• flower79

Kan någon hjälpa oss reda ut släktbegreppet?

Hittade ingen lämplig tråd för detta inlägg så jag provar här.
    Vi (jag och min man) Hans mamma och pappa har funderat ihop ett tag på vad min mans mormor blir till vår son?
    Min mammas pappa blir ju så klart farmor,och min mans mamma mamma blir ju hans mormor. Men vad blir hon till våran son? Hon blir ju inte gammel-mormor för det hade ju Min mormor blivit.
    Jätte rörigt detta som ni ser. Hade varit så roligt om någon kunde berätta för hon vet inte ens själv vad hon ska titulera sig som =)
    Som tur är så är ju inte titel viktigt men iaf hade det varit kul att veta.

• Svar på tråden Kan någon hjälpa oss reda ut släktbegreppet?
  • Kaxelina

Vi säger gammelfarmor vilket inte är helt rätt men som du säger så blir ju din mormor gammelmormor.

• Silverkatten06

Ngt rörigt... Hur kan din mammas pappa bli farmor? Borde inte han bli mormors-far? Eller har han genomgått könsbyte?

Din mans mormor borde rimligtvis bli barnets farmors-mor... 

• Yosa

Jag (mamma/kvinna) har en  farfar som heter Nisse. Han är min farfar och barnen kallar honom Nisse eller gammelfarfar. Vet inte om det är rätt men den är ju min farfar och då tänker vi bara "gammel-" framför alltså gammelfarfar.  

• flower79
    Silverkatten06 skrev 2010-10-23 18:25:59 följande:
    Ngt rörigt... Hur kan din mammas pappa bli farmor? Borde inte han bli mormors-far? Eller har han genomgått könsbyte?

Din mans mormor borde rimligtvis bli barnets farmors-mor... 
    Givetvis...jag skrev slarvigt, Roligt värre haha :-S
  • Lattjo

Vi har sagt gammelfarfar om både min farfar och sambons farfar. Och gammelmormor om både min mormor och sambons mormor. Vi tyckte det var enklast om vi sa samma som vi sa men la till gammel före. En gång har våra mormödrar varit på samma ställe samtidigt och det var inget som snurrade till det för sonen, båda var gammelmormor helt enkelt. Jag vet flera som dessutom sagt som vi men lagt till namnet efter också.

• Yosa
    Lattjo skrev 2010-10-23 18:33:07 följande:
    Vi har sagt gammelfarfar om både min farfar och sambons farfar. Och gammelmormor om både min mormor och sambons mormor. Vi tyckte det var enklast om vi sa samma som vi sa men la till gammel före. En gång har våra mormödrar varit på samma ställe samtidigt och det var inget som snurrade till det för sonen, båda var gammelmormor helt enkelt. Jag vet flera som dessutom sagt som vi men lagt till namnet efter också.
    så tänker vi också om du sambon haft en farfar i livet had ebarnen haft två gammelfarfar.
  • äppelmos

mormors mamma "gammelmormor" kallar jag (hon lever inte längre men när jag pratar om henne) för mormor rut. min vanliga mormor kallas bara mormor.

• GulTussilago

Vi säger "gammelmormor" till både min och sambons mormödrar.
    Våra farmödrar blir "gammelfarmor"

Vet inte hur det "ska vara" egentligen. Kanske är det så att släktingarna på pappans sida blir gammelfarmor, gammelfarfar osv, men vi tycker att det är lättare eftersom vi själva säger mormor och farmor till våra, så då är det enkelt att bara sätta dit ett "gammel-" framför

• Parvens syrra

Din mans mormor blir gammelmormor till eran son.

Min son har ne gammelmormor och det är hans pappas mormor

• little unborn

Man brukar säga gammel före det den är till dig och det den är till din man, alltså din mormor blir gammel-mormor din farmor blir gammel-farmor hans mormor blr också gammel-mormor och hans farmor gammel-farmor...
    Vi brukar även använda oss av förnamnet på personen för att skilja demåt =P
    Min farmor heter tex Aina så hon är gammel-farmor Aina till vår son =)
    Jag och min man har också haft denna diskussion många gånger kan jag säga =D haha...

Bf 28/3-11
  • Raskask

Gammal-mormor. För hon är ju din mans mormor, och i generationen efter- erat barn- blir hon gammal-.

Våra barn har en gammelfarmor- min farmor, och en gammelmormor- makens mormor.

• Rikard

Min mammas pappa blir ju så klart farmor
    Den där felskrivningen var så rolig att jag skrattade tills jag fick tårar i ögonen. Är väl lite trött också.
  • flower79
    Rikard skrev 2010-12-10 22:06:45 följande:
    Den där felskrivningen var så rolig att jag skrattade tills jag fick tårar i ögonen. Är väl lite trött också.
    Va bra att jag kunde roa någon :)
    Var rätt trött när jag skrev det där inlägget jag också kan jag säga,kanske därför det blev så rörigt.
  • nurken

Vi säger farmor och så förnamnet. 
    Min mans farmor blir farmor Ulla
    Min farmor blir farmor Irene osv.
    Undantaget är min mormor som kallas oldemor ( det heter så i norge) 

• Botilia

Mitt barnbarn ska barn. Hon är dotter till min son. Blir jag gammelfarmor?

Svar på tråden Kan någon hjälpa oss reda ut släktbegreppet?