• evaander

Två katter i en 1,5:a???

Det är så att jag och min sambo bor i en lägenhet som är en 1,5.. Den är på 45kvm plus en balkong på 8kvm.. 
    Vi har en katt som är 2 år och är innekatt.. Det går hur bra som helst tycker vi..

Nu är det så att vi funderar på att köpa en kompis till honom, så han slipper vara ensam hela dagarna och då vi ibland åker iväg över helgen och någon bara kommer och matar honom.. Jag vill jätte gärna köpa en katt till men kan man ha två katter i vår lägenhet? Min sambo är tveksam till det, men jag tror det funkar..

Och sen, vad är bäst då, en hane till eller en hona?
    jag är så rädd att den nya katten om vi nu ska köpa en till inte kommer överens med den vi har.. hur löser man sånt?

Snälla, någon som kan hjälpa oss? :D

Tack sålänge.. 

• Svar på tråden Två katter i en 1,5:a???
  • Queenie70

Om man kan få katterna att komma överrens är det ju bättre att de är två än att vara ensam om ni åker bort. Det är inte större besvär med två katter än med en katt. Men om ni är borta väldigt mycket, så kanske ni snarare ska fråga er om ni kan ha djur överhuvudtaget snarare än om ni ska skaffa fler?

• evaander
    Queenie70 skrev 2010-10-19 16:29:57 följande:
    Om man kan få katterna att komma överrens är det ju bättre att de är två än att vara ensam om ni åker bort. Det är inte större besvär med två katter än med en katt. Men om ni är borta väldigt mycket, så kanske ni snarare ska fråga er om ni kan ha djur överhuvudtaget snarare än om ni ska skaffa fler?
    Okej, tack! Men man vet ju inte om det kommer komma överens innan liksom.. kan man liksom få de att komma överens?
    Alltså, det är inte så att vi är borta jätteofta. Jag jobbar till typ halv 3 om dagarna och på helgerna är vi oftast hemma.. Sen åker vi bort någon helg då och då.. kanske en helg varannan månad ibland längre mellan gångerna och ibland mindre.. :)
  • Ulrika70

Jag hade två katter på 41 kvm förut. Bodde i o f s själv med det funkade jättebra. Om man köper en kattunge så funkar det nästan alltid. Jag hade två kastrerade hanar och de trivdes bra ihop även om de aldrig blev själsfränder ;). Nu har jag bara den yngsta kvar och han trivs jättebra som ensamkatt.

• evaander
    Ulrika70 skrev 2010-10-19 16:41:18 följande:
    Jag hade två katter på 41 kvm förut. Bodde i o f s själv med det funkade jättebra. Om man köper en kattunge så funkar det nästan alltid. Jag hade två kastrerade hanar och de trivdes bra ihop även om de aldrig blev själsfränder ;). Nu har jag bara den yngsta kvar och han trivs jättebra som ensamkatt.
    Tack för ditt svar :)
    Vi har ju tänkt att köpa en kattunge om vi skulle skaffa en till.. Det känns som att det blir bäst om man skaffar en kattunge och inte en vuxenkatt när man redan har en till. :)
    Hur funkar det att ha en kastrerad hankatt och en hankattunge som inte är kastrerad? funkar det bra innan man kastrerar den yngsta eller? 
  • felicityporter

Det kommer fungera utmärkt! Se till att kastrera den nya kattungen innan han hinner bli könsmogen bara, för att undvika onödigt bråk.

• Juli2010

Vi är i ungefär samma situation, bor i en tvåa med en katt som är fem år och kommer snart att få hem en kattunge. Vad vi har läst oss till är att det här med rangordning är något som katterna måste få lösa själva, men att det generellt är lättare att skaffa en kattunge om man redan har en vuxen katt. Sen får man nog hålla lite koll på hur de beter sig mot varandra när de ska lära känna varandra, men som sagt låta dem sköta det mesta själva. Vet inte hur det är med två hankatter tillsammans eftersom den vi har nu är hane och den nya är hona, men han är kastrerad och vi kommer att kastrera honan också när hon är runt sex månader.

• TjockKatt

Jag, min sambo och våra två katter bodde i en etta på drygt 50 kvm förut, det var lite småjobbigt med gick absolut! Vi har en hane och en hona (båda är "fixade"), honan är ett år äldre och henne skaffade jag innan vi flyttade ihop. Dom trivs jättebra ihop.

• evaander

Tack för era svar :)

Vet ni om det är lättare med en hona och en hane, eller det spelar ingen roll kanske eftersom man kommer kastrera dem? Jag vet inte, jag har varit inställd på att skaffa en hane hela tiden för att det har känt mycket lättare, men att skaffa en hona är kanske inte så jobbig ändå, alltså dem funkar bra ihop? :)

• felicityporter
    evaander skrev 2010-10-19 18:51:08 följande:
    Tack för era svar :)

Vet ni om det är lättare med en hona och en hane, eller det spelar ingen roll kanske eftersom man kommer kastrera dem? Jag vet inte, jag har varit inställd på att skaffa en hane hela tiden för att det har känt mycket lättare, men att skaffa en hona är kanske inte så jobbig ändå, alltså dem funkar bra ihop? :)
    Min erfarenhet är att det inte är någon skillnad mellan könen, så länge man kastrerar dem. Jag vet dock att vissa bestämt hävdar att honor kan vara tjurigare än hanar, men det är inget jag upplevt själv någonsin.
  • Juli2010

Om några dagar kan jag svara bättre på hur det fungerar med en äldre kastrerad hankatt och en okastrerad kattunge (hona) i alla fall, för igår kom den lilla hem till oss. Än så länge så ligger hon mest gömd i klösmöbeln och kommer fram för att äta, dricka eller gå på lådan. Hanen är rätt så avvaktande och tassar runt och fräser åt henne då och då (vilket inte är någon konstigt enligt uppfödaren), men de har inte rört varandra än.

