• Anonym

Vår 3-åring säger att hon har ont överallt hela tiden

Vår 3-åriga dotter klagar sedan ett par månader tillbaka över att hon har ont överallt, är det inte armen så är det benet och är det inte benet så är det nacken och är det inte nacken så är det magen och är det inte magen så är det armbågen och är det inte armbågen så är det fingrarna, tårna, knäna, handleden osv. ja, ni förstår.

Hon är annars en väldigt glad och framåt tjej, inte ängslig av sig utan har ett gott självförtroende och tar för sig, kommer bra överens med andra barn och så. Men vi kan för allt i världen inte förstå det här klagande, på en dag hinner hon med varenda del av kroppen. Visst har vi tänkt att det kan vara växtvärk men inte som håller i sig så länge. Är det några fler som har barn i samma ålder som är likadana?

• Svar på tråden Vår 3-åring säger att hon har ont överallt hela tiden
  • lövet2

Har hon verkligen ont, eller är det bara något påhitt? För om hon verkligen har ont, så skulle det kunna vara något reumatiskt. Vissa varianter av barnreumatism har en förmåga att flytta runt mellan lederna ...

• Anonym
    lövet2 skrev 2010-10-21 08:57:31 följande:
    Har hon verkligen ont, eller är det bara något påhitt? För om hon verkligen har ont, så skulle det kunna vara något reumatiskt. Vissa varianter av barnreumatism har en förmåga att flytta runt mellan lederna ...
    Men det är ju just det vi inte vet, jag upplever det mer som ett påhitt och funderar över om det är fler i samma ålder som håller på likadant. Om det skulle vara så att hon verkligen har ont så borde hon inte kunna leka och röra sig på det sätt som hon gör.
  • lövet2
    Anonym skrev 2010-10-21 09:00:27 följande:
    Men det är ju just det vi inte vet, jag upplever det mer som ett påhitt och funderar över om det är fler i samma ålder som håller på likadant. Om det skulle vara så att hon verkligen har ont så borde hon inte kunna leka och röra sig på det sätt som hon gör.
    Nej, så länge hon inte är handikappad av smärta på något vis, så skulle jag nog ta det rätt lugnt. För om benet gör riktigt ont, så ska ju barnet halta t ex. Kan hon sova på nätterna?
  • Anonym
    lövet2 skrev 2010-10-21 09:41:49 följande:
    Nej, så länge hon inte är handikappad av smärta på något vis, så skulle jag nog ta det rätt lugnt. För om benet gör riktigt ont, så ska ju barnet halta t ex. Kan hon sova på nätterna?
    Ja gud ja, hon sover som en stock. Men jag kan inte förstå varför hon går runt och gnäller över att hon har ont hela tiden, det har hon inte lärt sig här hemma, förstår inte vart det kommer ifrån och varför hon gör det.
  • MammaHela

Min 3.5 åring har ofta ont överallt. Hon bryter benet väldigt ofta med

Hon har kommit på att om man har ont, då får man extra uppmärksamhet, det frågas om vart det gör ont osv.. Men jag ser på mitt barn om hon har ont på riktigt eller inte, så säger hon bara att det gör ont, så brukar jag bara säga ojdå, och sen inget mer.

T är bra på att laga trasiga hjärtan.....
  • Anonym
    MammaHela skrev 2010-10-21 10:00:14 följande:
    Min 3.5 åring har ofta ont överallt. Hon bryter benet väldigt ofta med

Hon har kommit på att om man har ont, då får man extra uppmärksamhet, det frågas om vart det gör ont osv.. Men jag ser på mitt barn om hon har ont på riktigt eller inte, så säger hon bara att det gör ont, så brukar jag bara säga ojdå, och sen inget mer.
    haaha ok, det låter mest troligt att det är därför vår dotter gör samma sak men samtidigt så har hon all uppmärksamhet hon kan ha, hon har inga syskon och all ledig tid ägnar vi åt henne. Men det kanske inte räcker enligt henne.
  • MammaHela
    Anonym skrev 2010-10-21 10:09:40 följande:
    haaha ok, det låter mest troligt att det är därför vår dotter gör samma sak men samtidigt så har hon all uppmärksamhet hon kan ha, hon har inga syskon och all ledig tid ägnar vi åt henne. Men det kanske inte räcker enligt henne.
    dem testat ju, de är inte dumma de små liven =)

Men självklart ska man inte ignorera om de säger att de har ont, men om man slätar över det lite första gången, men de fortsätter att säga det om samma ställe kan man nog fundera lite om de inte har ont.
    T är bra på att laga trasiga hjärtan.....
  • Anonym
    MammaHela skrev 2010-10-21 10:25:43 följande:
    dem testat ju, de är inte dumma de små liven =)

Men självklart ska man inte ignorera om de säger att de har ont, men om man slätar över det lite första gången, men de fortsätter att säga det om samma ställe kan man nog fundera lite om de inte har ont.
    Precis, hon byter ju ställe hela tiden men sedan kan hon leka på som vanligt som om hon inte har ont och frågar man efter 5 minuter om hon fortfarande har ont så säger hon nej. Jo men när jag tänker efter så blir jag mer säker på att hon lurar oss.
  • McIris

Har också en känslig 3,5- åring vad gäller diverse smärtor. Hon har ofta ont nånstans och är väldigt känslig o dramatisk när hon slår i eller det händer nåt annat med kroppen. Så är de nog bara ibland de små liven!

• Anonym
    McIris skrev 2010-10-22 19:35:44 följande:
    Har också en känslig 3,5- åring vad gäller diverse smärtor. Hon har ofta ont nånstans och är väldigt känslig o dramatisk när hon slår i eller det händer nåt annat med kroppen. Så är de nog bara ibland de små liven!
    Ok men så är det inte riktigt här, slår hon sig så bryr hon sig oftast inte, blir bara ledsen om det är så pass illa att t.o.m. en vuxen hade börjat gråta.
Svar på tråden Vår 3-åring säger att hon har ont överallt hela tiden