• Anonym (Snälla hjälp, så)

Snälla hjälp, är så rädd för min lilla pojke!

MIn son hade feber till och från i en vecka, var på vårdcentral men de nonchade mig, sen åkte jag till en privat barnläkarmottagning och de upptäckte streptokockinfektion/halsfluss. Alltså han har gått i över en vecka med obehandlad halsfluss. Jag har nu fått höra att man kan få njurinflamation som är riktigt allvarlig om man inte får läkarvård i tid... Någon som varit med om detta? snällA HJÄLP MIG, JAG ÄR SÅ RÄDD- Hur länge har ni varit med om att era barn gått med halsfluss/streptokocker innan ni fått behandling med penicillin?

Med vänlig hälsning!

• Svar på tråden Snälla hjälp, är så rädd för min lilla pojke!
  • jinxan

Nu för tiden så får inte ens alla som har halsfluss penecillin för det läker ut av sig själv.. Men om du har hört det ska du såklart kolla upp det!

snälla hjälp mig!

• Buttelina

ingen fara säkert. halsfluss är ju vanligt men behöver inte ens kontakta vården..

Isabel och Alexander - mina små hjärtan
  • Cia o krabaten

Dottern på då 4 år hade Scharlakansfeber som läkte av sig själv och efter det fick jag halsfluss (Samma ursprung) och då fick jag pencillin, men det var osäkert om dottern skulle få eftersom det var utläkt, läkarna ville olika.
    Just nu är det ju på tapeten att man ska låta kroppen läka utan antibiotika. 

• Mamma S

Jag tycker du kan ta det lugnt. Om han hade fått något besvär med njurarna hade du säkert märkt det. En vecka är inte så lång tid, och alla får inte penicillin mot halsfluss. Så om han verkar må bättre och du inte märker något konstigt är allting säkert i sin ordning! Hoppas han blir frisk snart!

• Rhoda Horswunce

Det är inte själva bakterien som orsakar problem med njurarna, utan det är om man halsen blir så svullen att man inte kan dricka och därmed får vätskebrist. Så har du fått i honom lagom med vätska så behöver du alltså inte vara orolig.

• Anonym

Kan försäkra dig om att det inte är någon som helst fara!
    Annars hade min son nog varit döende för länge sedan! Är minst sagt lika "hönsig" och var orolig för att min son luktade illa i munnen som liten (8mån).

Var på dem på bvc men fick inget gehör och alla i min närhet tyckte att jag var löjlig! Alla har vi olika andedräkt menade dem på, men jag visste ju hur noga jag var med hans munhygien!

6 månader!!!! Senare vart sonen kraftigt förkyld och matvägrade så jag tog honom och sket fullkomligt i vad andra sade och även bvc och krävde ett halsprov hos läkaren på vårdcentralen - det visade sig att sonen hade halsfluss och hade gått med det ett bra tag!!!!

Han fick behandling och blev bra, ingen följdsjukdom!!

Under detta året har han haft öroninflammation 3ggr och halsfluss 2 ggr men han går på dagis och i sånna här tider är det bara snoriga/hostiga barn på dagis!

Försök å släpp oron och tänk att det är väl tur att det upptäckts och att det nu behandlas!

Lycka till!

• Rhoda Horswunce
    Rhoda Horswunce skrev 2010-10-21 21:47:00 följande:

Det är inte själva bakterien som orsakar problem med njurarna, utan det är om man halsen blir så svullen att man inte kan dricka och därmed får vätskebrist. Så har du fått i honom lagom med vätska så behöver du alltså inte vara orolig.

Nu har jag kollat upp det här och jag hade delvis fel. Njurproblem pga vätskebrist är en vanligare komplikation än njurinflammation, men det stämmer att man i sällsynta fall kan få njurinflammation efter att man haft halsfluss. Dock verkar inte risken att drabbas påverkas av när man får antibiotika, utan den är väldigt, väldigt liten oavsett. Så jag står fast vid att du inte behöver vara orolig.

Och OM man drabbas är det precis som du skriver, att går man inte till läkaren så kan det bli allvarligt. Söker man däremot vård när man får symptom (det första symptomet brukar vara att urinen blir mörk) så är risken att det blir allvarligt väldigt liten.

http://growingpeople.se/templates/Page.aspx?id=2777&del=1#Inledning

Anonym: DEt är inte farligt att gå och vara bärare av streptokocker, alltså nu menar jag att man har streptokocker utan att vara sjuk... så att din son hade det länge är inte farligt, men att sedan vara sjuk av det då är det farligt! Så din son kanske inte hade halsfluss så länge, kommer du i håg hur länge du väntade när han var förkyld... innan ni gick till läkaren?

Svar på tråden Snälla hjälp, är så rädd för min lilla pojke!