• evaander
    Juli2010 skrev 2010-10-21 20:05:28 följande:
    Om några dagar kan jag svara bättre på hur det fungerar med en äldre kastrerad hankatt och en okastrerad kattunge (hona) i alla fall, för igår kom den lilla hem till oss. Än så länge så ligger hon mest gömd i klösmöbeln och kommer fram för att äta, dricka eller gå på lådan. Hanen är rätt så avvaktande och tassar runt och fräser åt henne då och då (vilket inte är någon konstigt enligt uppfödaren), men de har inte rört varandra än.
    Okej, berätta gärna hur det går, det hade varit intressant att veta :) 
  • gedansk

vi har 7 katter ( nu blir det inga flera) från katthem och bor i hus (de får också vara ute) och det har inte varit några problem med de gammla katterna och de nya. Ett förslag är att gå och titta på närmaste katthem.

• Juli2010

Jag kan redan nu säga att det går riktigt bra!

Igår började kattungen våga sig ut mer och mer, men hanen verkade vara lite rädd för henne och det blev inte bättre av att hon bara blev kaxigare och tog för sig mer och mer under hela dagen. Han är döv och märker inte när hon kommer tassandes för att spana in honom närmare så ibland kan han bli skrämd och fräsa åt henne när hon är alldeles inpå honom, men hon tar det inte speciellt hårt, backar bara något steg och fortsätter med sina upptäcktsfärder.

Från och med idag är hon inte alls inne i klösmöbeln och de har nosat på varandra ett antal gånger, legat och sovit tillsammans i vår säng och lekt lite. Tror kattungen är väldigt sugen på att leka mer med hanen, och han har accepterat att hon är här och är nyfiken på henne med, men aningens mer avvaktande än så länge. Däremot smyger han inte alls runt och ser skrämd ut hela tiden som han gjorde de första två dagarna, utan beter sig i stort sett som innan hon kom hit. Sammanfattningsvis: det går kanonbra!

• Tant Herta
    evaander skrev 2010-10-19 16:24:09 följande:
    Det är så att jag och min sambo bor i en lägenhet som är en 1,5.. Den är på 45kvm plus en balkong på 8kvm.. 
    Vi har en katt som är 2 år och är innekatt.. Det går hur bra som helst tycker vi..

Nu är det så att vi funderar på att köpa en kompis till honom, så han slipper vara ensam hela dagarna och då vi ibland åker iväg över helgen och någon bara kommer och matar honom.. Jag vill jätte gärna köpa en katt till men kan man ha två katter i vår lägenhet? Min sambo är tveksam till det, men jag tror det funkar..

Och sen, vad är bäst då, en hane till eller en hona?
    jag är så rädd att den nya katten om vi nu ska köpa en till inte kommer överens med den vi har.. hur löser man sånt?

Snälla, någon som kan hjälpa oss? :D

Tack sålänge.. 
    Om du tänker stänga in TVÅ katter på en sådan minimal yta så tycker jag att du utför ett grymt djurplågeri! Katten är ett vandrande rovdjur som går över stora ytor, katter behöver mycket stimulans, snälla lilla du, vänta med att köpa katt tills ni bor större och katten kan få röra sej! Det är inte snällt det du utsätter din katt för nu och det du tänker utsätta ännu en katt för! Eller är du uta å går med katten i sele flera timmar? Isåfall är det ok, men att ha innekatter på så liten yta är inte snällt! Snälla ta reda på fakta om katter, snälla!
  • amalie79
    felicityporter skrev 2010-10-19 19:14:04 följande:
    Min erfarenhet är att det inte är någon skillnad mellan könen, så länge man kastrerar dem. Jag vet dock att vissa bestämt hävdar att honor kan vara tjurigare än hanar, men det är inget jag upplevt själv någonsin.
    Ja, det där är ungefär vad min veterinär sa, samt att jag skulle kastrera min hankatt innan han blev könsmogen så att han inte fick "det där hemska hankattsutseendet"-
    Jag bytte veterinär. : ) ville jag inte ha en hankatt hade jag inte skaffat en : ) så han fick vackert växa till sig innan han blev snöpt.

Ts, jag har en av varje sort, i en etta på 48 kvadrat. Tänkte som du, jag jobbar ibland långa dagar och hade lite dåligt samvete för kattens skull efter att jag och mitt ex separerade, så jag skaffade en kattunge, en liten honkatt. Fick också tips om att det var det som var enklast att para ihop så att säga och det har gått mycket bättre än jag nånsin kunde tro! De inte bara står ut med varandra- de älskar varandra och ligger och kurar tillsammans om kvällarna, alltid så nära att de rör varandra.

Han är som sagt kastrerad och hon är det inte, än så länge.
    Tant Herta skrev 2010-10-23 17:56:38 följande:
    Om du tänker stänga in TVÅ katter på en sådan minimal yta så tycker jag att du utför ett grymt djurplågeri! Katten är ett vandrande rovdjur som går över stora ytor, katter behöver mycket stimulans, snälla lilla du, vänta med att köpa katt tills ni bor större och katten kan få röra sej! Det är inte snällt det du utsätter din katt för nu och det du tänker utsätta ännu en katt för! Eller är du uta å går med katten i sele flera timmar? Isåfall är det ok, men att ha innekatter på så liten yta är inte snällt! Snälla ta reda på fakta om katter, snälla!
    Ja du, det där får stå för dig. Men jag anser att du har fel. Funkar hur bra som helst, kräver lite eftertanke bara- man får bygga på höjden för katterna att vara, aktivera dem inomhus.
Svar på tråden Två katter i en 1,5:a???