• MorSofia

Min bror bjöd min son på sprit.

Hej.

Min bror och min son var ute och åkte båt förra helgen, och nu ikväll berättade min son att han hade blivit bjuden på whisky av min bror undet tiden de övernattade på en ö.

Jag vet inte riktigt vad jag ska tycka om det. Det var tydligen inte mycket mer än en kork eller två, enligt min son.
    Vill inte skapa konflikt i familjen, men tycker att det är lite dumt gjort av min bror att bjuda på sprit.

Hur skulle ni reagera?

Mvh,
    Sofia

• Svar på tråden Min bror bjöd min son på sprit.
  • Kojbe
    Thaleya skrev 2010-10-23 20:23:14 följande:
    åär ju knappast så att han får en -två korkar whisky till varje måltid.

det kan ju mer vara att han gav han en kork whisky för att ungen skulle känna hur starkt och äckligt det smakade och inte vilja ge sig ut och dricka själv med vänner.
    Tror du verkligen på det själv?

Oavsett vad DU anser så säger lagen att det ÄR olagligt och kan ge upp till 4 års fängelse
  • Thaleya
    Kojbe skrev 2010-10-23 20:36:29 följande:
    Tror du verkligen på det själv?

Oavsett vad DU anser så säger lagen att det ÄR olagligt och kan ge upp till 4 års fängelse
    Nja jag tror mer på det om killen hade varit 12, men vid 15 års ålder tror jag inte riktigt att briodern tror att han aldrig smakat alkohol tidigare.

Ja jag vet vad lagen säger, och jag har inte sagt att Ts ska tycka det är ok om hon inte gör det heller. Jag sa att om hon var emot det så borde hon säga till.

Jag följer inte lagen till punkt och pricka. Jag följer den så gott jag kan, men jag tror inte direkt att morbrorn låter pojken smaka en kork whisky ger morbrorn 4 år i fängelse.
  • MorSofia

Intressant att läsa om vad ni tycker. :)

Har i samråd med min man kommit fram till att inte göra nån grej av det här.

Tycker som vissa andra här att det är bättre att man får smaka lite i vuxet sällskap än att gå och vara nyfiken och till slut supa sig redlös när det bjuds i mindre seriösa sammanhang.

• anne h
    Thaleya skrev 2010-10-23 20:13:30 följande:
    Har du aldrig smakat en cigg, en snus, en liten sipp av mammas vin när du var liten?!

Jag har aldrig hört förut att en människa aldrig smakat någon alkohol alls innan de fyller 18, tillsammans med föräldrarna. Förutsatt att det finns föräldrar i bilden alltså.
    Nej, jag har aldrig "smakat en cigg, en snus, en liten sipp av mammas vin" när ajg var liten, det enda av ovanstående jag gjort som vuxen är vinet. Snuset, ciggen har jag låtit bli även i vuxen ålder, intresserar mig inte.

Intressant att du inte hört att någon låtit bli alkohol tills de fyllt 18, säger en hel del om dem du umgås med.
    Jag känner många som faktiskt väntar/väntat tills de får handla lagligt.
    Kan tala om för dig att sådär pratar ingen, speciellt inte om de bara fått en kork, då är det ju nått fel på pojken.
    Och att tycka att det är ok om grabben en gång får en kork whisky i sällskap med vuxen släkting är ju knappast att missta med att morbror och mamma tycker det är ok att dricka med vem som helst när som helst. Och jag tror inte alls att få smaka en whisky kork alkohol gör att man får mersmak, herregud.
    eh.. jo, ungdomarna gör det, lovar! och nej, det är inget "fel" på de ungdomarna, de är som ungdomar är mest i dag. Hur är dina tonåringar?? 
    Jag har tre tonåringar, jag har därtill jobbat med tonåringar och när de tror att ingen hör så pratar de, de små liven. Ganska kul att lyssna på dem 

Var går gränsen; att tillåta lite, lite mer, ännu mer....? 
    En kork eller två är väl knappast ett par glas :O

Och röka på är ju olagligt att göra övverhuvudtaget så jag förstår inte varför den vuxne skulle ha med sig det.
    Du vet väl att det ÄR olagligt, även med alkoholen till den minderåriga?
    samesame but different.. du bjuder på nåt som faktiskt i lag ÄR förbjudet. Men det är klart.. du skriver ju även följande i ämnet om alkohol till minderåriga:
    Thaleya skrev 2010-10-23 20:53:26 följande:
    Jag följer inte lagen till punkt och pricka. Jag följer den så gott jag kan, men jag tror inte direkt att morbrorn låter pojken smaka en kork whisky ger morbrorn 4 år i fängelse.
     Säg att det är ok EN gång så har ni ju faktiskt godkänt att ungdomarna går ut och dricker igen. För ni är väl inte så naiva att ni tror att de slutar när de går ut genom dörren, när ni bjudit dem på alkohol hemma?
    /anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • anne h
    Jennie med ie skrev 2010-10-23 13:09:28 följande:
    När det gäller saker som alkohol och andra droger anser jag att det finns all anlending att vara seriös.
    Det ÄR emot mina principer att "hålla med", men här gör jag det iaf!
  • Kojbe
    Adephi skrev 2010-10-23 09:06:58 följande:
    Skrattande

Tycker det är enormt glädjande att sonen berättade för TS, och skada det förtroendet med en utskällning känns lite tokigt.
    Tycker också det är helt fantastiskt att han berättade.
    Önskar mina små barn kommer ha samma förtroende när de blir större MEN det kan ju vara så tom han visste det hela eg var fel och ville se hur mamman ställde sig till det hela?!
  • Niiskuneiti

Jag tycker det är skandalöst. Din bror tar sig friheter som är helt över gränsen! Man bjuder inte barn och tonåringar på alkohol, så enkelt är det. Nolltolerans för sånt vansinne!

