• Anonym

Överreagerar jag?

Känner mig något upprörd Skrikandes säg gärna vad ni skulle gjort!

Vi har äntligen efter låååång tid av letande, hittat ett hus vi vill ha. Då vi var bortresta när visningen var skickade jag ett mail om en egen visning. Fick inget svar på 2 dar o ringde upp mäklaren så snart vi kom hem, som säger "självklart, jag ringer strax tillbaka" (han hade då fått in två bud precis över utgångspriset). Han ska kolla med säljaren och ringa mig ang. en tid vi kunde samma kväll. Han ringer inte. Jag ringer igen efter flera timmar, nära den tid han faktiskt gav som förslag på kvällen. Han låter typ som att jag stör honom men ok vi kan komma. Han visar huset o är jättetrevlig. "ring mig" säger han vilket jag såklart gör. Buden är som kvällen innan och jag lägger vårt bud. Jättebra, om en stund får du ett sms säger han. Händer ingenting och hela dagen går, jag får inte tag på mäklaren och skickar sms att jag inte fått nåt sms. Inget svar.

Nu är det lördag, detta var i torsdags. Är vi med i budgivningen, har det kommit in nya bud eller vad f*n händer? Det är inte som att man köper mjölk, det här är vår livs hittills största affär! Hur kan man behandla oss så? Han är i vår ålder, runt 30 så det är ingen gammal gubbe som klappar oss på huvudet precis. Min sambo är så himla förstående, typ "han kanske har mycket" eller "jag är också arg på bemötandet men jag orkar inte bli tokig vi kan ju ändå inte göra något". Jag kunde inte sova inatt och ville helst skälla ut mäklaren vilket såklart inte hjälper någon. Men vad ska jag göra? Ska jag bar aacceptera detta? Huset ligger fortfarande på nätet och det står inte ens att budgivningen är igång, som det altid brukar göra. Allt han visat hittills är förvirring/arrogans och att han INTE ringer upp när han säger att han ska det. Ska man behöva känna att man stör mäklaren?! Ska jag vänta tills han hör av sig eller vad skulle ni gjort? Detta gäller en ganska liten ort i norra Sverige, inte så nära någon storstad och på visningen var lika mkt folk som alltid. Han har dock inte sagt att alla andra sagt nej. Kanske drar han ut på det o kanske tom planerar en ny visning. Vore ju helt sjukt med tanke på att budgivningen är igång.

• Svar på tråden Överreagerar jag?
  • Anonym

Jag hade börjat leta ett annat hus och anmält mäklaren till mäklarsamfundet....

• Janni8

Det kanske är de som säljer som vill vänta eller inte godtog erat bud eller de andra buden?

• Anonym

Fast det är ju inte sjukt om de som äger huset vill ha en ny visning för att de inte är nöjda med de bud som inkommit. De kanske velar och gör att mäklaren inte vet vad han ska göra. Men sjäkvlart kan du ringa mäklaren igen och igen. Det han är till för . Ring igen och fråga hur det går. Antagligen är det ny visning på gång, de tänker ställa in eller så har de fått ett lite högre bud som de funderar på, typ "take it or leave it" så det avstannat tills de bestämt sig.

• astro

Väldigt nonchalant attityd tycker jag.
    Vi kollade på en bil nyligen, skickade ett mail samma kväll om att vi gärna ville provköra den nästa dag om det gick bra, inget svar. När vi ringde upp var bilen såld. Irriterande, att trycka på "svara" och skriva "tyvärr bilen är redan såld" tar ju inte många sekunder.

Vi gick vidare till en annan firma, bemötandet kändes så trist ... och det blev en helt annan bil som var både bättre och billigare. Där ser man.
    Med hus är det ju lite värre, vill man ha ett hus så vill man och det är en jättegrej. då känns bemötandet ännu viktigare ... tycker nog du kan ringa upp mäklaren och begära klara besked samt meddela honom att han känns nonchalant och opålitlig. Kanske rycker han upp sig. 

• Anonym

Fast när jag sålde min lägenhet förut sa mäklaren att man ska inte sätta ett utgångspris man inte är beredd att sälja för. Det är helt enkelt inte schysst att hålla på och vela om man får in 1 enda bud efter alla visningar. Då skulle man satt ett annat pris. Men jag vet, det funkar inte så för det mesta, plus att det oftast blir nån liten budgivning åtminstone.

