• teha

Milantal på begagnad bil

Vi ska köpa en större bil, 7-sitsig. De vi kollar på är Ford Galaxy, Seat Alhambra, WW Sharan, Hyundai Trajet.

Vi kan inte lägga ut så mycket, satsar på summa mellan 40-70 000 kr och årsmodell blir runt 99-04. Det jag tycker är svårt är milantalet på bilarna. Om man tex hittar en relativt billig bil som är 03-04, men som har gått 20 000 mil, är det värt det då? Eller vart ska milantalet ligga normalt om man ska köpa en begagnad bil? Finns många som jag har kollat på som ligger runt 16-17 000 mil...

Vi köpte vår Renault Megane Scenic-03 begagnat år 2006, den hade då gått 7-8000 mil. Nu när vi ska sälja den så har står milantalet på 11400 mil. Vi kör väl alltså inte så himla mycket egentligen.

****Filippa född maj-03 och Vilmer född mars-09. Nr 3 beräknad till Feb-11****
  • Svar på tråden Milantal på begagnad bil
  • evelayna

så länge den är servad som den ska och har olja vatten och motorn och växellådan går bra så tycker personligen inte att 20 000 mil är så mycke. nu är de visserligen olika per motor och dom modellerna har jag inte så stor koll på tyvärr.

• teha
    evelayna skrev 2010-10-20 13:14:12 följande:
    så länge den är servad som den ska och har olja vatten och motorn och växellådan går bra så tycker personligen inte att 20 000 mil är så mycke. nu är de visserligen olika per motor och dom modellerna har jag inte så stor koll på tyvärr.
    Tack för svaret! Vet du hur man kan kolla upp hur motorerna är på de modeller som jag nämde ovan? Hur många mil kan en bil gå bra, normalt? 30 000-40 000? Mindre, mer?
  • evelayna

de är väl kanske att höra me nån som har respektive bil eller verkstäder kan ha ett hum på vad som krånglar med bilarna över huvd taget.

de är jätte olika. dom gamla volvo motorerna kan hålla upp emot en 60-70000 mil om man sköter dom på rätt sätt menas de finns dom bilarna som knappt klarar nåt.

jag tycker du ska ta och åka in till en bilverkstad och fråga vad dom tycker och tror om respektive bilar.

• Gladapappan

Långmilare kan vara bra att köpa ur perspektivet mycket bil för pengarna, tyvärr så har ju sällan den typ av bil ni tittar på gått långa snälla tjänstebilsmil, så det är kanske lite mer risky. Jag skulle kolla i Norrland, jag har släktingar som kör ca 10 mil om dagen på grund av långt till jobbet = bra mil. Dåliga mil är kallstarter och 3 km trippar ofta

• Jakin

Ta också en titt på bilprovningens statistik över bilar i Sverige. Där får du också en hyfsad bild av kvaliten hos olika bilmärken, efter årsmodell.

• Fikabröds Kungen
    teha skrev 2010-10-20 13:11:23 följande:
    Vi ska köpa en större bil, 7-sitsig. De vi kollar på är Ford Galaxy, Seat Alhambra, WW Sharan, Hyundai Trajet.

Vi kan inte lägga ut så mycket, satsar på summa mellan 40-70 000 kr och årsmodell blir runt 99-04. Det jag tycker är svårt är milantalet på bilarna. Om man tex hittar en relativt billig bil som är 03-04, men som har gått 20 000 mil, är det värt det då? Eller vart ska milantalet ligga normalt om man ska köpa en begagnad bil? Finns många som jag har kollat på som ligger runt 16-17 000 mil...

Vi köpte vår Renault Megane Scenic-03 begagnat år 2006, den hade då gått 7-8000 mil. Nu när vi ska sälja den så har står milantalet på 11400 mil. Vi kör väl alltså inte så himla mycket egentligen.

Du vet om att Wv Gruppen kör både 12000 och 18000 mil som intervall på kamremmen så du inte köper en å den rasar snart.
    Är bilen fin välskött så spelar det ingen roll om mätaren visar 15,25,40000 mil föräns dagen då du ska sälja den då är värdet ännu lägre.
    Kolla att all service historik ser ut att stämma med verkligheten med.
    Ex en bil med låga mil fast väldigt blästrad huv talar u för något skumt...

Galaxy skulle jag även akta mig för då det bara är karossen som delas med övriga motorn är en gammal modell ifrån scorpio.

Lika trajeten är ingen höjdare om man inte vill ha lite fritids utfyllnad.

• teha

Tack för era tips och råd! Ni tycker alltså att Sharanen är bäst att satsa på utav dessa bilar?
    Hur kollar man upp registreringsnumret på en bil? Hittade en billig Galaxy -00, men blir såklart lite osäker på varför den är så billig, någon som tror sig veta?

http://www.bytbil.com/bilar/ford/galaxy/9vwtdfdg/?criterias=B0ABUDIAAYti8PB43LXNpdHMAAA_!

• Jakin
    teha skrev 2010-10-23 09:36:18 följande:
    Tack för era tips och råd! Ni tycker alltså att Sharanen är bäst att satsa på utav dessa bilar?
    Hur kollar man upp registreringsnumret på en bil? Hittade en billig Galaxy -00, men blir såklart lite osäker på varför den är så billig, någon som tror sig veta?

www.bytbil.com/bilar/ford/galaxy/9vwtdfdg/?cr..._!
    Registrerignsnumret stod ju i annonsen. Flört

FAR 925
Svar på tråden Milantal på begagnad bil