 2 på 2:à försöket o barn 4 dom finns i magen nu på 3:ske försöket :)))

• Parniara

Jag tror också det är många som blev gravida på fösta som svarar, därav skev statistik.

Vi har i omgångar haft sex med kondom när jag velat ta paus från p-piller eller glömt å köpa nya. Då har vi till och med slarvat med kondom utan att det blivit något.

Nu när vi aktivt planerade slutade jag med p-piller och vi hade sex när jag teoretiskt skulle ha ÄL bara för att träna. Tänkte att "ingen blir gravid på första", och vi planerade att det skulle bli en eller två månader fram. Men inte, det small till direkt. Så nu blir det bebbe i vinter istället för i vår.

Jag tror det är så sjukt olika. Min syrra blev gravid på stört som 19 åring, 2.an tog 9 år och provrör att få till.

• 5by5

Andra försöket på båda.
    Eller vad räknas som försök? Båda gångerna slutade jag med p-piller, fick en mens strax efter och sen blev jag gravid. Så det kanske räknas som första försöket?

• 18år
    saltflingan skrev 2010-10-19 14:47:51 följande:
    Grav 1: 4 försök (mf)
    Grav 2: 12 försök ( en son)
    Grav 3: 2 försök (utomkveds)
    Grav 4: 2 försök (en förlorad tvilling och ett barn kvar i magen)
    Har en fråga hur går det till när man förlorar det ena och sedan har kvar ett? Visste du att det var 2 innan du fick mf har det som ett vanligt missfall?
  • Liten men naggande

nope...för oss var det tredje gången gilt! (3:e försöket) som det tog. Liten är fortfarande väldigt liten (v6) så vi får hoppas att Liten stannar. Tror vi hade tur...i snitt tar det ju 7 månader villket innebär att det är lika normalt att det tar 1 månad som 14...

Svar på tråden Blev ni gravida på första försöket?