• THE MOM

De har sålt min sovsäck!!

Jag vill kolla vad ni tycker om det här. Ingen verkar hålla med mig i föreningen jag är medlem i, men jag vill kolla vad ni tycker.

I våras gick jag med i en idrottsförening och för tre veckor sedan hade vi en föreningshelg med övernattning i klubblokalen. Jag sov över och andvände min nyinköpta märkes sovsäck som kostat över 5000kr. Klantig som jag är glömde jag kvar den och den har legat där tills i helgen då föreningen hade en höstaktion och sålde den. :( Tydligen så har föreningen en sån aktion varje höst och säljer alla kvarglömda saker. Jag visste inte om det. Man hade tills två dagar innan på sig att ta reda på sina saker, vilket de hade meddelat en vecka innan på hemsidan. Jag hade inte varit inne på hemsidan och visste därför inte om det.
    Kan man verkligen göra så? Jag blev jätteledsen. Jag har sparat ganska länge för att kunna köpa den där sovsäcken eftersom vår familj är ofta ute och fjällvandrar. Jag vill verkligen ha tillbaka min sovsäck men de säger att en annan medlem i föreningen har köpt den. Vad ska jag göra? Tycker ni att jag har fel? Hade de rätt att sälja den? Jag är jätteledsen över detta och vet inte hur jag ska ha råd att köpa en ny.

• Svar på tråden De har sålt min sovsäck!!
  • slemtorsk i din bralla

Fast nog tycker jag 3 veckor är tillräckligt med tid. En så dyr sak skulle inte jag låta ligga kvar så länge utan att iaf kontakta föreningen och säga till att jag har glömt den, i så fall hade de ju kunnat tala om för dig hur planeringen låg med auktionen osv.

Om man sparat så länge till något så dyrt så inte fan låter man det ligga kvar och räknar med att den ska finnas kvar. Den hade ju lika gärna kunnat blivit stulen av någon med dålig moral och långa fingrar.

Det är trist, och jag förstår att du är besviken men skulden ligger inte hos föreningen utan du ansvarar ju för dina egna saker, och något så dyrt förstår jag inte hur du bara kan låta ligga.

• iggelpiggel

Varför hämtade du den inte så fort du upptäckte att du glömt den?

• och

Sovsäcken borde räknas som hittegods, och om de har anmält den till polisen och det har gått tre månader så är det föreningens. Eftersom de inte har gjort så borde du kunna kräva att få ersättning för sovsäcken. Dessutom är det otroligt dålig stil av föreningen, hittar man en så dyr sak kvarglömd borde man på något sätt kontakta de medlemmar som deltog och kolla vem som kan ha glömt den, alternativt vänta lite längre.

http://lawline.se/answers/866

• Jezamine
    och skrev 2010-10-22 10:47:54 följande:
    Sovsäcken borde räknas som hittegods, och om de har anmält den till polisen och det har gått tre månader så är det föreningens. Eftersom de inte har gjort så borde du kunna kräva att få ersättning för sovsäcken. Dessutom är det otroligt dålig stil av föreningen, hittar man en så dyr sak kvarglömd borde man på något sätt kontakta de medlemmar som deltog och kolla vem som kan ha glömt den, alternativt vänta lite längre.

lawline.se/answers/866
    Hur stor del av ansvarets är TS' eget tycker du?
    Jag är INTE avstängd
  • 7 små apor
    Halkatla skrev 2010-10-22 10:35:44 följande:
    Behöver man sovsäck så tar man väl den sovsäck man äger, även om det råkar vara inomhus.

Jag tycker verkligen INTE att föreningen har "gjort vad de kan". Tvärtom har de agerat väldigt märkligt. Köpet bör gå tillbaka så att TS får sin säck tillbaka. Visst annonserade de - via hemsidan (hur många är inne på sin förenings hemsida varje dag?) - två hela dagar i förväg, men jag tycker ändå att detta är på gränsen till häleri.
    Eeeeh.
    Nä det gör man inte.
    Sovsäckar kan tex vara anpassade för vintern, en sådan går inte att använda inomhus. Inte ens om man försöker.

Vad jag menade 5000 för en sovsäck. Ok.
    Men inomhus? Njaaaaa...
  • och
    Jezamine skrev 2010-10-22 11:00:03 följande:
    Hur stor del av ansvarets är TS' eget tycker du?
    Ungefär lika mycket som föreningens faktiskt. Om jag går förbi en porsche som står parkerad på sniskan med nycklarna i kan jag inte bara ta den och utgår från att någon nog "glömt bort" bilen. Det hjälper liksom inte att man tycker att bilägaren skulle ha varit mer varsam om nycklarna, det är nämligen fullt möjligt för de flesta med normal intelligens att konstatera att man inte glömmer bort en sak på det sättet, det är därför vi har en hittegodslag.
  • Bobelin

Verkar ju solklart. Hänvisa till Hittegodslagen och kräv ersättning. Föreningens egna stadgar ocg regler kan aldrig sättas över lagen.

• Livisu

i första hand: kontakta den som köpte den och be och få tillbaka den.
    Polisanmäl! Både personen som sålde den, och personen som köpte den (se punkt 2)

2 brott:
    1. Stöld eftersom värdet är över 1000:-
    2. Häleri: man har sålt något som är stulet.

Om man hittar något är man skyldig att anmäla det till polisen eller till ägaren inom 14 dagar. Inte förrän efter 3 månader tillfaller godset upphittaren.

Svar på tråden De har sålt min sovsäck!!