• sollan123

barnbarn som ej talar vid 27 månader

Som rubriken säger är jag orolig för mitt barnbarns utveckling, han har varit sen med
    allt sedan han föddes. En underbar kille är han och min ögonsten. Nu till som jag
    ser det ett problem för honom. Han har så gott som inget tal. Säger bara mamma,pappa
    bi(bil) pippi och hej och hejdå och dessa ord har han sagt länge. Är det genetiskt?
    Hans far var sen med talet ca 23 månader. Han går på dagis sedan han var 14 mån
    och det funkar så där då han ibland slåss och luggas. Kan det bero på att han blir
    frustrerad när ingen förstår honom där? Han förstår allt man säger till honom och
    är väldigt smart kille och vi förstår ju honom hela tiden eftersom han visar med
    gester och kroppsspråk vad han vill. försöker prata med min dotter att de ska kontakta
    BVC för kanske utredning men får inget gehör för detta.

• Svar på tråden barnbarn som ej talar vid 27 månader
  • barnpsykologen margit

Hej Farmor!

Det är inte lätt när man ser och blir bekymrad utan att ha befogenheter att göra något.

Du beskriver att ditt barnbarn har varit sen med allt sen han föddes. Men du säger också att han förstår allt och är med. Betyder det att han i dagsläget enbart är försenad i talet?

En tre-åring som talar i ett-ordsmeningar bör uppmärksammas även om man inte åtgärdar det direkt. Men det stämmer som du säger att det finns ett genetiskt samband, och hans pappa var sen, men inte lika sen.

Det kan vara så att man är sent utvecklad i ett avseende utan att det innebär att man är det i andra, och utan att det är något som har några konsekvenser i vuxen ålder. Vi är olika helt enkelt. Men det kan också vara så att ditt barn-barn skulle må bra av lite stöd i sin talutveckling och det är något som psykologen på BVC kan hjälpa till att utreda.

Allt detta är förstås bara möjligt om din son och sonhustru tycker det. Så det du kan göra är att ta ett försiktigt samtal med den du har bäst kontakt med och höra hur de ser på saken. Lämna över ansvaret till dem och ägna dig åt att njuta av just det barnbarn du har.

MVH

Margit

• sollan123

Ja han förstår allt och är närmast hyperaktiv, leker ej längre med bilar bara hushållsarbete och
    sånt han ej får göra. Duktig på att göra sig förstådd med kroppsspråk och är framåt men som sagt
    var inget tal.Jag får nog prata med min dotter om utredning och ev hjälp med logoped osv
    Tror att han blir frustrerad på dagis när man inte förstår honom som vi och då knuffas och bökas han.
    Och han är mommas pojke och så vacker.

Svar på tråden barnbarn som ej talar vid 27 månader