anne h skrev 2010-10-23 22:04:41 följande:
Nej, jag har aldrig "smakat en cigg, en snus, en liten sipp av mammas vin" när ajg var liten, det enda av ovanstående jag gjort som vuxen är vinet. Snuset, ciggen har jag låtit bli även i vuxen ålder, intresserar mig inte.
Intressant att du inte hört att någon låtit bli alkohol tills de fyllt 18, säger en hel del om dem du umgås med.
Jag känner många som faktiskt väntar/väntat tills de får handla lagligt.
Thaleya skrev 2010-10-23 20:13:30 följande:
Kan tala om för dig att sådär pratar ingen, speciellt inte om de bara fått en kork, då är det ju nått fel på pojken.
Och att tycka att det är ok om grabben en gång får en kork whisky i sällskap med vuxen släkting är ju knappast att missta med att morbror och mamma tycker det är ok att dricka med vem som helst när som helst. Och jag tror inte alls att få smaka en whisky kork alkohol gör att man får mersmak, herregud.
eh.. jo, ungdomarna gör det, lovar! och nej, det är inget "fel" på de ungdomarna, de är som ungdomar är mest i dag. Hur är dina tonåringar??
Jag har tre tonåringar, jag har därtill jobbat med tonåringar och när de tror att ingen hör så pratar de, de små liven. Ganska kul att lyssna på dem
Var går gränsen; att tillåta lite, lite mer, ännu mer....? Du vet väl att det ÄR olagligt, även med alkoholen till den minderåriga?
samesame but different.. du bjuder på nåt som faktiskt i lag ÄR förbjudet. Men det är klart.. du skriver ju även följande i ämnet om alkohol till minderåriga:
Thaleya skrev 2010-10-23 20:53:26 följande:
Jag följer inte lagen till punkt och pricka. Jag följer den så gott jag kan, men jag tror inte direkt att morbrorn låter pojken smaka en kork whisky ger morbrorn 4 år i fängelse.
Säg att det är ok EN gång så har ni ju faktiskt godkänt att ungdomarna går ut och dricker igen. För ni är väl inte så naiva att ni tror att de slutar när de går ut genom dörren, när ni bjudit dem på alkohol hemma?
Vet inte om det säger mycket om dem jag umgås med, jag har mest antagit att alla får smaka en slurk hemma kanske en gång till julen och sen en gång till fyra år senare och sen inget mer typ.
När jag var lite tjatade jag mycket om att få smaka en snus av pappa, men han lät mig inte. och jag tjatade och tjatade, så till slut sa han ta en då. Och det gjorde jag och det brändes och smakade vidrigt så jag spottade ut och jag har aldrig prövat igen.
Jo jag har naturligtvis hört väldigt många som låtit bli alkohol tills de blivit 18, det sa jag aldrig att jag inte har. Jag menade bara att jag aldrig hört att någon aldrig fått smaka ens en liten droppe hemma om de frågat om det.
Jag var alldeles nyligen tonåring så jag vet hur de pratar. jag har inga tonåringar, inga barn alls. Och att få mersmak för att man fått smakat en liten droppe är ju löjligt.
Och jaa Hasch är olagligt precis som att dricka alkohol underårig. Men i min uppfattning så är det mycket värre att sitta och röka på med sin släkt, än att få smaka en kork alkohol innan man fyllt 18. och där tror jag lagen håller med mig med.
Ööh, Jo det tror jag. Varför skulle de villa ha alkohol ute med vänner för att de fått smaka en kork hemma? Och bara för att det är okej att smaka en gång gör det inte att de tror att de får dricka jämt. Om de ens påstår det så är det bara skryt för vännerna.
.......................................................................................................................................
När jag var 12 år så började minst hälften i min klass dricka, var tredje helg ungefär, på nån ferst hemma hos någon. Jag blev alltid bjuden men tackade alltid nej för jag ville inte gå, avr rädd för att dricka och bryta mot regler. För trots att jag fått smaka en gång hemma kanske så gjorde det absolut inte att jag trodde jag fick dricka ute.