• Lantani

Hur få rent riktigt äckliga ugnsplåtar?

Har köpt hus och de som bott där innan har varit allt annat än renliga. Ugnsplåtarna är skitäckliga, massa fastbränt fett och jag får inte bort de! Har skrubbat med svinto, efter att de stått i blöt över natten, men de försvinner knappt något alls..

Tips?

Alvin 081114 och Alice 100807
  • Svar på tråden Hur få rent riktigt äckliga ugnsplåtar?
  • Birgitta2

Jag hade nog köpt nya... .det är inte så himla dyra. Annars kan du försöka med Mr Muscle och andra grejor som man normalt använder till ugnen.

• Kjell2
    Lantani skrev 2010-10-21 09:48:52 följande:
    Har köpt hus och de som bott där innan har varit allt annat än renliga. Ugnsplåtarna är skitäckliga, massa fastbränt fett och jag får inte bort de! Har skrubbat med svinto, efter att de stått i blöt över natten, men de försvinner knappt något alls..

Tips?
    Köp nya, precis som sågblad och disktrasor är det förbrukningsvaror som för eller senare måste bytas.
  • Lantani

Vet ni vart jag hittar nya plåtar? Googlade på det innan, men hittade inte direkt något.

Alvin 081114 och Alice 100807
  • Kjell2
    Lantani skrev 2010-10-21 16:08:24 följande:
    Vet ni vart jag hittar nya plåtar? Googlade på det innan, men hittade inte direkt något.
    Klasisjön, ICA samt vilken affär som helst som säljer köksutrustning. Eller gå till en affär som säljer ugnen.
  • Birgitta2
    Lantani skrev 2010-10-21 16:08:24 följande:
    Kolla vilken sorts spis du har (electrolux eller vad det nu är) så kolla du hos återförsäljaren. Mät också gärna din spis så du vet vilken storlek du behöver. Troligen behöver du även galler. Har du storlek på de gamla plåtarna så kan du nog i princip köpa dem var som helst där de säljer spisar.
  • skorpionen80

Prova med MrMuscles ugnsspray först. Spraya och låt stå över natten. Går det inte med det är det kört, men jag har inte misslyckats med det :) Bättre än svinto! Såna plåtar håller ju hur länge som helst...

• Virriga Vera

IKEA har ju plåtar att sälja. jag hade använt ugnsrent och en rakbladsskrapa. Suveränt att använda i ugnen, då borde det funka på plåtar.

Svar på tråden Hur få rent riktigt äckliga ugnsplåtar?