• Anonym (Tips?)

CSN/Jobb?

Jag har studiemedel på heltid och för denna termin har jag ändrat till 80 000 kr det belopp som jag för tjänar. Nu har jag gått över dett bellop ca 3 000kr. Då måste jag meddela CSN och antigen ska betala tillbaka eller de ska dra av  belopp på nästa utbetalning.

Frågan är ska jag struntar i att jobb extra eftersom jag har redan gått över det som jag får tjänar eller ska jag fortsätta jobba extra och lånar mindre pengar från CSN?

• Svar på tråden CSN/Jobb?
  • Janni8

Ja du ska anmäla till csn att du tjänat mer än vad du planerat.

Om du ska sluta jobba extra eller inte är helt upp till dig. Du får ju inte mera av CSN nu även om du slutar att jobba extra.

• Anonym (Tips?)
    Janni8 skrev 2010-10-23 19:15:27 följande:
    Ja du ska anmäla till csn att du tjänat mer än vad du planerat.

Om du ska sluta jobba extra eller inte är helt upp till dig. Du får ju inte mera av CSN nu även om du slutar att jobba extra.
    Jag vet att jag måste anmäla det. 

Men min fråga är om jag ska fortsätta att jobba extra och då minskar pengar som jag får från CSN men samtidigt lånar jag mindre pengar. Eller om jag ska koncentrera mig på min astudier och få endast utbetalningar från CSN.
  • Janni8
    Anonym (Tips?) skrev 2010-10-23 19:21:03 följande:

Men min fråga är om jag ska fortsätta att jobba extra och då minskar pengar som jag får från CSN men samtidigt lånar jag mindre pengar. Eller om jag ska koncentrera mig på min astudier och få endast utbetalningar från CSN.
    Det kan bara du svara på.
  • Anonym (Tips?)

Jag puffar lite och kanske kan bolla fram med ngn!

• Anonym (lån)

Jag tycker alltid det är trevligt att ha så lite lån som möjligt. Dessutom minskas ju CSN med 50% av det som går över fribeloppet, inte mer. Det lönar sig alltid att jobba.

• Anonym
    Anonym (Tips?) skrev 2010-10-23 19:21:03 följande:

Jag är i din sits. Så länge jobb inte går ut över studierna så jobbar jag hellre mer o tar mindre lån.
  • Anonym (Tips?)
    Anonym (lån) skrev 2010-10-23 20:22:04 följande:
    Jag tycker alltid det är trevligt att ha så lite lån som möjligt. Dessutom minskas ju CSN med 50% av det som går över fribeloppet, inte mer. Det lönar sig alltid att jobba.
    Vad menas med minskning på 50%?
  • Anonym (Tips?)
    Anonym skrev 2010-10-23 20:29:47 följande:
    Jag är i din sits. Så länge jobb inte går ut över studierna så jobbar jag hellre mer o tar mindre lån.
    Läser du heltid? Hur mycket jobbar du?
  • Anonym (lån)
    Anonym (Tips?) skrev 2010-10-23 21:55:50 följande:
    Vad menas med minskning på 50%?
    Att det blir en minskning på lånedelen + bidragsdelen med 50% av det belopp som går över fribeloppet. Allt det ska stå på www.csn.se
  • requiem

Om du tjänar för mycket är det inte lånet du får betala tillbaka utan studiebidraget...

• Anonym (lån)
    requiem skrev 2010-10-24 00:21:16 följande:
    Om du tjänar för mycket är det inte lånet du får betala tillbaka utan studiebidraget...
    Hur menar du nu? Både lån och bidrag minskar med lika mycket. Såhär står det på CSNs sida: "Vad händer om du tjänar mer?

Om din inkomst under ett kalenderhalvår är högre än fribeloppet, får du mindre studiemedel. Studiemedlen minskar med högst 50 procent av den del av inkomsten som går över fribeloppet. Både bidraget och lånet minskar proportionellt." Källa: http://www.csn.se/hogskola/hur-mycket-kan-du-fa/inkomst-fribelopp

Svar på tråden CSN/Jobb?