• Anonym

ikea handla kort!

TUSEN tack för eran hjälp! Jag ska ALDRIG mer ta ett kreditlån och har inte rört ikea kortet på några månader.
    Ska skolla upp med min bank om det går att sänka mina kostnader.

• Anonym
    Kjell2 skrev 2010-10-22 15:25:30 följande:
    Har du klipp IKEA kortet?
    nej :P men jag ska fan göra det nu! Det är ju så lätt att man blir lockad av att använda det när man står där i kassan. Har till och med ätit mat på ikea med kortet! Pinsamt att erkänna, men sant.
  • Anonym
    flingansnö skrev 2010-10-22 16:01:32 följande:
    klipp klipp klipp klipp klipp klipp

Min räddning var nr jag klippte mina kreditkort!
    KLIPPT!

har mailat via internetbanken och frågat min bank ang. lån. Skäms lite att ringa...

Jag är dock lite orolig att jag inte blir beviljad, då jag bara har a-kassa men ikano banken (ikea-handla) beviljade mig det lånet då.. men dem kanske är lite mer slappa när det gäller sånt.
  • Anonym
    Lavish skrev 2010-10-22 18:04:11 följande:
    Men det är väl självklart att du får betala bra mycket mer än vad varorna egentligen kostar när du köper dem på kredit? Varför fortsätter du att handla på IKEA kortet? Tror du att du tjänar på det??
    nej det tror jag inte!
  • Anonym

detta fick jag som svar av banken:

Hej!
    Tack för ditt mejl.
    Du kan ansöka om ett Privatlån där minsta ansökningsbelopp är 30.000 kr. Räntan bestäms individuellt och är för närvarande från 4,24-10,44 %.
    Uppläggningsavgiften är 450 kr. Ansökan gör du enklast inne på din internetbank under rubriken låna. När vi behandlar en ansökan tittar vi på din inkomst och hela ditt engagemang i banken t ex om du har ett sparande.
    Med vänlig hälsning
    Swedbank AB (publ)

'jag är lite kluven nu...

• Anonym
    Madick skrev 2010-10-23 11:34:27 följande:
    Är du medlem i något fack? Det brukar finnas medlemslån som är förmånliga.
    ja det är jag if-metall. ska kolla upp det! tack:)
  • Anonym
    Kjell2 skrev 2010-10-23 11:44:49 följande:
    Varför kluven? Ävne om du får bankens sämsta ränta, 10%, är det bättre än IKEA på 15%.

/Kjell
    jo för att först är det en uppläggningsavgift på 450, sen är lånet på 30 000 när jag vill ha på 26500
  • Anonym

ang medlemslån fick jag fram detta:
    För att få låna

Du behöver vara medlem i LO, TCO eller SACO förbund sedan minst 6 månader, du ska ha eller öppna ett lönekonto i banken, ha fyllt 18 år och har regelbunden inkomst, som inte är bidrag, studiemedel eller liknande, ha utrymme i ekonomin för att betala kostnaderna som är förknippade med lånet och vara utan betalningsanmärkningar.

jag har ju a-kassa, så då är det kört

• Anonym

någon som har tips på annanstans att söka lån? där man kan ansöka om man har a-kassa. verkar vara svårt.

• Anonym
    Lumina skrev 2010-10-23 20:27:40 följande:
    Åh, fy bubblan! Tur jag läste den här tråden för jag har varit i valet och kvalet om jag ska skaffa IKEA handla-kort eller inte.
    Det lär bli INTE nu efter det jag har läst här om deras sjuka räntor!

TS: såg att folk redan tipsat om medlemslån genom facken, men andra alternativ är att försöka sälja av en massa grejer du inte behöver längre för att betala av snabbare på skulden. Ju snabbare desto bättre (som du säkert redan vet)

Lycka till! 
    tack för tipset, men vi har inget av värde hemma, bara datorn och tv:n och sen såklart bilen då.

ja det var bra att du läste här, för du lär ha ångrat dig hundra gånger om om du gjorde den tabben att skaffa kortet
  • Anonym
    Lumina skrev 2010-10-23 20:34:56 följande:
    Lider med dig  

Har varit i liknande situation för några år sen så jag vet hur frustrerande det känns, man lär sig verkligen en sur läxa..
    Hoppas verkligen det löser sig för dig !
    ja jag hoppas det jag med..vill helst hitta en lösning den här veckan, få ett annat lån med lägre ränta. så jag slipper betala den där tusenlappen denna månaden.
  • Anonym

jag tycker det är så hima pinsamt :( men jag har ju själv försatt mig i den här situationen så

• Anonym
    Madick skrev 2010-10-24 13:50:09 följande:
    Men kom igen! Du tar ju tag i din situation, DET är beundransvärt. Peppa peppa!
    ska försöka våga...
  • Anonym
    Anonym (har ett också) skrev 2010-10-24 14:53:01 följande:
    Jag har bara läst ts och vet inte om det varit uppe tidigare..
    Vi har ett ikea handla kort med en kreditgräns på 30.000 vi handlade och valde i samband med det 6 månaders räntefri delbetalning. Är det nått du kanske kan utnytja också?

Jag har rätt dålig koll gällande detta kort men är det "gratis" eller kostar de nått? Ser att de erbjuder tillgodoränta på 2,15% och de skulle ju inte vara helt fel och börja spara lite pengar där istället :p
    för oss kostar det ca 350 kr extra varje månad i ränta. sjukt.
    tror inte jag kan välja räntefri delbetalning eftersom jag har haft detta lånet så länge
  • Anonym
    flingansnö skrev 2010-10-24 20:36:54 följande:
    Ja du vågar!!!

Titta in här och kolla läget!

www.icabanken.se/
    ja, jag har hittat telenr och så, men maila kan man tydligen inte om man inte är inloggad :/ jag får ringa isåfall, men jag skäms så himla mycket
    jag är bara 23 år och har dessa skulder
Svar på tråden ikea handla kort!