Inlägg från: Flickan och kråkan |Visa alla inlägg
  • Flickan och kråkan

Hur kan man vara "emot" regler?!

As mamma skrev 2010-10-20 09:28:43 följande:
    Men det är ju fortfarande regler? Alla regler jag har på jobbet t ex är ju inte för att min chef är min chef och bestämmer utan t ex att smycken måste av pga hygienskäl, sekretess pga patienterna osv. Men chefen kan ju inte komma och säga "vi har inga regler för det ska vara jämnlikt"... regler är regler, spelar väl ingen roll om de har anledning eller inte? Sen förstår ju min son VARFÖR vi har regler också, det tycker jag är självklart för att han ska tänka lite själv.. men jag har läst en massa som faktiskt skriver att de är helt emot regler, och det tycker jag är knäppt!
    Jag har inte läst om någon som varit emot regler....däremot diskuteras rutiner rätt ofta och hur man sätter gränser. Vi har nog egentligen inga regler. Regler känns ju vettigt när man spelar fotboll eller monopol, men att regelstyra vardagslivet....nej, det känns märkligt. Jag och sambon sätter inte upp regler för varandra och varför skulle det vara mer befogad med barnen? Däremot sätter vi tydliga gränser för vad som är ok i samspel med andra. Jag har inget behov av att människor - barn som vuxna - gör som jag säger bara för att de ska lyda....för lydnadens skull så att säga. Generellt skulle jag säga att barn är rätt samarbetsvilliga och för det mesta är alldeles väldigt mottagliga för samtal. Förstår man vitsen med något så gör man ju det av den orsaken.....så är det ju i arbetslivet också.....i alla fall i mitt yrke som lärare. Jag har också två barn som är söta och trevliga .
  • Flickan och kråkan
    sofiaolivia skrev 2010-10-20 09:34:28 följande:
    Jag har bott i USA i flera år och det är just så här dem jobbar... "Du ska lyssna på dina lärare, JUST för att dem är dina lärare" Alla har respekt för sina lärare och ingen vill säga emot för man vill inte ta konsekvenserna. Och det funkar ska jag tala om för er. Nu pratar vi kanske om uppfostran i hemmet och då tycker inte jag att det här funkar men samtidigt måste vi förbereda dem små för skol- och vuxenlivet och då fungerar det så här. Man SKA lyssna på lärare och chefer!

Om vi har förberett våra barn att lyssna och följa lärerens instruktioner kan denne lärare istället för att försöka få eleverna tysta nu fokusera på lektionen?
    Jag jobbar som lärare på högstadiet och vet vad det innebär och hur viktigt det är med gränssättning och att vara en auktoritet, men nej sådan elever som du beskriver vill jag inte ha.....och nej, blanda inte ihop auktoritet med att vara auktoritär.
  • Flickan och kråkan
    As mamma skrev 2010-10-20 09:43:32 följande:
    Ja men gränser, regler, same shit? :) Det är det jag blir så irriterad på, att det är tabu att använda ordet "regel". Vad tror du min chef skulle säga om jag vägrade följa klädkoden vi har på jobbet? Eller om jag började sprida information om mina patienter?
    Men det är ju skillnad på en fast regel och att sätta gränser utifrån situation, eller? Jag markerar ofta gränser gentemot min sambo utifrån min egen person = markerar gräns för egen integritet......tror däremot inte jag har satt upp några regler han måste följa......

Regler har sin funktion för att undvika skada eller liknande kan jag tycka. Exempelvis ska det cyklas så ska det vara hjälm på.
  • Flickan och kråkan
    As mamma skrev 2010-10-20 11:07:33 följande:
    Jag tror som du säger att det är viktigt att vara nånstans mittimellan.. du har nog rätt i att vi inte menar samma, men det är bara det att folk faktiskt skriver "vi har inga regler" och det LÅTER helt sjukt för mig men som sagt, vi menar väl olika. :)
    Jag tror också det är mycket en definitionsfråga. Vad gäller att jämföra familj och yrkesliv tycker jag det blir lite märkligt. En chef på ett företag har ju liksom inte riktigt samma mål och syfte med sin verksamhet och sina anställda, som föräldrar med sina barn och sin familj. I yrkeslivet har man ju dessutom alltid valet att byta arbetsplats och chef.
Svar på tråden Hur kan man vara "emot" regler?!