Månadspeng för 15 åring?
Vad är egentligen rimligt för en 15 åring? (Har ni tonåringar själva så svara hur mycket dom får.)
Vad är egentligen rimligt för en 15 åring? (Har ni tonåringar själva så svara hur mycket dom får.)
Jag fick 750 kr på den tiden, så tycker absolut över 500 kr! 1000 kr låter mycket men samtidigt beror det ju helt på vad det ska räcka till...
Intressant fråga! Vi har en förvisso14-åring, men ändå, som får 400:- i dagsläget + att vi fyller på hans mobil med 150:-. Behöver han mer att ringa för ska det betalas från månadspengen.
Vi står för kläder i rimlig mängd och till rimligt pris, övrigt får han spara till själv eller önska sig i present. Månadspengen ska räcka till godis, chips, läsk, bio, spel mm. Köper vi godis/chips/läsk till övriga familjen får han såklart äta av det och behöver inte köpa själv.
Han tycker att det här är alldeles för lite, och vi har börjat fundera på hur vi ska lägga upp det. Att göra som vissa ovan skriver, ge hela barnbidraget istället men att han då även står för kläder själv vore kanske en bra idé.
Det beror väl helt på hur familjens ekonomi ser ut?
Jag fick hela mitt barnbidrag och körde även ut tidiningar på söndagar så jag hade rätt gott om pengar.
Mina pengar gick till bio och kläder.
Shampo godis och sådant köpte oftast mina föräldrar och dom betalade även frisör, skor och jackor ibland.
Om min son i dagens läge vore 15år så hade han fått 1000:- i mån...till nöjen,fick pengar och lite annat...
Hur gör/gjorde ni som ger/har haft hela barnbidraget med schampo, deo, tamponger/bindor/rakprylar osv? Får/fick barnet köpa allt sånt själv då, elller finns det saker som föräldrarna sponsrade?
Vi köper just nu allt sånt, men bara hyfsat billiga saker. Vill han ha märkesprylar även där (och det vill han) så gäller det att önska sig i present eller spara själv. Vi tycker hygien är viktigt och därför har han egna schampon, duschtvålar, hårvax, deo och "luktagott".
Kommer ihåg en kompis som inte fick ta av sin mammas bindor när hon hade mens, för det skulle hon betala själv av barnbidraget. Totalfel enligt mig, men andra resonerar ju annorlunda.
Min dotter fār 1000kr. Hon betalar det mesta själv.
15 år tycker jag är en lämplig ålder till att börja få hela barnbidraget. Men då får inköp som Fylla på mobilen, bussresor, kläder, spel, skivor.. och mindre elektroniska inköp skötas själv.
Badrumsartiklar tycker jag föräldrarna ska köpa...Passar inte det som finns i badrumsskåpet så får tonåringen köpa själv.
Barnbidraget är väl lämpligt att få i den åldern.
Min mamma köpte shampo bindor och allt sådant. Ville jag ha något speciellt så köpte jag det själv.