Vad skulle ni få för svar? Ekvationer matte b
Ni har ekvationen 4.5x^2 + 36x + 9t = 0
För vilka värden på t saknar ekvationen en lösning??
Ni har ekvationen 4.5x^2 + 36x + 9t = 0
För vilka värden på t saknar ekvationen en lösning??
Förenkling ger x^2+8x+2t=0. pq-formeln ger sedan x=-4+-roten ur (4^2-2t). Då t>8 så saknar ekvationen reella rötter (eftersom du inte kan ta roten ur ett negativt tal om du vill ha reella rötter). Jag är lite trött och har inte jobbat matte på ett tag, så jag kan vara snurrig i mössan, men så får jag det till just nu iaf.
okej. Tack för hjälpen, det blev som jag trodde. Har dock en ännu klurigare:
x^2 + ax + 2 = 0
För vilka värden på a saknar ekvationen lösning?
då får vi ju att x=-a/2±√((a/2)^2-2). a^2/4-2<0 är det vi ska lösa och får att a^2-8<0, sedan a^2<8 och till slut ska a<± √8. √8 föredrar jag att skriva som 2√(2). Så mitt svar skulle bli a< ± 2√(2). Är fortfarande rätt trött så kan ha yrat till det...
Cilla R har helt rätt.
En ekvation saknar lösning om det som hamnar under rottecknet är negativt, då du kör pq-fomlen. Alltså ska (a/2)^2-2 <0.
det blir alltså a^2/4- (8/4) som ska bli negaivt då man skrivit om det till bråk och minsta gemensamma nämnare.
Eftersom ekvationen har en positiv x^2- term kommer den att vara en "glad kurva" (en andragradskurva med minimipunkt). Och då kommer den ekvationen a^2/4- (8/4) vara under x-axeln i intervallet -√8 < x < √8 , och det är för dessa världen den första ekvationen saknar lösning.
Lycka till med fortsättningen!
Ja, just det, man kan ju såklart inte skriva så som jag skrev a< ± 2√(2), utan man måste ju skriva intervallet -2√2 < x < 2√2. Kände att jag hade lyckats snurra till det på något sätt
. Pinsamt att man ska bli mattelärare...
Tur att jag fick till det som jobbar som mattelärare
.