Inlägg från: Bonanza |Visa alla inlägg
  • Bonanza

Månadspeng för 15 åring?

Annat: från att man börjar högstadiet tycker jag att de flesta tonåringar bör kunna hantera att få hela studiebidraget, men då också betala allt själv inklusive kläder, busskort osv osv. Men visst kan man få hjälp om man verkligen BEHÖVER en ny vinterjacka, men inte om man bara vill ha en.

• Bonanza
    JuliaåRonjasmammis skrev 2010-10-20 19:52:49 följande:
    Hur gör/gjorde ni som ger/har haft hela barnbidraget med schampo, deo, tamponger/bindor/rakprylar osv?  Får/fick barnet köpa allt sånt själv då, elller finns det saker som föräldrarna sponsrade?

Vi köper just nu allt sånt, men bara hyfsat billiga saker. Vill han ha märkesprylar även där (och det vill han) så gäller det att önska sig i present eller spara själv. Vi tycker hygien är viktigt och därför har han egna schampon, duschtvålar, hårvax, deo och "luktagott".

Kommer ihåg en kompis som inte fick ta av sin mammas bindor när hon hade mens, för det skulle hon betala själv av barnbidraget. Totalfel enligt mig, men andra resonerar ju annorlunda.
    Min mamma köpte standardgrejer som vanliga bindor, schampo, deo etc. Ville vi ha något speciellt fick vi köpa det själva. Sen så handlade vi ju självklart egna bindor ifall det inte fanns hemma eller vi var iväg eller något, men det var inget uttalat krav på att sånt skulle vi stå för själva.
Svar på tråden Månadspeng för 15 åring?