• Anonym (Stressad)

Hälsoundersökning via jobbet - Läkaren Tysnadsplikt?

Jag skall genomgå en hälsoundersökning på jobbet. Har den läkaren tysnadsplikt?

• Svar på tråden Hälsoundersökning via jobbet - Läkaren Tysnadsplikt?
  • Fru R8

Vad jag vet gäller inte vanlig tystnadsplikt när man besöker företagshälsovård och genomför en undersökning betald av arbetet. Fråga läkaren innan!

• Anonym (HR avdelningen.)

Hej,

Jobbar på personalavdelning som tillämpar precis det du ska genomgå. Även om läkaren är anställd av arbetsgivaren, så jobbar han fortfarande under tystnadsplikt. Dvs, han får inte avslöjja några personliga detaljer om dig som så. Däremot får han tala om för arbetsgivaren om han finner dig frisk eller inte. Och ifall det finns någon drogbestämmelse, om du uppfyller den eller inte. I övrigt utlämnas ingen information.

• Anonym (Stressad)

Jag har nämligen ett handikapp som jag vill berätta om själv (om jag berättar) för min arbetsgivare... måste läkaren medela sådant?

• Anonym
    Anonym (Stressad) skrev 2010-10-21 19:33:11 följande:
    Jag har nämligen ett handikapp som jag vill berätta om själv (om jag berättar) för min arbetsgivare... måste läkaren medela sådant?
    Är det ett handikapp som påverkar dig som arbetstagare?
  • Anonym (M)

Hej, vi har företagshälsovård för våra anställda och det är jag som bokar och får resultaten på mitt jobb. Läkare och sjukgymnaster får inte berätta personliga saker. Vi har bland annat haft flera som fått veta om trolig diabetes via årlig hälsokontroll, det har inte vi fått veta, men de anställda har sedan berättat detta. Bra att veta om någon får blodsockerfall t.ex. Som jag förstår det har läkare på FHV samma tystnadsplikt som i vanliga vården. Men däremot så är en av anledningarna till att vi har FHV en årlig hörselkontroll och vi skall bli meddelade om hörseln har försämrats hos en anställd, om den anställda då helt plötsligt inte vill att företaget skall veta det, då tror jag inte den anställde kan stoppa den informationen.

Svar på tråden Hälsoundersökning via jobbet - Läkaren Tysnadsplikt?