• EbbaGrön

Orkar snart inte !

Hur står ni alla ut med dom tråkiga beskeden varje månad när det blir minus på stickan eller när mensen kommer? Hur får ni krafter till att gå vidare med nya försök?

Jag känner för att ge upp snart, att sluta tro att det någonsin kommer att bli.
    Blir så fruktansvärt besviken varje månad.
    Tycker behandlingarna är jätte jobbiga (pergotime och metforim) för att jag mår så otroligt dåligt.
    Är allmänt bitter och blir mer och mer bitter för varje månad som går.
    Kan knappt bli glad länge när vänner kommer med deras nyheter om att dom väntar smått.

Har försökt i 4år nu och ingenting har hänt ännu! Kommer det någonsin att ske?

• Svar på tråden Orkar snart inte !
  • Jennie1987

Jag känner verkligen igen mig. Och jag undrar detsamma, hur orkar man?
    Jag mår också dåligt av Pergotime, får otroliga svettatacker och ibland väldigt ont i äggstockarna när jag äter dom.
    Jag har ätit fyra kurer och inte blivit gravid. Det känns hopplöst.
    Vi har försökt sen mars 2007, först utan någon hjälp, innan jag fick veta vad som var fel, alltså pco.

Men man får väl tro att det ska bli vår tur snart? Min läkare säger att pcoare har lätt för att bli gravida bara man får lite ordning på ägglossningen. Men ack så svårt det verkar vara! :/

Vi får kämpa vidare!! När man nått botten kan man inte komma längre ner, då får man bara fortsätta upp igen!
    Kramar till dig!

• EbbaGrön

Har ätit 10enkelkurer och 1 dubbelkur av pergotime utan resultat, eller vid två tillfällen har jag haft ett lågt äl-värde på 22 annars ligger jag på 1-3 i ägglossningsvärde.
    Hur har ditt ägglossningsvärde sett ut?
    Ska du få börja ta dubbelkur snart?

Kramar !!

• Ichi
    EbbaGrön skrev 2010-10-23 16:51:34 följande:
    Har ätit 10enkelkurer och 1 dubbelkur av pergotime utan resultat, eller vid två tillfällen har jag haft ett lågt äl-värde på 22 annars ligger jag på 1-3 i ägglossningsvärde.
    Hur har ditt ägglossningsvärde sett ut?
    Ska du få börja ta dubbelkur snart?

Kramar !!
    Har du fått äl under alla dessa enkelkurer? Känns som väldigt många... Jag fick iofs inte äl på varken dubbel eller trippel pergo. Har nu tagit puregonsprutor i 3 omgångar och har fått min första äl. Det är inte alltid de släpper av sig själv utan ibland måste men ta ovitrelle en spruta för att ägget ska släppa.

Har du egen mens? Har de spolat äggledarna för att se så att de är öppna? 

Hoppas det vänder snart!
    Kramar till er! 
  • LiselottePCOS

Ebbagrön : går du hos fertilitekunnig läkare?   verkar som du fått kämpa  väldigt länge på en dos nivå, före läkare höjt  dosen.   Jag har hört fler IVF läkare föreläsa och sagt att en dos i  tre cykler  sedan är det dags att höja dosen. om inte maxdos på 3 tbl fungerar är det degs för hormonbehanling. med sprutor.

Har  läkare kontrollerat att slemhinnaväxer till som den ska ? har de tagit spermaprov på din man ?

• EbbaGrön
    Ichi skrev 2010-10-23 17:20:13 följande:
    Har du fått äl under alla dessa enkelkurer? Känns som väldigt många... Jag fick iofs inte äl på varken dubbel eller trippel pergo. Har nu tagit puregonsprutor i 3 omgångar och har fått min första äl. Det är inte alltid de släpper av sig själv utan ibland måste men ta ovitrelle en spruta för att ägget ska släppa.

Har du egen mens? Har de spolat äggledarna för att se så att de är öppna? 

Hoppas det vänder snart!
    Kramar till er! 
    Nej, har bara haft äl två gånger när jag ätit enkelkur av pergotime, då ett väldigt lågt äl-värde, på drygt 20-22.
    Och nu när jag tog dubbelkur hade jag äl värde på 1,5, dvs väääldigt lågt.

Har väldigt långt mellan mensen, ibland har jag kring 35dagars cykel men oftas 40-50dagars cykel.
    Nej, har inte spolat äggledarna.
  • EbbaGrön
    LiselottePCOS skrev 2010-10-23 17:23:39 följande:
    Ebbagrön : går du hos fertilitekunnig läkare?   verkar som du fått kämpa  väldigt länge på en dos nivå, före läkare höjt  dosen.   Jag har hört fler IVF läkare föreläsa och sagt att en dos i  tre cykler  sedan är det dags att höja dosen. om inte maxdos på 3 tbl fungerar är det degs för hormonbehanling. med sprutor.

