• Gunilla75

Tivoli i Köpenhamn - värt ett besök på deras julmarknad?

Funderar på att åka till Tivoli i Köpenhamn idag? I fredags startade de sin julmarknad. Tittar man på bilder ser det väldigt fint ut. Har aldrig varit där på vintern. Så frågan är om det är värt att lägga pengar på resa dit och inträde.

Borde man åka dit när det är snö, eller kan man få julkänslan ändå fast det är halvtaskigt november väder. (Fast nu börjar solen titta fram).

• Svar på tråden Tivoli i Köpenhamn - värt ett besök på deras julmarknad?
  • Blem68

Jag tycker det e värt pengarna..har varit där en gång, utan snö, och jag njöt med julkänsla. På ströget så hade dom en maskin som sprutade ut "snö" hur mysigt som helst så det blir en resa dit även i år

• Majsan71

Det är jättefint så jag tycker absolut att det är värt ett besök

• Nadjis

Har aldrig varit där, men alla andra säger att det är helt underbart mysigt!

• Lilla Linnéa

Det är jätte mysigt på julmarkanden på Tivoli. Så din borde ni åka.

• Vilgotha

Minns mest att jag frös för att det var så kallt när jag var där..

Det som är speciellt är alla lampor de har satt upp i träden osv. fantastiskt!!

• Lila

Jättemysigt och vackert, absolut vär det!
    var där för två år sedan och åker dit igen om två veckor. Det ser jag fram emot!

• Gunilla75

Det blev ingen tur dit idag. Det får bli någon gång i december istället. I år har de öppet till nyår.

• vackrastarflow

ja det är underbart mysigt där!! brukar vara en sak som jag åker till varje år, men nu är jag i usa så det får vara för denna gången blir 2006 igen istället

• mette

Jaa det är helt klart ingen jul utan julmarknad på Tivoli!!!!

• Jessica24

Vi åker dit i stort sätt varje år och vi älskar att gå runt där i timmar och se på alla ljusen, handla lite, äta och dricka gott och bara njuta.
    Ingen jul utan Tivoli!

/Jessica24

• majsan26

kan man äta julbord i Tivoli??? Någon som kan rekommendera en riktig fin ställe just i parken? Tack!

• majsan26

puff puff, kanske någon som svarar

• 08 i Skåne

Tivoli i Köpenhamn är kanonmysigt på vintern. Åk dit en vardag i början på december om ni vill undvika trängsel. Helgerna närmre jul kan vara kaotiska.

Man kan inte äta något motsvarande svenskt julbord på Tivoli, danskarna äter Anka eller "flæskesteg" (fläskstek) till jul och enda motsvarande de har till vårt julbord är "julefrokost" som man ofta äter på julfester och liknande. Julefrokost består av sill, lax, panerad rödspätta och endel andra olika smårätter.

• E l l a

Någon som vet om där finns en bra parkering i anslutning/närheten till Tivoli, vi ska ta bilen dit över bron när vi får utlandsgäster men jag har ju aldrig kört inne i Köpenhamn, desto mindre parkerat där...

• 08 i Skåne

Det finns parkeringsplatser "bakom" Tivoli vid polishuset men det brukar bli fullt ganska fort. Annars är det ganska praktiskt att ta bilen till Field's (det stora shoppingcentret som ligger efter Kastrup) och parkera där (första 3 timmarna är gratis) och sen ta antingen tunnelbanan till Kongens Nytorv och gå Ströget upp till Tivoli eller ta tåget som går till Hovedbanegården (centralen) och där går man bara rakt över gatan till Tivoli.

• E l l a

Oki, vi ska dit ganska tidigt så vi chansar på polishusparkeringen i så fall. Nu när jag ändå har dig på "tråden" som är erfaren - hur funkar det med p-betalning? För de har väl någon form av brickor man ska ha?

• 08 i Skåne

Det är ett tag sedan jag parkerade där, men generellt i Köpenhamn så är det lite olika parkeringsautomater runt omkring i stan. Endel tar kort (bensinkort och betalkort) och andra tar bara danska mynt. Jag är lite osäker på precis vad som gäller för just denna. Annars finns det parkeringshus under jorden runt omkring centralen och rådhusplatsen (som är lite dyrare) och dessa kan man betala med kort. Så någon plats ska ni nog kunna hitta om ni är där tidigt. Hoppas ni får en mysig dag i Köpenhamn!

• E l l a

Tackar! Jo, vi får hoppas vi hittar något! Området kring Tivoli och rådhusplatsen är det enda jag känner mig någorlunda hemma i, i Köpenhamn så jag håller mig däromkring!

Svar på tråden Tivoli i Köpenhamn - värt ett besök på deras julmarknad?