Tips på plockmat?
Hervor 1 skrev 2010-10-20 20:14:46 följande:
Men vet du, då har du fått riktigt dåliga (och felaktiga) råd från ditt barns bvc-läkare och sjuksköterska. Både livsmedelsverket, socialstyrelsen och who rekommenderar 6 månader helamning (alltså enbart bröstmjölk, D-droppar och eventuella läkemedel). När barnet är 6 månader gammalt, först då rekommenderas det att man introducerar "riktig" mat. När man introducerar mat handlar det just om tillvänjning av mat - INTE avvänjning av bröstmjölk. Socialstyrelsen och livsmedelsverket rekommenderar delamning tills barnet fyller ett år och gärna längre medan WHO rekommenderar delamning till dess att barnet fyller två år och gärna längre (någon övre gräns finns inte). Om du känner att du orkar ta diskussionen så tycker jag att du skall påminna den gode doktorn om de rekommendationer som finns i Sverige (så slipper han/hon hitta på egna
www.homemade-baby-food-recipes.com/baby-led-weaning-first-foods.html
Med dottern hade vi däremot jätteproblem med att introducera mat eftersom jag var en osäker förstagångsmamma som lyssnade till BVC råd om mat vid 4 månader. Hon var verkligen inte redo då vilket hon visade tydligt. Efter flera försök där jag kände mig misslyckad då dottern inte ville äta gav jag upp och lät henne äta bröstmjölk och ersättning tills hon blev 6 månader. Får jag ett till barn så vet jag att jag inte ska stressa utan främst lyssna till barnet och mig själv. BVC ger råd basserade på deras egna åsikter och de är ofta dåligt uppdaterade.