Men det jag inte fattar är hur säljaren inte skulle kunna vara nöjd just nu? Vi är ju minst 3 budgivare, vi har inte ens fått lagt fler bud och vi är dessutom beredda att gå upp med 200 000 kr till! Ja, jag år väl ringa på måndag o fråga vad som händer och om han kan vara lite snabbare med uppdateringar. Det värsta är ju att det blev helg nu. Jag blir så jäkla förbannad, det är ofta folk med serviceyrken har en taggig attitd från sekund 1 även om man har en positiv o trevlig fråga så att säga.

• Anonym (ja fy)
    Ja fy sjutton för en mäklare som inte arbetar dygnet runt och som ve och fasa kanske tar sig ledigt för att det är lördag o därmed vare sig svarar på sms eller i telefonen
    Vår granne jobbar som mäklare och jag upphörs aldrig att förvånas äver hur lite hänsyn ev köpare visar mäklare när det gäller att ringa kvällar/helger - ja nästan dygnet runt och kräva full service och snabba svar... - värst var en ilsken köpare som ringde strax efter 23 en fredagskväll och inte för sitt liv kunde förstå varför mäklaren inte ville ringa upp säljaren för att bestämma tid för visning *suck*
    Det är lördag för jösse namn, tagga ner och vänta tills på måndag - en mäklare kanske ochså vill ha ledigt en lördag eller tror ni att man står till tjänst dygnets alla 24 timmar
    Anonym skrev 2010-10-23 16:34:19 följande:
    Fast när jag sålde min lägenhet förut sa mäklaren att man ska inte sätta ett utgångspris man inte är beredd att sälja för. Det är helt enkelt inte schysst att hålla på och vela om man får in 1 enda bud efter alla visningar. Då skulle man satt ett annat pris. Men jag vet, det funkar inte så för det mesta, plus att det oftast blir nån liten budgivning åtminstone.

Men det jag inte fattar är hur säljaren inte skulle kunna vara nöjd just nu? Vi är ju minst 3 budgivare, vi har inte ens fått lagt fler bud och vi är dessutom beredda att gå upp med 200 000 kr till! Ja, jag år väl ringa på måndag o fråga vad som händer och om han kan vara lite snabbare med uppdateringar. Det värsta är ju att det blev helg nu. Jag blir så jäkla förbannad, det är ofta folk med serviceyrken har en taggig attitd från sekund 1 även om man har en positiv o trevlig fråga så att säga.
  • Anonym
    Nu var det ju så att jag ringde/smsade senast i torsdags vid 17 efter mitt arbete. Fredag hoppades jag han skulle höra av sig. Så JA han får ledigt från mig både på kvällar och helger. Kan man begära att de jobbar på dagtid, vardagar då eller är det också fel?

Jag fattar att folk kan vara helt dumma i huvudet men å andra sidan så lär de väl kunna stänga av/lämna kvar jobbtelefonen på jobbet som de flesta andra?
  • Anonym

PS. Orsaken till min frustration är ju att jag INTE ens tänker tanken att ringa o få tag på mäklaren under helgen utan måste vänta ända tills på måndag. Som sagt så är det väldigt mycket pengar, vi ska hinna sälja vårt eget boende mm. Det är inte så lätt att bara tagga ner.

• astro
    Anonym skrev 2010-10-23 17:08:31 följande:
    PS. Orsaken till min frustration är ju att jag INTE ens tänker tanken att ringa o få tag på mäklaren under helgen utan måste vänta ända tills på måndag. Som sagt så är det väldigt mycket pengar, vi ska hinna sälja vårt eget boende mm. Det är inte så lätt att bara tagga ner.
    Det tar ju på nerverna, köpa hus är så stort beslut. Beklagar att ni nu får gå och bara vänta hela vägen till måndag.
  • Anonym (ja fy)

Visst kan jag förstå frustrationen till viss gräns - ett husköp är en stor affär, det är inte så länge sen vi köpte vårt hus men... Ja någonstans vet man ju att en mäklare har mer än ett objekt till salu och mer än en kund - säljare att ha kontakt med, kort sagt vi förväntade oss inte expressinformation och snabba svar.

Även då vi var mitt uppe i budningen kunde det gå en-två dagar mellan kontakterna med mäklaren om hur buden låg till och även om vi jättegärna ville ha huset ifråga så gick vi inte i spinn över att inte ha hans odelade uppmärksamhet...

Svar på tråden Överreagerar jag?