Gör man det bryter man mot lagen plus att man är extremt omdömeslös.

• Kojbe
    Niiskuneiti skrev 2010-10-23 23:08:41 följande:
    Jag tycker det är skandalöst. Din bror tar sig friheter som är helt över gränsen! Man bjuder inte barn och tonåringar på alkohol, så enkelt är det. Nolltolerans för sånt vansinne!

Gör man det bryter man mot lagen plus att man är extremt omdömeslös.
    Tack!
  • Thaleya
    anne h skrev 2010-10-23 22:04:41 följande:
    Nej, jag har aldrig "smakat en cigg, en snus, en liten sipp av mammas vin" när ajg var liten, det enda av ovanstående jag gjort som vuxen är vinet. Snuset, ciggen har jag låtit bli även i vuxen ålder, intresserar mig inte.

Intressant att du inte hört att någon låtit bli alkohol tills de fyllt 18, säger en hel del om dem du umgås med.
    Jag känner många som faktiskt väntar/väntat tills de får handla lagligt.
    Kan tala om för dig att sådär pratar ingen, speciellt inte om de bara fått en kork, då är det ju nått fel på pojken.
    Och att tycka att det är ok om grabben en gång får en kork whisky i sällskap med vuxen släkting är ju knappast att missta med att morbror och mamma tycker det är ok att dricka med vem som helst när som helst. Och jag tror inte alls att få smaka en whisky kork alkohol gör att man får mersmak, herregud.
    eh.. jo, ungdomarna gör det, lovar! och nej, det är inget "fel" på de ungdomarna, de är som ungdomar är mest i dag. Hur är dina tonåringar?? 
    Jag har tre tonåringar, jag har därtill jobbat med tonåringar och när de tror att ingen hör så pratar de, de små liven. Ganska kul att lyssna på dem 

Var går gränsen; att tillåta lite, lite mer, ännu mer....? Du vet väl att det ÄR olagligt, även med alkoholen till den minderåriga?
    samesame but different.. du bjuder på nåt som faktiskt i lag ÄR förbjudet. Men det är klart.. du skriver ju även följande i ämnet om alkohol till minderåriga:
    Thaleya skrev 2010-10-23 20:53:26 följande:
     Säg att det är ok EN gång så har ni ju faktiskt godkänt att ungdomarna går ut och dricker igen. För ni är väl inte så naiva att ni tror att de slutar när de går ut genom dörren, när ni bjudit dem på alkohol hemma?
    Vet inte om det säger mycket om dem jag umgås med, jag har mest antagit att alla får smaka en slurk hemma kanske en gång till julen och sen en gång till fyra år senare och sen inget mer typ.

När jag var lite tjatade jag mycket om att få smaka en snus av pappa, men han lät mig inte. och jag tjatade och tjatade, så till slut sa han ta en då. Och det gjorde jag och det brändes och smakade vidrigt så jag spottade ut och jag har aldrig prövat igen.

Jo jag har naturligtvis hört väldigt många som låtit bli alkohol tills de blivit 18, det sa jag aldrig att jag inte har. Jag menade bara att jag aldrig hört att någon aldrig fått smaka ens en liten droppe hemma om de frågat om det.

Jag var alldeles nyligen tonåring så jag vet hur de pratar. jag har inga tonåringar, inga barn alls. Och att få mersmak för att man fått smakat en liten droppe är ju löjligt.

Och jaa Hasch är olagligt precis som att dricka alkohol underårig. Men i min uppfattning så är det mycket värre att sitta och röka på med sin släkt, än att få smaka en kork alkohol innan man fyllt 18. och där tror jag lagen håller med mig med.

Ööh, Jo det tror jag. Varför skulle de villa ha alkohol ute med vänner för att de fått smaka en kork hemma? Och bara för att det är okej att smaka en gång gör det inte att de tror att de får dricka jämt. Om de ens påstår det så är det bara skryt för vännerna.

.......................................................................................................................................

När jag var 12 år så började minst hälften i min klass dricka, var tredje helg ungefär, på nån ferst hemma hos någon. Jag blev alltid bjuden men tackade alltid nej för jag ville inte gå, avr rädd för att dricka och bryta mot regler. För trots att jag fått smaka en gång hemma kanske så gjorde det absolut inte att jag trodde jag fick dricka ute.
  • VirrigaVerna

TS:
    Om min bror eller någon annan vuxen hade bjudit min 15 åriga son på sprit så hade det tagit hus i helvete så in i nordens.
    Jag hade tagit diskussionen med brorsan och absolut gjort klart för honom att det är något som inte är acceptabelt.

