• Billy och Jag

Störande grannar!!!!

Vad kan man göra?? Våra grannar över oss för ett jävla liv! Det börjar kl 5-6 på morgonen och håller på till ca 02 på natten.. dom verkar aldrig sova eller så väsnas dom i skift!

Det är en mamma och tonårsbarn.. Söner.

Dom är ALLTID osams och skriker åt varandra och STAMPAR i golvet upprepade gånger så fort de blir osams.. Hon går runt med högklackat inne så det låter i hela lägenheten. På helgerna spelar dom HÖG musik, men det gör inte så mycket.

Det verkar som att sönerna är medveten om att dom stör grannarna genom att slå och stampa i golvet eftersom att det är de dom gör varje gång! För att mamman ska få problem.

Hon är inte heller någon ängel, hon skriker minst lika mycket!

Det slutar oftast med att någon av dem stormar ut i trapphuset och stampar ner för trappen och smäller i porten och drar.

Bör man ringa störningsjouren???

Min son vaknar ofta av deras oväsen. Vi med... Det är ingen ide att somna om en, för de slutar aldrig.

Dom som bodde här innan oss hade samma problem och gick ofta upp och sa åt dem.. Men det funkade inte.

Vi har bott här i några månader bara.. och vi har inte sagt något än. Men känns ju menlöst när de innan sagt åt dem. och dom verkar inte bry sig iaf..

• Svar på tråden Störande grannar!!!!
  • Birgitta2

Ring värden eller maila. De som bodde där före dig kanske också klagat. jag hade en fyll- och drogtratt som bodde bredvid mig. Han skrek, bankade i väggar, slängde saker omkring sig - på nätterna. Till slut sa värden till att "ett enda klagomål till så blir du vräkt". Då hade de varnat honom 3 gånger. Sen dess är det tyst.

• Lejlosot

Har haft samma problem me mina grannar, men nu har tydligen andra grannar klagat o person blev vräkt. Tack o lov. Så de är bara o klaga.

• okej

Jag skulle också ringa till värden och berätta om problemet. Berätta att du inte står ut. 

• Mrs Statham
    möjliga åtgärder:

1. begå harakiri. kan bli svårt om man inte har något harakirisvärd.. postorder?

2. posta kuvert med mjältbrand till den aktuella lägenheten. obs, använd naturligtvis vantar när du gör det, fingeravtryck vid mjältbrandsutskick = mindre bra idé.

3. Gå själv in och förför sönerna så dem av den anledningen slutar bråka. dålig idé. De kan vara skitfula. känns lite overkill.

4. starta en brand utanför huset, rusa upp till lägenheten där de bråkar och sjung in i brevinkastet: it's a fire downtown (melodi: it´s the final countdown), så de rusar ut (du har gömt dig) och släcker branden alternativt brinner upp while trying. vilket fall slutar det bråkas.

personlig favoritåtgärd är nog nummer 2 eller 4. känns som att någon av dem skulle kunna lyckas. vad tror ni?

Nä men skämt åsido. Det är bara gå upp ochsäga åt dem, förklara att de inte kan hålla på så och ni inte kan leva i de förhållandena. Slutar de inte efter de två första gångerna ni sagt åt dem, ring till värden/ störningsjouren och klaga. Jag skulle nog säga något i stil med att det låter som att de är så arga på varandra att de skulle kunna döda varandra och fråga om man borde ringa polisen istället. Ringer ni tillräckligt mycket till störningsjouren (när det är befogat då) så kommer det mycket sannolikt bli vräkta om de inte upphör.

• Birgitta2
    Mrs Statham skrev 2010-10-20 10:19:29 följande:

Nä men skämt åsido. Det är bara gå upp ochsäga åt dem, förklara att de inte kan hålla på så och ni inte kan leva i de förhållandena. Slutar de inte efter de två första gångerna ni sagt åt dem, ring till värden/ störningsjouren och klaga. Jag skulle nog säga något i stil med att det låter som att de är så arga på varandra att de skulle kunna döda varandra och fråga om man borde ringa polisen istället. Ringer ni tillräckligt mycket till störningsjouren (när det är befogat då) så kommer det mycket sannolikt bli vräkta om de inte upphör.

Jag hade inte gått upp till grannarna och klagat. Med tanke på pojkarnas temperament så vet man inte vad de gör för att hämnas. Klagomål är ofta sekretessbelagda så det kan ju vara vilken granne som helst som klagat.
  • Mrs Statham
    Birgitta2 skrev 2010-10-20 10:34:27 följande:
    Jag hade inte gått upp till grannarna och klagat. Med tanke på pojkarnas temperament så vet man inte vad de gör för att hämnas. Klagomål är ofta sekretessbelagda så det kan ju vara vilken granne som helst som klagat.
    Jaa fast jag tycker att det känns schysstast att ge dem en liten chans först. Innan man "går bakom ryggen" på dem och klagar till en tredje part.
  • Birgitta2
    Mrs Statham skrev 2010-10-20 10:41:26 följande:
    Jaa fast jag tycker att det känns schysstast att ge dem en liten chans först. Innan man "går bakom ryggen" på dem och klagar till en tredje part.
    Det tycker inte jag är att gå bakom ryggen. De borde ha vett nog att veta att man stör när man bor i flerbostadshus och stampar i golvet och slår i dörrar. Och det "tar" bättre om det är värden som säger till, än om man som "sur granne" gör det. Och risk för några "reprissalier" finns inte heller.
  • Mrs Statham
    Birgitta2 skrev 2010-10-20 10:58:50 följande:
    Det tycker inte jag är att gå bakom ryggen. De borde ha vett nog att veta att man stör när man bor i flerbostadshus och stampar i golvet och slår i dörrar. Och det "tar" bättre om det är värden som säger till, än om man som "sur granne" gör det. Och risk för några "reprissalier" finns inte heller.
    jag tycker att det är att som att gå bakom ryggen på dem. Visst de är säkert medvetna om att det låter, men för det behöver de ju inte vara medvetna om att det stör, hur ska de vara det om ingen klagat på dem?
    Ja självklart tar det bättre om man får en varning från hyresvärden, de kan ju vräka en, det kan inte den klagande grannen. Och jag tvivlar på att man råkar ut för repressalier eller hämndaktioner efter att ha _pratat_ med dem en gång. Men jag tycker ändå att det är mer hövligt att gå upp att prata med dem själv en eller två gånger först innan man drar in störningsjouren.
    På samma sätt som att jag inte går direkt till chefen och klagar på en kollega utan att ha pratat med vederbörande först.
  • sär skriven

1) Prata med dem, åtminstone med mamman.
    2) Ring hyresvärden
    3) Spela in på band hur det låter och gå upp till grannarna och spela upp, hjälper inte detta, gå till hyresvärden och spela upp.

Det här är världens bästa sidfot, och den är min.
Svar på tråden Störande grannar!!!!