• Vill inte ha barn

    Hjälp mig skriva en överklagan till SL! (Bakslag på resegaranti)

    Hej!

    Jag ber härmed er på Familjeliv om hjälp!

    För någon vecka sedan skulle jag in på ett viktigt möte, men bussen som jag skulle ta för att komma i tid till mötet var kraftigt försenad. Stod och väntade 15 min, men den kom inte. Ringde till SLs kundtjänst medan jag väntade, de sa att det inte fanns några störningar på min linje. Vilket är märkligt eftersom min buss aldrig kom. Min sista utväg var således att boka en taxi för att hinna in i tid, en senare bussavgång var det inte tal om.

    Fick bakslag idag... roligt. Ord står mot ord här. Hur ska jag skriva ihop min överklagan på bästa sätt? Enligt dem fungerade trafiken perfekt vilket det ju inte gjorde.

    Och till er som vet, går överklagan till en högre instans än SL?
  • Svar på tråden Hjälp mig skriva en överklagan till SL! (Bakslag på resegaranti)
  • Cassis13

    Nu har jag inte koll på SL:s resegaranti men i ditt fall beror det på, som alltid med juridiska problem. Eftersom jag inte har koll på resegarantin innebär bortser jag från den nedan.

    Om jag vore dig skulle jag inte driva detta vidare då jag anser att du inte kommer få någon ersättning. En tidtabell är endast ett utbud och då finns det inget avtal mellan dig och SL. Och då har du ingen rätt till ersätning för taxiresan.

    Men om du hade köpt biljett till resan/turen innan hade ni ett avtal och då kan du gå vidare. Du har två alternativ i så fall; ena är att gå civilrättsligt och anlita ett eget ombud och stämma i tingsrätt, det andra är att anmäla det hela till Konsumentverket och då kan KO välja att driva detta åt dig om det är ett problem som rör allmänheten. 

  • LaFontaine
    Cassis13 skrev 2010-10-24 09:31:09 följande:
    Nu har jag inte koll på SL:s resegaranti men i ditt fall beror det på, som alltid med juridiska problem. Eftersom jag inte har koll på resegarantin innebär bortser jag från den nedan.

    Om jag vore dig skulle jag inte driva detta vidare då jag anser att du inte kommer få någon ersättning. En tidtabell är endast ett utbud och då finns det inget avtal mellan dig och SL. Och då har du ingen rätt till ersätning för taxiresan.

    Men om du hade köpt biljett till resan/turen innan hade ni ett avtal och då kan du gå vidare. Du har två alternativ i så fall; ena är att gå civilrättsligt och anlita ett eget ombud och stämma i tingsrätt, det andra är att anmäla det hela till Konsumentverket och då kan KO välja att driva detta åt dig om det är ett problem som rör allmänheten. 
    SL:s resegaranti gäller också innan biljett är löst. Däremot måste förseningen överstiga tjugo minuter.
Svar på tråden Hjälp mig skriva en överklagan till SL! (Bakslag på resegaranti)