• Anonym (Hjälp?)

Skadestånd för övergrepp i rättssak. Hur mycket?

Hej allihopa!

I Januari är det dags för rättegång efter att jag blivit hotad en längre tid av en gammal vän till mig.
    Och ja, det har enbart varit en vän.

Det pågick från Oktober 09 till Augusti 2010.
    Han hade besöksförbud från April 10- till Augusti 10.
    Men ändå hörde han av sig med hot osv.

Han har hotat mig och min dotter till livet om jag valde att gå till polisen.
    Han har hotat min familj.
    Han har ringt och laddat ett vapen i örat på mig.
    Osv osv osv.
    Det är trakasserier på väldigt hög nivå!

Han har även erkänt allting för polisen och det finns väldigt bra och mycket bevismaterial.

Jag har fått ett målsägandebiträde och så.
    Men jag vill veta om det är någon annan som varit med om liknande?
    Så jag vet UNGEFÄR vad jag kan lägga fram för summa.

Jag vill självklart ha kompensation för allt han utsatt mig för detta gångna året.
    Och för all rädsla....

Så snälla, någon som har lite koll?

Jag har sökt runt på google.
    Men jag förstår NOLL!!

Tack för hjälpen!

/ Äntligen går det framåt...

• Svar på tråden Skadestånd för övergrepp i rättssak. Hur mycket?
  • Habbi

Jag och min vän råkade ut för en kille som trodde vi var horor (snällt? haha). Vi trodde han bara var snäll och han kunde heller ingen svenska så vi tyckte det var jätte kul. Det var på natten efter krogen. Vi gick med honom ett tag sen vid flera tillfällen så sa jag och min kompis att vi skulle gå hem men han pekade att vi skulle till ett annat ställe och vi fick ett helt paket cigg för det så vi följde med. Sen när vi sa att vi verkligen måste gå (vi visade de mesta vi sa med kroppsspråk) så tog han tag i min arm och drog ner byxorna. Sen sa han "500 kr, 10 min?" och sa sen typ "sucki sucki". Och just då hade min kompis nästan gått ifrån mig med jag sprang ikapp henne och precis då kom en polisbil och vi fickl fast honom och det blev anmält osv osv.

Våran advokat tycke vi skulle begära 5000 kr var i skadestånd. Så jag antar att du kan begära MINST 10.000 eftersom ditt fall enligt mig är mycket värre! Du kan ju fråga din advokat vad han/hon tycker är rimligt.

Förresten, varken jag eller min vän har fått höra något mer sen den senaste rättegången. Antar att vi aldrig kommer få några pengar. Det var ca 2 år sedan. Och samma kille som gjorde detta, han hade tydligen våldtagit en handikappad tjej ute i en skog.. trevlig kille det där. Usch!

• Anonym (Hjälp?)
    Habbi skrev 2010-10-19 18:02:34 följande:
    Jag och min vän råkade ut för en kille som trodde vi var horor (snällt? haha). Vi trodde han bara var snäll och han kunde heller ingen svenska så vi tyckte det var jätte kul. Det var på natten efter krogen. Vi gick med honom ett tag sen vid flera tillfällen så sa jag och min kompis att vi skulle gå hem men han pekade att vi skulle till ett annat ställe och vi fick ett helt paket cigg för det så vi följde med. Sen när vi sa att vi verkligen måste gå (vi visade de mesta vi sa med kroppsspråk) så tog han tag i min arm och drog ner byxorna. Sen sa han "500 kr, 10 min?" och sa sen typ "sucki sucki". Och just då hade min kompis nästan gått ifrån mig med jag sprang ikapp henne och precis då kom en polisbil och vi fickl fast honom och det blev anmält osv osv.

Våran advokat tycke vi skulle begära 5000 kr var i skadestånd. Så jag antar att du kan begära MINST 10.000 eftersom ditt fall enligt mig är mycket värre! Du kan ju fråga din advokat vad han/hon tycker är rimligt.

Förresten, varken jag eller min vän har fått höra något mer sen den senaste rättegången. Antar att vi aldrig kommer få några pengar. Det var ca 2 år sedan. Och samma kille som gjorde detta, han hade tydligen våldtagit en handikappad tjej ute i en skog.. trevlig kille det där. Usch!
    Fy vilken gris till kille :S

Våra upplevelser är ju inte av samma typ riktigt.
    Men jag tycker ändå du borde kolla upp läget med vad era pengar tog vägen?
    Jag vill inte se ut som att jag pressar honom på pengar.
    Men så kasst jag mått under denna tiden, det är otroligt.
    Sen rädslan för att det ska hända min dotter något... Fy
    Blev så glad då brevet från tingsrätten kom idag och tid för rättegång är fixat.
    Äntligen! över ett år har gått... Men äntligen händer något!
  • Habbi
    Anonym (Hjälp?) skrev 2010-10-19 18:05:21 följande:
    Fy vilken gris till kille :S

