Inlägg från: evaander |Visa alla inlägg
  • evaander

Två katter i en 1,5:a???

Det är så att jag och min sambo bor i en lägenhet som är en 1,5.. Den är på 45kvm plus en balkong på 8kvm.. 
    Vi har en katt som är 2 år och är innekatt.. Det går hur bra som helst tycker vi..

Nu är det så att vi funderar på att köpa en kompis till honom, så han slipper vara ensam hela dagarna och då vi ibland åker iväg över helgen och någon bara kommer och matar honom.. Jag vill jätte gärna köpa en katt till men kan man ha två katter i vår lägenhet? Min sambo är tveksam till det, men jag tror det funkar..

Och sen, vad är bäst då, en hane till eller en hona?
    jag är så rädd att den nya katten om vi nu ska köpa en till inte kommer överens med den vi har.. hur löser man sånt?

Snälla, någon som kan hjälpa oss? :D

Tack sålänge.. 

• Svar på tråden Två katter i en 1,5:a???
  • evaander
    Queenie70 skrev 2010-10-19 16:29:57 följande:
    Om man kan få katterna att komma överrens är det ju bättre att de är två än att vara ensam om ni åker bort. Det är inte större besvär med två katter än med en katt. Men om ni är borta väldigt mycket, så kanske ni snarare ska fråga er om ni kan ha djur överhuvudtaget snarare än om ni ska skaffa fler?
    Okej, tack! Men man vet ju inte om det kommer komma överens innan liksom.. kan man liksom få de att komma överens?
    Alltså, det är inte så att vi är borta jätteofta. Jag jobbar till typ halv 3 om dagarna och på helgerna är vi oftast hemma.. Sen åker vi bort någon helg då och då.. kanske en helg varannan månad ibland längre mellan gångerna och ibland mindre.. :)
  • evaander
    Ulrika70 skrev 2010-10-19 16:41:18 följande:
    Jag hade två katter på 41 kvm förut. Bodde i o f s själv med det funkade jättebra. Om man köper en kattunge så funkar det nästan alltid. Jag hade två kastrerade hanar och de trivdes bra ihop även om de aldrig blev själsfränder ;). Nu har jag bara den yngsta kvar och han trivs jättebra som ensamkatt.
    Tack för ditt svar :)
    Vi har ju tänkt att köpa en kattunge om vi skulle skaffa en till.. Det känns som att det blir bäst om man skaffar en kattunge och inte en vuxenkatt när man redan har en till. :)
    Hur funkar det att ha en kastrerad hankatt och en hankattunge som inte är kastrerad? funkar det bra innan man kastrerar den yngsta eller? 
  • evaander

Tack för era svar :)

Vet ni om det är lättare med en hona och en hane, eller det spelar ingen roll kanske eftersom man kommer kastrera dem? Jag vet inte, jag har varit inställd på att skaffa en hane hela tiden för att det har känt mycket lättare, men att skaffa en hona är kanske inte så jobbig ändå, alltså dem funkar bra ihop? :)

• evaander
    Juli2010 skrev 2010-10-21 20:05:28 följande:
    Om några dagar kan jag svara bättre på hur det fungerar med en äldre kastrerad hankatt och en okastrerad kattunge (hona) i alla fall, för igår kom den lilla hem till oss. Än så länge så ligger hon mest gömd i klösmöbeln och kommer fram för att äta, dricka eller gå på lådan. Hanen är rätt så avvaktande och tassar runt och fräser åt henne då och då (vilket inte är någon konstigt enligt uppfödaren), men de har inte rört varandra än.
    Okej, berätta gärna hur det går, det hade varit intressant att veta :) 
Svar på tråden Två katter i en 1,5:a???