• Widde76

Tips på mat till inflyttningsfest

Hej!

Vi ska ha en inflyttningsfest med 15-20 gäster.
    Varken jag eller min sambo vill stå och göra massa mat samma dag. Så vi vill gärna ha förslag
    på typ buffémat som man kan förbereda lite före.

Skicka gärna tips och recept på vad ni tycker är bra.

Tack på förhand
    Mvh
    /Erik

• Svar på tråden Tips på mat till inflyttningsfest
  • JAG är BÄST

Salladsbuffe (allt ska vara i olika skålar för alla äter ju inte allt)
    Oliver, sallad, tomater, gurka,fetaost,majs, annanas, räkor, tonfisk,
    Olja,, vinäger,,salladsdresing(olikasa smaker) nån salladskrydda,flingsalt(supergott på tomater),

Till det kan pajer serveras.

El kör på det gamla hedliga Tacos(tråkigt,,men går alltid hem hos alla).

• Hannaluringen

Plockmat är nog alltid det lättaste, kyckling kan ätas kall i tex något tacoliknande eller till sallad, en potatissallad går också att göra i ordning innan och kan ätas kall.
    Grillspett med främst grönsaker är superenkelt att tillaga i ugnen och det kan du förberedda innan, men ändå ha det nylagat till gästerna!

Om du har några grundingredienser, tex kött och potatis, sen olika skålar med olika grönsaker(ingen blandsallad) så ser allt superlyxigt ut, utan att det ska behöva vara så mycket jobb med det egentligen!

• Widde76
    Hannaluringen skrev 2010-10-20 11:02:53 följande:
    Plockmat är nog alltid det lättaste, kyckling kan ätas kall i tex något tacoliknande eller till sallad, en potatissallad går också att göra i ordning innan och kan ätas kall.
    Grillspett med främst grönsaker är superenkelt att tillaga i ugnen och det kan du förberedda innan, men ändå ha det nylagat till gästerna!

Om du har några grundingredienser, tex kött och potatis, sen olika skålar med olika grönsaker(ingen blandsallad) så ser allt superlyxigt ut, utan att det ska behöva vara så mycket jobb med det egentligen!
    Kycklingrillspett blir det
  • Widde76
    JAG är BÄST skrev 2010-10-20 10:55:50 följande:
    Salladsbuffe (allt ska vara i olika skålar för alla äter ju inte allt)
    Oliver, sallad, tomater, gurka,fetaost,majs, annanas, räkor, tonfisk,
    Olja,, vinäger,,salladsdresing(olikasa smaker) nån salladskrydda,flingsalt(supergott på tomater),

Till det kan pajer serveras.

El kör på det gamla hedliga Tacos(tråkigt,,men går alltid hem hos alla).
    Ja pajer och sallad är perfekt tack!
  • flixflax
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m54800190.html

Jag hade i helgen 30 pers hemma på inflyttningsfest. Gjode följande:

- Köttbullar med mellanöstern smak (gjorde sedan tidigare och hade i frysen)
    - Kycklingben i yoghurtmarinad med spiskummin och gurkmeja (lade i marinad på kvällen innan, frysta rörde om i dem ett par ggr på festdagen. ´Timmen innan in i ugnen)
    - Kikärtsbollar (dagen innan)
    - Laxsnittar med tariyakisås (morgonen)
    -  Bröd (bakade på morgonen)
    - Nudelsallad (eftermiddagen)
    -Bulgursallad (eftermiddagen)
    - semsampotatisklyftor (timmen innan)

Efterrätt fruktsallad m kladdkaka som jag gjort innan och haft i frysen)

Låter kanske som mkt men gick snabbt! och enda som man gjorde i sisat stund var potatis och kyckling då. Vämrde iofs på köttbullarna med. Ett måste var nog varmluftsugn....
  • flixflax

Hde fest förra året och då gjorde jag gulaschsoppa (som man gör dagen innan, hemligheten är att koka minst 4 timmar) och kryddig morotssoppa som jag serverade med nybaktbröd och ost. Lättast och supergott.

Svar på tråden Tips på mat till inflyttningsfest