Våra upplevelser är ju inte av samma typ riktigt.
    Men jag tycker ändå du borde kolla upp läget med vad era pengar tog vägen?
    Jag vill inte se ut som att jag pressar honom på pengar.
    Men så kasst jag mått under denna tiden, det är otroligt.
    Sen rädslan för att det ska hända min dotter något... Fy
    Blev så glad då brevet från tingsrätten kom idag och tid för rättegång är fixat.
    Äntligen! över ett år har gått... Men äntligen händer något!
    Jo jag har tänkt på det men har aldrig riktigt fått det gjort..
    Jo det är olika.. och jag tycker verkligen du ska pressa den jäveln på pengar.
    Du ska berätta hur dåligt du har mått osv osv, då ska han betala för det också (tycker jag). Visst pengar gör ju egentligen inget bättre men om det blir ett problem för honom så är det ju bara bra.
  • firrig

Den här typen av brottsskadeersättning/skadestånd för kränkning består oftast av ett schablonbelopp, som beräknas efter antalet hottillfällen, om det har varit våld inblandat, om det har funnits ett besöksförbud etc. Förra året dömdes en man att betala 5000 kronor till en kvinna han hotat vid upprepade tillfällen. En annan man,som misshandlade ett vittne, dömdes till att betala 10.000 kronor i skadestånd. Den senare siffran blev högre pga det våld som förekom i fallet.

Är du säker på att rubriceringen är övergrepp i rättssak för alla tillfällen, och inte olaga hot? Där kan beloppen ligga något högre, om antalet hot varit många.  Dessutom ska du naturligt vis få ersättning för förlorad arbetsinkomst eller liknande, om du tvingats vara hemma från jobbet.

Eftersom du fått ett målsägarbiträde behöver du inte oroa dig för vilket belopp du ska yrka, det är biträdets jobb. Han/Hon känner säkert till schablonbeloppen i detalj och hjälper dig att lägga fram rätt begäran. Målsägarbiträdet finns där bara för att hjälpa dig och dina ersättningsaspråk, medan åklagaren representerar staten. Tveka inte att ringa ditt biträde och fråga vilket belopp som kommer yrkas.

Jag hoppas allting går bra och att ni slipper sånt här i förtsättningen!

• Anonym (Hjälp?)
    firrig skrev 2010-10-19 18:16:00 följande:
    Den här typen av brottsskadeersättning/skadestånd för kränkning består oftast av ett schablonbelopp, som beräknas efter antalet hottillfällen, om det har varit våld inblandat, om det har funnits ett besöksförbud etc. Förra året dömdes en man att betala 5000 kronor till en kvinna han hotat vid upprepade tillfällen. En annan man,som misshandlade ett vittne, dömdes till att betala 10.000 kronor i skadestånd. Den senare siffran blev högre pga det våld som förekom i fallet.

Är du säker på att rubriceringen är övergrepp i rättssak för alla tillfällen, och inte olaga hot? Där kan beloppen ligga något högre, om antalet hot varit många.  Dessutom ska du naturligt vis få ersättning för förlorad arbetsinkomst eller liknande, om du tvingats vara hemma från jobbet.

Eftersom du fått ett målsägarbiträde behöver du inte oroa dig för vilket belopp du ska yrka, det är biträdets jobb. Han/Hon känner säkert till schablonbeloppen i detalj och hjälper dig att lägga fram rätt begäran. Målsägarbiträdet finns där bara för att hjälpa dig och dina ersättningsaspråk, medan åklagaren representerar staten. Tveka inte att ringa ditt biträde och fråga vilket belopp som kommer yrkas.

Jag hoppas allting går bra och att ni slipper sånt här i förtsättningen!
    Tack för ditt svar.
    Det är övergrepp i rättssak det gäller, men det har varit prat om olaga hot också.
    Det är SÅ många punkter att jag inte kan hålla reda på hälften av dom.
    Tror det är lite över 10 polisanmälningar...
    Han har ju brutit mot besöksförbudet till och med.
    Ja, jag får hoppas på att jag får ett bra målsägarbiträde.
    Har inte hunnit prata med det ännu...

Men som sagt,  Tack för ditt svar
  • mamma7901

Ditt målsägandebiträde kommer att berätta hur mycket skadestånd du är berättigad till för övergrepp i rättsak.

Svar på tråden Skadestånd för övergrepp i rättssak. Hur mycket?