Många människor behöver man inte parodiera. Det räcker med att citera dem.
  • anne h
    Thaleya skrev 2010-10-24 00:53:46 följande:
    Jag var alldeles nyligen tonåring så jag vet hur de pratar. jag har inga tonåringar, inga barn alls. Och att få mersmak för att man fått smakat en liten droppe är ju löjligt.
    .
    Ok, då förstår jag din ståndpunkt bättre.
    När jag var 12 år så började minst hälften i min klass dricka, var tredje helg ungefär, på nån ferst hemma hos någon. .
    Var i hela friden fanns deras föräldrar?? 
  • Thaleya
    anne h skrev 2010-10-24 22:56:20 följande:
    Ok, då förstår jag din ståndpunkt bättre.
    När jag var 12 år så började minst hälften i min klass dricka, var tredje helg ungefär, på nån ferst hemma hos någon. .
    Var i hela friden fanns deras föräldrar?? 
    jag vet inte. Jag tror att ungdommarna var hemma hos någon i ett rum medan föräldrarna var i ett annat och inte fick komma in, eller att föräldrarna var på bio eller nått. festerna pågick från tidigt och slutade tidigt. typ klockan fyra efter skolan och sen var man hemma åtta. I många fall så var ungarna inte ens hermma utan utomhus, de sa att de skulle vara med en kompis bara och kom hem och luktade tugummi spelat nykter vid åtta. Och ibland så sa de att de skulle på kalas, ingen förälder tror att kalas hemma hos en kompis från skolan är en spritfest.

När jag var 16 så brukade jag säga godnatt till mina föräldrar sen gick jag in på mitt rum och lade mig. Väntade i en halvtimma tyst sen smög jag ut genom fönstret sprang över gården och hade en bil som en kompis körde som väntade på mig en bit bort. Sen kom jag hem vid tre ungefär och smög in och lade mig igen. Hade dock allid med mig mobilen om föräldrarna skulle gå in i rummet och se att jag var borta. Det hände dock aldrig. idiotiskt men jag var ung. vet dock att detta beteende inte berodde på att jag fått smaka en klunk alkohol när jag var yngre en gång. eller att jag råkade ta fel bål när min farfar fyllde år och jag var sju år, blev hyffsat berusad och ramlade av en stol.
  • Dajo
    Kojbe skrev 2010-10-23 20:17:21 följande:
    LAGEN ÄR TYDLIG med detta! Det är olagligt! Kan ge fängelse upp till 2år! Tack Jennie med ie håller fullständigt med dig

Vad skönt med en liten juridisk debatt såhär på kvällskvisten!

Alkohollagen föreskriver att:

9 § Det är förbjudet att som ombud eller på därmed jämförligt sätt anskaffa alkoholdrycker till den som enligt 8 § inte har rätt att få sådan vara utlämnad till sig. Det är också förbjudet att i annat fall än som avses i 4 kap. 2 § andra stycket 1, 2 och 4-7 i större omfattning tillhandagå annan med att anskaffa alkoholdrycker.
       Spritdrycker, vin eller starköl får inte överlämnas som gåva eller lån till den som inte har fyllt 20 år. Öl får inte överlämnas som gåva eller lån till den som inte har fyllt 18 år.
       Andra stycket gäller inte när någon bjuder på en alkoholdryck för förtäring på stället. Spritdrycker, vin eller starköl får dock inte bjudas den som inte fyllt 20 år, om det med hänsyn till den bjudnes ålder och omständigheterna i övrigt är uppenbart oförsvarligt. Detsamma gäller i fråga om öl beträffande den som inte fyllt 18 år. Lag (2008:366).

I förarbetena till denna lag (som finns i sin fullhet på www.riksdagen.se/Webbnav/index.aspx&dok_id=GI0389) kan man bland annat läsa att "Bestämmelsen utgör inte hinder för en förälder att vid något tillfälle bjuda sitt underåriga barn av en alkoholdryck. Även i andra situationer bör det vara tillåtet att bjuda unga av en alkoholdryck."

Ett par korkar whisky kan nog alltså knappast anses vara "uppenbart oförsvarligt" i sammanhanget.
  • KristenTjej84

Jag skulle bli fly förbannad. Min son skulle inte få övernatta där fler gånger.
    Skulle påminna min bror om våra gener, och undra vad fasiken det är för fel på hans huvud.
    Finns ingenting jag avskyr mer än tanken på att mina barn ska bli vana vid alkohol smaken, och börja festa loss medans deras hjärnor fortfarande växer.
    http://www.iq.se/assets/documents/pdf/Intervju_Sven_Andreasson.pdf
     http://www.iq.se/content/om-alkohol-ungdomar.aspx

http://www.fhi.se/Handbocker/Tonarsparloren/Fakta/Varfor-ar-alkohol-farligt-for-unga/

Svar på tråden Min bror bjöd min son på sprit.