• Japan87

Har någon varit med om att gyn missat(!) en äggblåsa vid VUL ... ?

Har käkat pergotime ... Vart på 3 st VUL o kollat storlek på Äggblåsorna ...

Igår var 3e VUL och jag hade ooont i höger äggstock innan jag skulle dit, svårt att gå!
    (Konstigt eftersom gyn sett på dom tidigare VUL att jag hade störst chans att få äl från vänster äggstocke)

Iaf, under VUL igår så såg hon vätska i höger äggstocke, där jag hade ooont !
    Slemhinnan var på 10mm, vilket är väldigt bra för ett evetuellt ägg att färsta på.
    Hon konstaterade även ägglossnings-sekret!!!

Hon sa till mig att hon inte riktigt kunde svara på vad vätskan kom ifrån ...
    Hon sa även att det kunde vara så att du precis ägglossat och att vätskan låg kvar i äggstocken efter ägget släppt, därmed smärtan i äggstocken ...

Jag hooooppas på att det var ÄL!!!

Iaf så undrar jag som sagt, OM det är nån här inne som varit med om att Gyn har MISSAT ett eventuellt ägg, som vart tillräckligt stort för att lossa ????

Det var precis som att hon inte alls "kikat upp" förut, där vätskan fanns igår ... om det var ÄL, så måste ägget legat mot väggen, lite längre upp i stocken ... kan det ligga ägg gömda lix? =P haha ... låter konstigt detta ... men jag hoppas ni förstår min fråga ...

svara gäääärna !!!!

• Svar på tråden Har någon varit med om att gyn missat(!) en äggblåsa vid VUL ... ?
  • LiselottePCOS

Det är inte helt lätt att tolka ultraljudsbilder, det krävs mycket träning och erfarenhet.

Visst kan  gyenkologer missa en äggblåsa, de kan tom ha svårt att se äggstockarna. Äggstockarna är många gånger förstorade på ultljudsbilden .

Nartuligt stora är de som en  skalad makadamianöt eller  långa som de två yttersta lederna på  lillfingret och ungfär lika breda, volym ca 8 ml. så de kan döljas av tarmar och annat. Vid PCOS svullnar äggstockarna ofta upp och blir  förstorade precias som de även kan blir vid hormonstimulering.

Jag har vart med om att läkare ej sett mina ägggstockar. Vet att min gynekolog frågade om jag var mitt i cykeln, ägglossningtid , när jag var på hälsokontrill för något år sedan. Hon hade ej frågat när jag ahde haft senaste mens , själv visste jag att jag var ungefär mitt i cykeln. Gynekologermärker det på både flytningar och livmodertappen läge, den är uppdragen vid ägglossning.

Lycka till, hoppas du hade ägglossning.

Svar på tråden Har någon varit med om att gyn missat(!) en äggblåsa vid VUL ... ?