Inlägg från: Rhoda Horswunce |Visa alla inlägg
  • Rhoda Horswunce

Snälla hjälp, är så rädd för min lilla pojke!

Det är inte själva bakterien som orsakar problem med njurarna, utan det är om man halsen blir så svullen att man inte kan dricka och därmed får vätskebrist. Så har du fått i honom lagom med vätska så behöver du alltså inte vara orolig.

• Rhoda Horswunce
    Rhoda Horswunce skrev 2010-10-21 21:47:00 följande:

Det är inte själva bakterien som orsakar problem med njurarna, utan det är om man halsen blir så svullen att man inte kan dricka och därmed får vätskebrist. Så har du fått i honom lagom med vätska så behöver du alltså inte vara orolig.

Nu har jag kollat upp det här och jag hade delvis fel. Njurproblem pga vätskebrist är en vanligare komplikation än njurinflammation, men det stämmer att man i sällsynta fall kan få njurinflammation efter att man haft halsfluss. Dock verkar inte risken att drabbas påverkas av när man får antibiotika, utan den är väldigt, väldigt liten oavsett. Så jag står fast vid att du inte behöver vara orolig.

Och OM man drabbas är det precis som du skriver, att går man inte till läkaren så kan det bli allvarligt. Söker man däremot vård när man får symptom (det första symptomet brukar vara att urinen blir mörk) så är risken att det blir allvarligt väldigt liten.

http://growingpeople.se/templates/Page.aspx?id=2777&del=1#Inledning
Svar på tråden Snälla hjälp, är så rädd för min lilla pojke!