• Anonym (Dålig månad)

Tips på inköpslista till en fattig månad!!

Jag vore super tacksam om ni ville hjälpa mig med att komma på bra saker att handla hem.

Vi kommer att ha en riktigt fattig månad och jag vill klara detta på bästa vis. Jag vet ju om ris, pasta, potatis, kött, fisk och korv. Men annars då?

Och var är billigast. Ica eller willys?? Vi handlar på båda ställena, jag vet inte om ica kvantum är SÅ mycket billigare?

Jag vore JÄTTE tacksam för hjälp.

Jo vi har två barn med (tre, men en äter inte mat )

• Svar på tråden Tips på inköpslista till en fattig månad!!
  • lillekatt

Jag skulle hålla utkik efter de reklam som dimper ner i brevlådan varje vecka från de olika matvaruhusen. Där brukar det finnas saker med som det är extrapris på just den veckan.
    Annars så skulle jag passa på att köpa in krossade tomater, kål, olika rotfrukter och sådant, då det ofta är billig. Bröd kanske du kan baka själv.
    Vad är det ditt barn äter då? 

• Anonym

kycklingklubbor,linser,bonor av olika slag

• Anonym (Dålig månad)
    lillekatt skrev 2010-10-23 13:54:27 följande:
    Jag skulle hålla utkik efter de reklam som dimper ner i brevlådan varje vecka från de olika matvaruhusen. Där brukar det finnas saker med som det är extrapris på just den veckan.
    Annars så skulle jag passa på att köpa in krossade tomater, kål, olika rotfrukter och sådant, då det ofta är billig. Bröd kanske du kan baka själv.
    Vad är det ditt barn äter då? 
    Den lilla äter ersättning Flört

ja jag kommer nog baka själv....
  • Anonym (Dålig månad)

Inget annat??

• Anonym (Dålig månad)

puff!1

• Anonym

Willys är MYCKET billigare än Ica.

Handla hem basvaror (pasta, ris, potatis)

Köp storpack av köttfärs (just nu har de erbjudande på Willys. 2 kg köttfärs för 30 kr, max två paket per hushåll)

Köp rotfrukter och gör soppa och gratäng

Köp andra grönsaker och gör soppor. 2 tetror krossade tomater ger ca 2.5 liter soppa till en kostnad av 15 kr.

Titta på varor med kort datum och frys in när du kommer hem.

Bröd kan du baka själv eller köp och frys in och ta bara ut de skivor du vill ha (längre hållbarhet)

Låt bli  fil och yoghurt. Drick vatten till maten.

Köp inte flingor utan köp havregryn och gör gröt eller ät med mjölk (Jättegott och håller blodsockret i schack)

Köp säsongens frukter som oftast är billigast

Undvik halvfabrikat, övrigt kött, kyckling och fisk som är DYRT.

Ta med matlåda till jobbet

• skablimoster

willys hemma går bort  ska man storhandla får man åka till willys casch  ica maxi kan jag tänka mig är dyrast men fräsch frukt och grönt.

• Anonym
    skablimoster skrev 2010-10-23 14:30:35 följande:
    willys hemma går bort  ska man storhandla får man åka till willys casch  ica maxi kan jag tänka mig är dyrast men fräsch frukt och grönt.
    Ja, jag menar också stora Willys-butiken.
  • Anonym (Dålig månad)

Jag vet inte om vår willys räknas som billig? men den är stor, jag bor i en halvstor stad.... men många säger att det är billigt.

tack för tipsen!!

Har ni sett "billiga veckan" på ica, det verkar smidigt.

• Jesper f

Willys ÄR oslagbart billigaste. Men sen beror det också litegrand på hur duktig och inovativ du själv är med att kombinera handla och tillagandet av mat. Åtminstone hos oss har dom varje Onsdag "rensnings" dag på Willys. Hittar man mycket färska kött/kyclingvaror till HALVA priset. Då passar vi på =) Vad man än lagar, så är det att dryga ut dyra råvaran som gäller. Istället för att steka korven, gör gryta med krossade tomater och billiga grönsaker. Samma sak med kyckling, kött, fisk osv. Ravioli på burk är billigt, och mättande. Fungerar perfekt som lunch på jobbet. Bara öpna och värma i Micron. Är väll kanske inte JÄTTE kul, men det funkar. Man blir mätt. Färdigrätter på "tub" såsom Ärtsoppa, Risgrynsgröt ( som man kan blanda med ägg och steka plättar på . Eller så blandar man med Apelsin och har en JÄTTEgod dessert, jättebilligt, istället för dyra chips å dipp ), Pålsa och Blodpudding är också plånboksräddare.

Man vill ju unna sig, fast man har ont om pengar på helgen, så vi köper in storpack av Eldorado läsken ( 2 liter för 7:- st ) och popcorn kärnor ( poppar själv med popcorn maskin ) gör mysiga hemmakvällar.

Om det nu bara rör sig om en månad, dryga på alla förbrukningsvaror. Spä ut flytande tvål, shampo, såpa etc med lika mycket vatten som "original". Fungerar precis lika bra ändå. Bara att det räcker längre, så ni slipper handla nytt under månaden utan pengar. Använd mått när du tvättar och sluta allmänt att överdocera. ( Gratis mått på ml/dl kan man ofta få på närmsta Zoo butik, för att mäta torr-mat till sina husdjur. Fungerar lika bra på tvättmedel ;)

Jag springer hela tiden omkring hemma å släcker lampor ;) för att spara på elen. Ok, ger väll inte så jätte mycket. Men har man inga pengar, räknas varje krona!.

Grejen i slutändan är väll kanske inte VAD man handlar hem, utan snarare vad man INTE handlar hem, för det ger absolt största besparingen. Kika igenom vad ni redan har hemma i kyl å frys. Töm frysen så mycket som du bara kan. Det idealiska är egentligen inte att ha en full frys, utan att nyttja råvarorna ekonomiskt, så man tar ut det som man köpt billigt men som fn är dyrt. Och fyller på med annat enligt samma princip ( när man har råd då, givetvis ) Absolut viktigast, VECKO handla, också inget komplements handlade däremellan, för det är dom som KOSTAR!

Vi gör som så, att vi efter löning lägger vår planerade mat-budget för månaden i 4 kuvert, också går vi iväg och handlar. per vecka. Ofta får vi pengar över, och då läggs det över i nästa kuvert, så sista veckan brukar vi faktiskt ironiskt nog ha mest pengar att handla för. Så sista veckan när alla slickar på tavlorna, kan vi handla ganska bra mat, om vi vill, eller helt enkelt spara till något annat på sparkontot.

Svar på tråden Tips på inköpslista till en fattig månad!!