• Maja o Elsa

Får man inte ha sitt barn på fritids om man är sjukskriven?

Har varit sjukskriven en månad pga lunginflammation. i veckan ringde de från fritids och sa att min dotter inte får vara där när jag är sjuk. Har även en dotter på dagis. De vet att jag är sjuk och har inte sagt ngt alls. De till oc h med säger att jag får hämta när jag orkar.
    Enligt fritidspedagogen är det lagbeslut på det. Vill bara kolla om det stämmer. Någon som vet? Vill ju inte göra fel, men jag trodde verkligen att man fick ha barnen som vanligt när man ligger dösjuk hemma. 

• Svar på tråden Får man inte ha sitt barn på fritids om man är sjukskriven?
  • Philippa

Det har jag aldrig hört, be om att få en kopia på det lagbeslutet.

• Punkster

Visst får man ha barnen på fritids om man är sjukskriven. Om du har varit det en längre period så kan det vara bra att meddela personalen det, ditt barns plats ändras då från en vanlig plats till en specialplats, det som förr kallades social placering. Det är ungefär samma sak som en 15-timmarsplats på förskolan. Vanligtvis (iaf där jag jobbar) får barnen isf vara på fritids till kl. 15. Du kommer att få fylla i en blankett som föreståndaren eller rektorn sedan ska skriva under, sen är det klart. När du sen börjar arbeta igen så meddelar du det och ditt barns plats ändras tillbaka till en vanlig plats.

Det finns absolut inget lagbeslut som säger att du inte få ha barnen på fritids om du är sjukskriven, så länge alla papper är ifyllda som dom ska. Om du har varit sjukskriven en kortare period, en vecka eller liknande, så brukar det inte vara så noga. Men om det är över en månad, och du vet att du kommer vara hemma ett tag till, så kan det vara bra att göra det.

• Maja o Elsa

Jag har varit hemma fyra veckor pga lunginflammation. Så det är ingen långtidssjukskrivning egentligen.

• Punkster

Ta då kontakt med fritids och säg att du vill ha en specialplacering så länge du är sjukskriven.

• Maja o Elsa

Pratade med rektorn i fråga och hon säger att man INTE får utnyttja fritidsplatsen om man inte jobbar eller studerar. Så när man då ligger jättesjuk i lunginflammation och inte tar sig ur sängen, då måste man ändå¨stiga upp, åka iväg och hämta direkt efter skolan. Det går inte att vänta tills pappan slutar. Ett riktigt empatiskt samhälle vi lever i!!!

• Jennie med ie

Det finns inget i skollagen som säger att barnen INTE får vara på fritid när föräldern är sjukskriven, men det finns heller inget i skollagen som säger att barnet FÅR vara det. Det styrs ö h t inte centralt utan är upp till varje kommun eller skola/förskola att ha sina regler. Här får man t ex 15h/vecka som grund, sen kan man få mer om man lämnar särskilt intyg från läkare som visar på behov av mer omsorg p g a sin sjukdom. Och för skolbarn så täcks dessa 15 timmarna i regel av skoltiden, så: inget fritis.

• Joanne

Tror det är olika från kommun till kommun. Hos oss får barnen vara på fritids i samråd med oss fritidspersonal och sålänge det inte belastar öppningar och stängningar. Är man sjuk så är man. Lycka till!

Svar på tråden Får man inte ha sitt barn på fritids om man är sjukskriven?