• malinka88

    Gravidfika i Sundsvall

    Hej alla gravida i Sundsvall med omnejd!

    Har "pratat" med en del av er via andra trådar, gästboksinlägg och min blogg. Vi verkar vara några stycken som är intresserade av att träffas för en fika snart.

    Kanske har tagit mig vatten över huvudet här men tänkte iaf försöka styra upp en fikaträff GladMitt förslag är att vi träffas fredag den 29 oktober kl.12.00 på något café inne i stan.

    Då jag är rätt nyinflyttad är det bättre att ni föreslår Café för där har jag dålig koll. Vad tycker ni?
    Kom gärna med andra förslag och tider om det inte passar!
  • Svar på tråden Gravidfika i Sundsvall
  • Bakverk

    Kikar in med lite uppdatering från mig...

    Jag blev inlagd för kontroll måndag den 7/2 efter att jag haft rejäla sammandragningar den 6-7 feb efter att jag ringt och pratat med sjukvårdsrådgivningen och förlossningen. Mitt BT hade börjat stiga och jag hade regelbundna sammandragningar. De ville ta några prover för att utesluta att det var havandeskapsförgiftning på gång igen. Så jag lades in på BB, där jag fick träffa Linda och hennes lilla söta Rasmus!
    Jag låg kvar på BB och fick Bricanylspruta vid ett tillfälle. Mina sammandragningar blev mer oregelbundna och BT låg på gränsen till högt. Mina prover var ok. Jag fick ligga med CTG där det kom fram att bebisens kurva var lite "flack" och dem ville gärna ha mer variation och utslag så de buffade på min magen och flera läkare satt och diskuterade mina kurvor. Jag fick göra ultraljud en gång per dag som var normala och visade på bra flöden i navelsträng osv. Så jag blev kvar på BB och läkaren ville inte släppa hemm mig förrän han fick en stabil kurva. Han sade att barnet förmodligen var normalt men hade en annorlunda CTG-kurva. Jag fick också i förebyggande syfte cortisoninjektion x 2 för att öka barnets lungmognad för om jag skulle föda för tidigt med 24 tim mellanrum. Läkaren pratade om när det närmade sig helgen att jag skulle troligen få gå hem och komma in på dagliga kontroller. Han sade också att han inte ville göra något för tidigt eller för sent med mig. På fredag den 11/2 efter att jag varit på toaletten vid ca 06.30 så känner jag att det rinner längs med benet när jag kommer in på mitt rumm på BB. Då är det blod som rinner ned längs mitt ben. Jag ringer på ssk och läkare tillkallas. Läkaren finns snabbt på plats med CTG-apparat och hon kör med det några min och känner på min magen. Sedan går hon ivär och ringer bakjouren, den läkare som bestämt att jag skulle vara kvar och hade mer ansvar för mig. Han säger att hon får besluta vad hon ska göra eftersom han inte kan se CTG-kurva hemifrån(...vilket man normalt kan göra från förlossningen där jag dagen innan låg på övervak så att bakjoruen kunde se CTG-kurva via dator i hemmet). När läkaren kom tillbaka till mig såde hon att hon ville ta ut barnet. Och då gick det undan. De sprang ned med mig till operation och där stod personal redo. De hann inte lägga epidural för att det skulle gå fort nu så läkaren hade inte tid att vänta så jag blev sövd och sedan snittades jag. Det tog ca15 min efter det att blödningen kom tills jag snittades! De var rädd att moderkakan höll på att lossna. Och glad är jag det för att "min läkare" höll mig kvar på sjukhuset för att han inte var riktigt nöjd med allt nu när det blev som det blev till slut...Och det blev en liten pojke, Elwin, i v 33+4. Han vägde 1825 gram och var 44 cm lång. <3 Han var 4 dagar äldre än mitt första barn.  Så efter flera turer hit och dit på BB, förlossning, IVA(fick magnesiumdropp 24 tim efter förlossning då jag började må dåligt med stigande BT och skakningar i kroppen för att dem var rädd att jag höll på att utvecklad preklampsi) så befinner vis nu oss på avd 45. Vi mår bra och han håller på att träna för fullt att lära sig amma från mig. Han väger idag 2080 gram. Han sondmatas via näsan var 3:e tim. Han ligger med mig på mitt rum och behöver inte ha någon övervakning längre i sin säng med värmebädd. Jag fick så ont i kroppen av allt liggande så nu känns det skönt att få röra på sig mer, får dock ont i rumpan om jag blir liggandes för länge på rygg med Elwin i famnen pga av att jag varit en hel del inaktiv...Vi får se hur länge vi blir kvar här. Mentalt har de sagt till mig att jag ska ställa in mig på att vara kvar tills han är fullgången dvs 1/4 och om jag får komma hem tidigare är det bara bonus...pust! Ja, men det är bara att gilla läget för att Elwin måste ju få den tidien han behöver, för att skulle ju egentligen fortfarande legat kvar i min mage...Vi ses och hörs snart igen!

    Kram Ulrika


    Molly kom ut som en raket 31/12-08!!! 1590 gr, 42 cm...
  • LillOskarsMamma

    Grattis Ulrika till eran lilla son!! Hjärta
    Skönt att höra att ni mår bra, hoppas att ni får komma hem lite tidigare iaf...Glad

    Sköt om er!
    Kram

  • livsvilja

    Grattis till din lilla pojke!!
    Skönt att höra att ni mår bra och att han går upp i vikt.

    Hade bra Kramar

  • Eldig72

    Men GRATTIS till lilla killen!!! Tänk att det blev så nära inpå när vi åkte hem...
    Så liten men bestämmer redan när han vill komma ut. Det verkar ju som han anpassar sig bra till livet på utsidan.

    Sköt om er ordentligt!

    Kramar från oss!

  • malinka88

    Åh, grattis till er! Skönt att allt gick så bra ändå trots omständigheterna. Hoppas lillkillen växer på sig snabbt så ni får åka hem snart!

    Kramar!


  • Mysabelle

    Hoppar in för en snabb uppdatering!

    3/3 kl 22:18 föddes våran lilla Isabelle! Det var en otroligt snabb och ganska traomatisk förlossning, men till slut gick det bra och vi njuter av bebismys och sömnbrist Flört

    Jag återkommer med hela förlossningshistorien senare, men nu tror jag det är matdags för den lilla!! Ha det så bra sålänge!!

  • Sabbe

    Grattis My! Gud vad spännande med alla bebisar som kommer!

    Tänkte tipsa dom som gillar att träna och som vill få lite ordning på kropparna efter förlossning, den 19 april börjar Mamma/barn-träning på Ego :)

  • Snuttmamma

    Grattis My!!!! Hoppas ni mår bra, vi ser fram emot att träffa er när ni kommer hem till Sundsvall...

    Många kramar!

Svar på tråden Gravidfika i Sundsvall