7 månader och har aldrig fått D-droppar. Vad kan hända? *skäms*
Insåg nyss att min dotter aldrig har fått D-droppar en endaste gång under sin livstid. Hjälp! Vad kan hända?
Insåg nyss att min dotter aldrig har fått D-droppar en endaste gång under sin livstid. Hjälp! Vad kan hända?
Det skulle jag också veta som har en frisk sjuåring och en frisk nioåring som bara fick droppar nån gån ibland de första månaderna när jag kom ihåg det...
Just sjuttsingen! Dom har jag helt glömt!
Men det har ju precis varit ett sommarhalvår så det är nog knappast hela världen.
Vad som kan hända är väl att barnet får D-vitaminbrist men det är ju som viktigast under vinterhalvåret.
*ringer soc*
Just, det har jag inte heller gjort. Min dotter är också sju månader. Googlade lite på D-vitaminbrist, fann detta.. Än så länge stämmer inget på min unge, antar att hon klarade sig ändå. Men tack för påminnelsen, ska börja ge det from i dag!
D-vitaminbrist är orsaken till rakit (tidigare kallad engelska sjukan), som karaktäriseras av en otillräcklig upplagring av kalcium och fosfor i benstommen. Hos barn blir benstommen mjuk och böjlig, fontanellen sluter sig mycket långsamt och barnets huvud blir större än normalt. Barnet blir hjulbent eller kobent, revbenen degenereras och bröstkorgen sjunker in. Tänderna kommer sent och utvecklas dåligt. Bäckenet deformeras. Engelska sjukan har varit känd sedan 1600-talet. Ytterligare följder av D-vitaminbrist är kramper, energiförlust, tandlossning, närsynthet, nervositet, lättretlighet, trötthet, snabb puls.
under sommartid är de ju inte livsnödvändiga direkt, men de rekomenderas att vi som lever i länder som inte har stark sol året runt ska ge barn extra d vitamin. Det finns en liten koppling mellan MS och för lite d vitamin under sina första 2 år. Men det är ju sjävklart inte att så att alla som får för lite D vitamin senare utvecklar MS. Men varför "chansa" om det nu kan vara så att det finns en koppling?? Det är ju ganska enkelt att ge dessa droppar...
Mörka barn i sverige måste äta d droppar under 5 år, då deras mörka skinn gör att de inte tar åt sig sverges svaga och allt för få dagar av solsken som ljusa barn. Jga skulle inte skippa det!! Men glömma någon dag hit el dit klart man gör...
Efterson det varit vår och sommar är det inget större problem eftersom kroppen producerar d-vitamin av solljuset. Nu bör du däremot börja ge d-droppar.
Vid brist kam man få retlighet, depression, dålig aptit, benskörhet, led- och muskelvärk (fibromyalgi) samt hudsjukdomar (psoriasis). Vid stor bris engelska sjukan och uppmjukning av skelettet (rakitis). Även Crohns sjukdom, autism och cancer kan förvärras av D-vitaminbrist.
Jag glömmer också, men min son är frisk ändå....BVC-sköterskan säger att det kan orsaka benskörhet om dom inte får behovet av d-vit tillgodosett. Och d-vitamin ska tydligen vara svårt att få genom mat. Men jag tror att om barnen får allsidig kost, så är nog inte riskerna större än för någon annan att drabbas av benskörhet.