Har  läkare kontrollerat att slemhinnaväxer till som den ska ? har de tagit spermaprov på din man ?
    I början gick jag hos en jätte dålig läkare som skrev ut 8enkelkurer utan att bry sig om jag hade ägglossning eller ej.
    Men i maj började jag gå hos en annan mycket mycket bättre läkare. Som tar progesteronprover varje månad och som efter två enkelkurer med lågt ägglossningsvärde av pergotime ökade till dubbelkur och jag fick ingen ägglossning då heller, så nu äter jag 2tabletter/dagligen metformin och ska äta det samtidigt som pergotime. ( nu när mensen kommer)

Tror inte dom kollat det. Men spermaprov har dom tagit på min man som visade bra.
  • Tullemo

Hej alla!

Jag är också så himla less.. Och så jobbigt att höra alla andra berätta att de ska ha barn. Vi har försökt i 1,5 år snart med pergotime (dock uppehåll över sommaren fram tills det fanns nu) och jag äter nu trippekur med pergo. Det har tagit sig en gång, denna gång tog det sig inte. Min gynekolog har skrivit ut kortisontabletter som jag ska äta tillsammans med pergon och metforminen som jag redan äter. Det kan tydligen hjälpa till att starta igång då aktiviteten i äggstockarna var för mycket? Kommer inte ihåg vad han sa riktigt men jag provar väl. Sen sa han att 5 % viktnedgång även kunde hjälpa till så nu äter jag alla tabletter samt äter nutrilett, för nu jävlar ska jag bli gravid.

Och riktigt surt är att det är skitmånga som är gravida i vår bekantskapskrets nu... Skönt att hitta några att prata med!

William 2007-12-31, mammas hjärta!!
  • Tullemo
    Tullemo skrev 2010-10-23 20:03:43 följande:
    Hej alla!

Jag är också så himla less.. Och så jobbigt att höra alla andra berätta att de ska ha barn. Vi har försökt i 1,5 år snart med pergotime (dock uppehåll över sommaren fram tills det fanns nu) och jag äter nu trippekur med pergo. Det har tagit sig en gång, denna gång tog det sig inte. Min gynekolog har skrivit ut kortisontabletter som jag ska äta tillsammans med pergon och metforminen som jag redan äter. Det kan tydligen hjälpa till att starta igång då aktiviteten i äggstockarna var för mycket? Kommer inte ihåg vad han sa riktigt men jag provar väl. Sen sa han att 5 % viktnedgång även kunde hjälpa till så nu äter jag alla tabletter samt äter nutrilett, för nu jävlar ska jag bli gravid.

Och riktigt surt är att det är skitmånga som är gravida i vår bekantskapskrets nu... Skönt att hitta några att prata med!
    Och jag menar ju att visst blir jag glad men samtidigt väldigt ledsen!
    William 2007-12-31, mammashttp://www.familjeliv.se/Forum/update_favourites.php&latest=2010-10-23+20%3A03%3 hjärta!!
  • LiselottePCOS

Ebbagrön hoppas att Metformien bidrar till ett bättre resultat, hur mycket metformin tar du?  kan behövas 2000 mg om du inte redan tar den dosen.   Bra att läsa att du bytt läkare. Håller tummarna för dig och din man.  Styrke- kram till dig!

• TuWi

för oss tog det nästan fyra år innan dotter kom, har också pco så det finns hopp... Även om jag vet att det inte är till någon större tröst just nu.

För mig, eller för oss kanske jag ska säga så funkade det att gå i parterapi. Gav en del nytt hopp och framförallt så var det så skönt att någon utomstående bekräftade alla känslor som finns där inne.

Det är helt okey att ge upp ibland och göra något helt annat, vi satt en hel helg och tittade på coola lägenheter eftersom vi skulle bli förevigt barnlösa. Att ge upp ger också ny energi i slutet för i slutändan är det så att man orkar, på något sjukt vänster så finns orken där. Vet inte hur det funkar.
    Glöm inte varandra heller, se till att komma iväg på en weekend, eller bara stänga av telefonen och ge varandra tid en hel helg. Gör underverk för förhållandet som ändå är så ansträngt pga av barnlängtan.

Skickar en massa styrkekramar till er alla, håller alla fingrar och tår för att det ska bli en bebis den här månaden

Ellionora 091013
Svar på tråden Orkar snart inte !